Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1812 ggr
Lyrik
0

Hästens historia?

Kan du din hästs hela historia? Jag kan Lyriks hela historia, innan han kom till mig.

Sungria
0

Jag har en idé om hur Heeman hade det innan han kom till mig. Åtta år hos förra ägaren o innan det har jag för mig att han stod hos uppfödaren :)

me_minie
0

Jag kan hela min hästs historia ;)

Hon har enbart stått hoss uppfödaren ;)

Cydonia
0

Hm, jag vet var Monroe stått förut, men har ingen aning om var han är född och så. ^^,

reddie
0

Känner till Reddies historia ganska väl.

Milli
0

Mirres historia kan jag, hon har ju bara vart hos uppfödaren och en till ägare innan hon kom till mig.
Däremot Teds historia kan jag inte riktigt, han har haft sex ägare så… Vet namnet på alla, men har bara pratat med två utav dom.

elin
0

Kan Nisse rätt bra också :)

/Elin

lisette
0

oskars kan jag verkligen, brago och calippo en del.

Murre_Uddiz
0

Nääe inte sessas :( Vet alltså inte vad hon har råkat utför varför hon e så sur nu alltså :P
Men hon e osäker mest och vill typ skydda si själv hihi. asså när hon surar sig ^^
Men sen när man har pysslat med henne ett tag är hon som vilken pålle som helst :P elr njä kanke inte… haha. *jag e vimsig nu, har somnat om och vaknat nu för att jag sov typ 4-5 timmar inatt bara så jag kan typ inte skriva…* ^^
Men hon är alltid alltid sur mot en peson :P och det är för att hon är så osäker och så, komer med hög, gäll baby röst o sv. Monessa goes samma smak som mig ^^ haha asså då förstår jag sessa =P
Men jag har ju varit medryttare på Monessa i typ 2 år nu och så så vi känner varann väldigt väl och jag vet exakt hur jag ska hantera henne så :P
Så hon har typ inte haft ett så jättebra liv innan hon kom till ridskolan :/ var jättespinkig och sur när hon kom tillsammans med en elr två till pålar i stallet.. fick ha täcke på¨sig på betet för att min ridlärare och dom inte skulle bli anmälda för typ vanvård :S
haha inte ens jag orkar läsa igenom mitt svammel XD

Murre_Uddiz
0

men Kamés kan jag väl rätt bra :)

thilda-
0

Jag köpte min från uppfödaren.. Ohanterad 3årigt sto :)

Loa-bg
0

Jag kan Cayennes :) Fast henne har jag haft som föl så det är inte så konstigt. Jag hade gärna velat veta Casanovas, han var ju misskött som bara den när jag fick honom. Hade velat veta hur han hamnade så fel, han har ju jättefin stamtavla och en stor kapacitet. Peppes historia kan jag i stora drag, fd. ägaren bodde granne med hans uppfödare där de också köpt honom ifrån.

Cilla89
0

Jag kan min stora hästs hela historia :D Schess föddes -01 hos min tränare som också är hans uppfödare.. Hon ägde både stoet och hingsten. Stoet "Bea" har jag själv träffat det är en new forrest D-ponny :) Gick upp till LB hoppning innan hon såldes.. Hingsten hette Astor, var 177 cm hög, gick MSV dressyr, blev dock aldrig godkänd.. Schess köpte jag sommaren -05.. Då var han 4 år..

Min ponny Japp, har jag ingen som helst aning om var han föddes, föräldrar, tidigare ägare m.m Vet bara att han kom till ridskolan som 6 åring år 1991, jag köpte han av ridskolan -01 när han skulle pensioneras, äger han än idag..

gejsa
0

Visst kan jag det. Gejsa kom till mig från uppfödaren.

Fille kom till mig från uppfödaren.

Sorro är född hos mig.

Gobban kom till mig från uppfödaren också. *ler*

Så dom har inte flyttat så mycket precis.

AliceL
0

Min ponnys mamma köptes på en marknad i danmark, och köparen visste inte att hon var dräktig. Antagligen är hon e en unghingst som är e: Weltmeyer, men det är inte säkert. Mamman gick motsvarande SM i danmark med bra placering. :)

Bellis växte upp i lösdrift i danmark tills hon var tre, då hon kom hem till mig i sverige :)

AusaBausa
0

Jo kan nog det mesta om vad Ludde gjort innan han kom till mig. Även tagit kontakt m hans uppfödare i Säffle. Fick tom fölfoto på honom….

Lyrik
0

Lyrik född i Boden 18 juni 1981. Var självstädig redan som ung, gick in i huset redan när han var 2 mån gammal. Förvånad

Bodde hos uppfödaren tills han var 3, inkörd och travtränad där. Blev pappa när han var 2, en shettisdam kröp in i hans hage när han var 1 = hingstföl 11 månader senare, blev en mininordis.Skrattande

Var bland Sveriges snabbaste 3-åringarna på den tiden, vann sitt kvallopp.

