Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2692 ggr
Rafflan
0

Anstränganade att rida?

Förstår inte hur man kan få träningsvärk av ett mer seriöst dressy/hopp pass om man rider regelbundet?

För man ska ju inte bli stark i armarna/skänkeln, man ska ju alltid vara mjuk och är man mjuk borde det inte vara så ansträngande för armar och ben?

Vet att det kan bli jobbigt i mage och sätta, men det är ju av helt andra orsaker, tänker mest då det låter som om folk drar mer/ blir starkare i handen och skänklar mer och hårdare(?) såfort dem ska rida hoppning och speciellt dressyr?

Kan någon förklara för mig?

[Ronon-m]
3

Nej, det handlar inte om styrka! Det handlar om att man nästan hela hela tiden jobbar med musklerna. Man gör ställande tygeltag, kramar i tygeln, använder skänkeln mm. Man sitter aldrig bara stilla utan jobbar med någon utav hjälperna varje steg hästen tar. Musklerna jobbar konstant i ca en timma :)

Rafflan
0

#1 nja, rider jag på rakt spår kramar jag väl inte och skänklar konstant från ena sidan till den andra?

Elshira
0

Jag får ALLTID träningsverk när jag inte ridit på "länge" (typ någon månad på sommaren när det är som varmast), i främst magen men även rumpan/låren typ (det senare är väll för att man spänner sig när man inte själv är helt igångsatt).

Men jag har aldrig någonsin fått träningsverk när jag ridit aktivt, trots att jag i yngre dagar både haft en två och tre hästar i full kondition samtidigt, varav vissa var heta där man fick hålla amot mycket på hemvägen i skogen (jobbade ju givetvis på det men)… Me nä, aldrig att jag fått någon träningsverk faktiskt Tyst

Träningsverk får man ju när slaggprodukter inte hinner rensas bort från mysklerna vilket antingen innebär en väldigt stor påfrestning eller långvarig konstant påfrestning på musklerna. Och man ska ju varken behöva "lyfta skrot" eller hålla samma muskler spännda under en lång tid när man rider.

Så ja, har man fått träningsverk trots att man rider regelbundet så gör man med största sannolik het fel någonstans. Det är ju inte alltid helt lätt att inte göra det heller om man har lätt att spänna sig. Glad

Hakuna matata!

Sarah
0

Jag rider ca 5 dagar i veckan, är vältränad och tränar annat i övrigt. Får inte träningsvärk till vardags, men då jag rider lektion får jag jättemycket i magen och ryggen, då man fokuserar och anstränger sig extra. Ridning är ju en väldigt fysisk sport och man blir vältränad, men alla idrottmän får träningsvärk om de pressar sig extra.

Peppe
0

jag har inte ridit sen i början på januari men red igår och idag och jag har ont ÖVERALLT. kan inte röra mig, och då var det bara skritt och lite lätt travjogg i lättridning.

att man skulle göra fel är ingen absolut sanning, visst kan det vara så i vissa fall men jag skulle inte vilja påstå att det är den huvudsakliga anledningen, däremot handlar det om att man konstant måste balansera sin kropp vid ridning på ett sätt som man inte gör vid andra tillfällen. för att t ex ta armarna så använder du musklerna på baksidan vid en förhållning, muskler som du väldigt sällan använder annars så då kan man få träningsvärk även vid små belastningar.

och att man får träningsvärk pga slaggprodukter stämmer inte heller. här kan ni läsa om varför man får träningsvärk, tror du kan hitta ett rätt bra svar på din fråga där, Rafflan Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

kanske ska förtydliga hur jag menar med att man använder andra muskler än man gör annars. när man står eller går så balanserar man genom bäckenet har jag för mig, men när man rider så balanserar man på sittbenen, därför måste man använda helt "nya" muskler bara för att helt enkelt sitta kvar på hästen. när du t ex rider för tränare och skärper till sitsen så är det mycket möjligt att du använder nya muskler återigen som du annars "struntar" i att använda, alla fuskar vi väl endel på hemmaplan Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kallander
1

Det är nog inte så mycket att man gör "tyngre" rörelser som ger träningsvärk efter ett seriösare pass, som att man hela tiden håller musklerna redo för att parrera eller göra en förhållning eller vad man nu vill. De får inte samma vila mellan hjälperna som vid ett lugnare pass.

[Ronon-m]
0

#2 Man gör ju hela tiden ett någonting på hästen! Man sitter ju inte bara där på rakdsidan och åker med utan för hela tiden en diskussion med hästen… Musklerna hinner aldrig riktigt vila.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häten ska ju också vara mjuk, men kan tala om att Crow har träningsvärk i rumpan idag ;)

Får man träningsvärk iaxlar och armar bör man nog fundera på hur mycket tygel man använder, men jag är lite öm i låren och delar av rumpa och sida idag får jag erkänna. Ska rida i varje steg för att få med min pigga häst. Inte så att jag skänklar hela tiden, men jag måste aktivt följa hans rörelser istället för att passivt låta honom flytta runt mig - vilket jag lätt gör annars :P  Det är väl inte så att jag använder mycket styrka, men musklerna är ju igång hela tiden.

Fast det ger resultat! :P Nu när jag fattade vad jag skulle göra gick Crow från den rosa formen till den gula ( bifogad bild är foto tagna med ett stegs mellanrum och lagda på varandra)

Men jag har ju som sagt varken hållt emot i tygeln eller skänklat för kung och fosterland, bara aktivt använt musklerna på ett säätt jag inte är van vid.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

enmanik
0

Jag fick träningsvärk efter ha ridit min kompis häst som bråkade något enormt med mig. Och jag fick då andvända muskler jag vanligtvis inte brukar använda när jag rider min "snälla" häst!

Kristall
0

Jag rider nästan uteslutande med vikt- och sitshjälper. Ändå värker mina knän, handleder, vrister, rygg och axlar efter ett ridpass…

I mitt fall handlar det nog mest om att jag går och spänner mig, och när jag rider släpper dessa spänningar och musklerna sätts i arbete. Jag har, likt Zabbio en riktigt pigg häst, som verkligen måste jobbas i vartenda steg, och han är dessutom under igångsättning och långt ifrån bärig och balanserad. Då jag själv inte har ridit så mycket på några månader, trots att jag nu rider samma häst flera gånger i veckan, känns varje ridpass i musklerna efteråt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)