Stjernas utveckling
Hej tänkte faktiskt starta den här tråden lite som en följetång med bilder mm. från min häst och vår träning under det följande året.
Stjerna är en nordsvensk travare, 6 år, som jag har på foder sen den 28 Oktober. Jag har aldrig tidigare varit fodervärd till en egen häst i vuxen ålder men har tränat och ridit andras hästar sen jag var 17. Innan dess växte jag upp med 2 hästar så drömmen har alltid varit en egen häst.
Jag tog den första dokumentärbilden på henne den 16 november. Hon har stått på vila tidigare och gått lite sporadisk så hon var en hetsporre utan dess lika när jag var ner och provred. Det märks knappt av idag när hon går regelbundet, förutom om jag är lite väl aktiv med kraftfoder då kan dom gamla takterna slå in.
Så här långt har vi arbetat med lösgjordhet, halter, halvhalter och sidoförande skänkel. Arbetsmotivationen kan variera med väder och vind och mängden träningsvärk. Det märks direkt när hon behöver en paus och när hon längtar ut efter lite arbete.
Just nu står hon på 12kg hösilage och ½kg Edel Avel, då jag tycker hon verkar sakna lite protein så kommer det troligen krypa in något kg lucern. Bilden som kommer här är från den 16 november.

Snön bara faller ner…
Idag fick flickan en välbehövlig paus, igår red vi ett dressyrpass där hon fick arbeta med att flytta inåt och utåt på volt mestadels i skritt och sen rida rakt fram i trav på volten, det märktes efter halva passet att hon var lite trött (och less på all snö som blåste in i ansiktet på henne) efter de senaste dagarna som innehållit longering och uteritt i lite djupare snö.
Så vi avslutade när hon gav mig ett varv på volten med stadigt stöd och jämn takt och travade av ordentligt i sitt svåra varv.
Och de ska erkännas att igår gick hon för första gången vid avtravning helt lugnt med lågt huvud och bra takt framåt :) man blir lycklig av mindre.
Idag snöar det fortfarande, så nu fick hon vila, en rejäl avryktning och sin kraftfodergiva var huvudpunkten på dagens schema. När vi väl skulle ut så ville min häst hellre stå kvar i boxen och äta än följa med matte ut och stå ute i 6h till.. Ibland undrar man hur mycket nordsvensk det är i henne..
Men när hon såg att foder påsen skulle med ut så var hon inte lika tvekande längre. Idag ökade jag på hösilage givan till 12kg då hon nu äntligen har gått över helt och hållet från hö till hösilage utan några magproblem.
Det är skönt att hon nu också får äta under en längre tid nu när det blir kallare. Imorgon ska de hämtas ut ett paket från börjes, köpa spån och ja just det ja tandläkartiden.. men det är ju bara en ursäkt ;).
Kanske ska vi köpa lite lucern också för jag är lite orolig över proteinmängden i det nya hösilaget och vill att hon har och bygga av framöver.
Bilden är tagen idag, och jag vet inte men visst ser man en viss skillnad från den förra? Trots att hon står annorlunda..

Så har den här månadens bildskörd skapats av den lilla fröken, hon har under jul/nyår haft lite "vila" med fokus på skritt och jogging för att öka lite i vikt, vilket har absolut gett den effekten :) tyvärr har vi nog förlorat lite muskler på bogarna men nu är vi igång startade igen så förhoppningsvis så kommer dom tillbaka under en period framöver.
Nog ser det väl ut att ha blivit mer rygg och rumpa på henne
. Vilka härliga proportioner! Hon kommer att bli ruggigt maffig när hon är fulltränad.

Idag har vi snålblåst och snöstorm. Under veckan har träningsschemat sett ut så här, barbacka ridning, måndag, tisdag galoppträning backe, onsdag longering och idag var tanken att lägga in ett skritt pass för att vila musklerna lite.
Men då vädret var som det var och vind i öronen gör min nordsvensk det mest laddade lilla djuret i den norra hemisfären så valde vi snabbt bort det alternativet och gjorde oss ett dressyr pass.
Började med skritt öppnor, funkade bra i vänster, sämre i höger, därefter volt arbete vid grusplanen brevid längdspåren, min häst är lite rädd för längdåkare och behöver utsättas så ofta det går. Bra arbete i höger varv, något svårare i vänster, hon skickar gärna ut bogen och viker sig så jag rider henne något rakare i vänster och med tydliga ledande tygeltag med jämna mellanrum och stöd med ytterskänkel.
Övergick till att öva början för bakdelsvändning, super i höger bra kliv framåt och tar ändå halvhalt och ställer sig.
Sämre i vänster, försöker ställa sig i andra riktningen och blir inte eftergiven tar 3 steg korrekt resten vänder hon med hela kroppen eller går mot ytterskänkeln. Hade ett rejält bråk där för att försöka få fröken att förstå drivningen av ytterskänkeln framåt, egentligen helt onödigt kom man på efteråt.. För när vi övergick i travarbete så kunde hon både minska och öka på voltensstorlek och flytta undan skänkel trotts längskidåkare som åkte förbi inne i skogen.
Kom senare fram till att om jag minskade kraven och försökte få fram mer bjudning så försvann problemet.. Bra att vara efterklok.
Det är sådana bråk man inte är så stolt med sig själv när man inser vad man gjorde fel själv, förhoppningsvis så vet jag bättre till nästa gång.
Hade jätte fint travarbete på volt, hade inget i händerna (lite frustrerande ibland (hon har en tendens att gå bakom lod i skritt och trav) men stödet i munnen kommer dit när jag driver fram henne på volt och flyttar undan, ökar eller sänker tempot.
Avslutande fatta hon galopp på volt i båda varven, tre ggr! Första gången med ryttare på volt :) inte snyggt inte särskilt balanserat och på stor volt men ändå, grymt bra avslutning innan vi joggade hemåt..
Bilden är när hon försöker plocka borstar ur en korg som hänger på grannens box.. en riktig buse hade vi när vi kom hem, hon skulle pilla på allt hon hittade :).

