Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1500 ggr
tessa
0

*boots*

Hej!

Varför använder man boots på hästen? (ej islandshäst).

Min pålla har jämnt småsår ovanför hoven (ej mugg), vet inte om hon får dessa under ridning eller i hagen men tror på det sistnämnda. Då kom jag tänka på boots och dess användningsområde =)

Mvh Tessan

Lyrik
0

Har boots på min gubbe i hagen vid minsta lilla lera. För att undvika tappskor. Alltid fram, men även i bak.

sandi
0

Har boots vintertid vid ridning pga att han har trampat sig nån gång och fått sår av brodden, sommartid behövs det inte. I vintras hade jag boots i hagen också för han trampade av sig en sko och lyckades få med en bra bit hov också så det var precis så det gick att slå dit en ny sko.. Så medans det växte ut så hade han bbots i hagen också.

Cilla89
0

Boots har man till hästen om den trampar över så mycket med bakbenen att den trampar sig själv på ballarna..

Snuttan2
0

Tänk vart bootsen sitter = vad skyddar de?

Är framförallt övertramp bakifrån, tramp ifrån sidorna.

Sedan finns det vikt-boots (är detsamma som det isläningarna annvänder men ser ibland lite anorlunnda ut), eller boots för att ge stöd, men de vanlgiaste är de som ska vara gjroda för att skydda (hur mkt de skyddar är väll disskutionsbart rätt ofta ;)).

tessa
0

Tack för era svar! men är det då vanligast med boots fram eller bak? Har sett att det finns boots i gummi och numera också "mjuka" boots - därför som jag blev nyfiken… annars associerar jag boots med fälttävlan =)

#1: Om hästen har boots i ahgen då det är lerigt, tar inte karlederna lätt stryk då med skav eller liknande?

#4: Ja vad skyddar de egentligen..? ;D men om det är skydd från tramp bakifrån så bör det väl vara vanligast med boots framtill men det finns alltså de som har boots baktill för att skydda sidorna eller förhindra att hästen trampar av sig skorna?

sandi
0

Jag tror att det är vanligast med boots fram men jag vet inte..?

Snuttan2
0

Vanligast är fram, eftersom bakbenen trampar över framåt och man vill skydda karlederna och balltramp fram ifrån bakbenen, jopp. Men sedan ser det ju snyggt ut att ha både bak å fram ;) - är som du säger, finns en del som trampar/slår i även bak, ofta skyddar inte särskilt många boots ifrån att slå av skorna eftersom de inte täcker ända ner dit, utan mers lag emot hoven och leden…

Alla skydd i hagen/boxen som inte är helt täta (utan släper in skit) och andas ger stor risk för skav och hudproblem om man har på dem hela dagarna…
Jag håller ju till en del på underliga överklasställen där hästarna helst enligt många ska ha skydd på sig i stort sett dygnet runt och inte ens få gå i riktiga hagar, utan hag-boxar och där finns det ett par hästar som har rätt rejäla hudproblem och inte har så fina ben under alla skydd… Är rejält sorligt. :(

Mangis
0

Mangis hade alltid boots på sig i hagen förr när hon gick med skor och brodd vintertid. Jag diskade bootsen varje kväll och smorde med matolja varje morgon så fick hon inte skav.

Lyrik
0

#5 Lyrik får inte skav av sina boots, fast det var gyttja i hagen. Varje dag spolade jag av ben och hovar, även bootsen. Smorde in lite med Helosansalva i karleden. Nu har han inga boots, men de åker på igen om det blir lerigt igen. Har dem då tyvärr dygnet runt, eftersom stallägaren inte klär på/av dem.Ledsen

Köpte bootsen till fram på Gg, kostade då 150 kr/paret. Rejäla boots, stl XL. Har en "bula" som ska sitta i karleden, för att minska skav och att de ska snurra runt.

Går i en stor vinterhage med en kompis hela dagarna, nu till 18:00-tiden.