Såldes sedan till en "gubbe" som 3-åring, där var han tills han var 9. Bodde ensam i ett skjul, fick ibland gå i en liten hage med taggtråd runt. Fick knappt någon mat, stod i dynga upp till knäna, blev slagen av gubben. Rymde en sommar ifrån hans taggtrådshagen (har ff ärr efter när han hoppade ut ur hagen) till en sommarhagen full med ston… Så han blev pappa till många föl den sommaren. Gubben lät honom även betäcka alla möjliga ston, båda kbltravare och andra raser. Blev omhändertagen av polisen när han var 9, mager och ruggig.

Efter 1 års "renovering" blev han visad och godkänd som hingst som 10-åring. Efter några år såldes han till en kille som ville ha honom som skogshäst och dra timmer men det funkade inte. Kastrerades då som 14-åring, såldes till en tjej (+30 år)som var livrädd för honom, kunde ej galoppera eller rida ut när det var mörkt…

Såldes igen till en mamma med 2 flickor (12 och 13 år), ridit en ½ termin på ridskola. Lyrik var för stark för dem, så han tog över kontrollen. Det enda de gjorde var att galoppera överallt, för det var ju kul… "Tränade" för en tjej i stallet - reds då med graman, halsförlängare, spö och sporrar - samtidigt.Förvånad

Jag blev hans nya ägare, 25 december 1996 kl. 10:15 och har varit det sedan dess. Och hos mig får han stanna livet ut.

Var felriden, omusklad, mager, hade mugg runt om, ovårdad, vanskött, lång och ruggig päls när jag köpte honom.

Lång historia. Kan även min gamla tants historia, iaf det mesta.

Cilla89
0

# 16 Usch, vilken hemsk uppväxt :( Tur att han har det bra nu då, det är han verkligen värd.

Peppe
0

Jag vet hela Peppes. och den är inte jättetrevlig i mitten.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

E_hjo
0

Japp. Maggan har bara haft tre ägare (inklusive mig) och hon har bara flyttat två ggr.  =)

CBA
0

Jag vet Mirabils historia…inte så konstigt kanske med tanke på att jag besökt honom hos uppfödaren sedan han låg i sin mammas mage…sen fick han följa med mig hem när han var stor nog :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[slo]
0

Lillkillen var jag nästan med när han föddes, har hjälpt till att rida in honom och tränat så han är jag helt 100 på.

Nya pållan som kommer på lördag om allt går som det ska är resultatet av en tjuvbetäckning, född och uppvuxen på gården :)

Lyrik
0

#16 Min första häst, Blue Skies (Skyan) född 18 mars 1973 i Uppland. Engelskt fullblod, guldfux med strimbläs och snopp. Visad på Brantshammar som 1 åring - 29 poäng.

Inriden som 1½ åring - skulle bli galoppör. Eftersom hon var för liten, såldes hon som 3-åring till Eke Ponnystall för att bli ridskoleponny. Jobbade där i flera år, även när de flyttade till Östervåla Ridcenter. Hyrdes ut under somrarna till privatpersoner och ridskoler, även under höst och vinter.

Mellan jobbet på ridskolan och ridlägret, tävlade hon hoppning på hög nivå. Vann lag-SM i hoppning, var med i laget till Ponny-VM och Ponny-EM.

Var med om en olycka på väg hem från en tävling på vintern. Transporten åkte ner i diket pga den hala vägen. Som tur var skadade sig inte Skyan förutom några skrubbsår. Men blev sedan dess rädd för att åka transport och svårlastad.

Jag hyrde henne som sommarponny 2 somrar -89, -90. Fastnade för Skyan och hyrde henne 2 vintrar -90, -91, men man kan nog säga att jag var hennes fodervärd. Fick stå för allt, hon hade bara sin gamla sadel och träns med sig. -92 fick jag äntligen köpa loss henne från ridskolan, så hon fick sin välförtjänta "pension".

Vi tävlade i hoppning några gånger, på klubbnivå. De tävlingar vann vi!

Skyan var jättedammkänslig, men med bra vård, foder och motion hölls det på en låg nivå. Åt hö (blött), stod på spån.

I oktober -95 fick hon sitt första fånganfall. Vet ff inte varför hon fick det. Gick i vinterhagen, åt "stallmat", tränades ganska mkt.

Var på hoppläger på Grällsta ridcenter för Maja Heed (Lotta Heeds mamma!Flört) juni -96 när hon var 23 år gammal. Det tyckte hon var skitkul, hopptokig som hon var. Fick löshoppa i ridhuset på 2.20 m. Hoppa över huvarna på 2 volvos som stod mot varandra, skitlätt. Som avslutning fick vi på hoppläget ha en uppvisning för föräldrar och de andra på de vanliga ridlägrerna, då hoppade vi bana på 1.60!

Skyan var högt utbildad i dressyr oxå, på skogstigarna kunde vi (eller snarare hon, jag kan inteSkrattande) göra galoppombyten i varje, lite piaff och passage.

I september fick hon sitt andra och sista anfall av fång - samma sak där, varken jag eller veterinären visste varför.

7 oktober 1996, kl 13:00 fick hon somna in på Ultuna pga kronisk fång, 23½ år gammal.

R.I.P Blue Skies XX "Skyan".