Jo hon är underbart proportionerlig :) hade gärna fått vara 10 cm högre dock.. bara 155 cm.

Ja januari-februari har ju varit en månad där vila har övergått till skritt och travperioder tillbaka till vila och mer skritt och travperioder, inte har vi tagit ihjäl oss med dressyrarbete och det märks tyvärr lite på halsmuskulaturen. Jag har också börjat fokusera mer på min egen ridning, bort från "hand-ridning" mer sätes ridning vilket ger en grym träningsvärk.
Efter mycket funderingar och konstaterande om att Stjerna är lite sned och har sin starka sida i vänster sidan (tror jag då det är svårare att rida henne ställd åt vänster) så kommer mycket fokus fram till sportlovet ligga på att böja och ställa från höger till vänster och tillbaka, att finna jämt tygel stöd i båda tyglarna i skritt och trav och försöka arbeta upp höger galoppen utan ryttare sen mer med ryttare, hon fattar höger galopp med ryttare men föredrar vänster.
Så nu blir det tömkörning och ridning utan stigbyglar för hela slanten :) raka spår och stora svängar i trav och mycket lösgörande arbete och rakriktning i skritt är planen :). Hon ska inte få en chans att arbeta bakom lod vilket kan dyka upp ibland.
Självklart varvar vi med uteritter, klättring, snö och skritt promenader. Utvärdering kommer efter sportlovet med mer bilder. Kanske hinner vi få ut massören också!

Yey lycka i stora mått, idag testade vi att fatta galopp ur ett hörn ut på långsidan för första gången. Första gången, bocksprång 2 st och lite bus :). Andra gången så släppte jag på henne mer och lyfte upp henne lite för att slippa mer bus. Då fattar hon höger galopp som hon aldrig gjort något annat och galopperar en hel långsida och saktar sen ner till trav :D!
Gud vilket leende man fick :) super nöjd med utvecklingen och idag var hon som redo för det här. Mjuk och följsam för sitsen och gick med bra driv från början.. Så efter den fina fattningen så skrittade vi av och red ut, hon fick fatta vänster galopp i en liten backe för det fattar hon naturligt när vi rider ut och sen saktade hon av för små förhållningar och sitsen.
Tror häst och ryttare var precis lika super nöjda med dagen :).
Nu får vi hoppas att den goda utvecklingen fortsätter och att vi inte får fler dippar i träningen.

Så var sportlovet över. Stjerna är på väg över till Hö efter mycket dålig hösilage leverans, jag har också fasat ut lusernet i utbyte mot granngårdens musli och edel avelspellets. Dock får vi se om höets värden kan matchas med så lågt protein tillskott. För damen har efter nästan 3 veckor med 2kg lusern dagligen börjat bli åt det runda hållet.. Så vi får väll se hur detta spelar ut..
Foderstat just nu: 10 kg hö, 1kg musli, 0.25kg edel avelspellets.
Igår visade damen upp sig ur den underbart sköna sidan och gav mig på dressyr banan ett bevis att vi är på rätt väg, för vi fattade galopp ur höger och vänster varv två gånger ur hörnen, hur det blir efter fattningen är idag inte viktigt hon får gå på i ca 10m sen bryter vi av. Och fattningarna är super bra för att vara en häst som egentligen bara gjort det 3-4 ggr tidigare på det sättet!
Vi red även kyras fyrkant som lite förarbete i skritt och red sen nersuttet i trav (vilket varit snudd på omöjligt tidigare=) på en större variant av kyras fyrkant och hon bara jobbar på och fnular runt, man blir alldeles lycklig när hon är en sådan extrem arbetsmyra.
Sen har stödet på båda tyglarna blivit bättre och bättre.. Men jag har ett litet elakt mantra till mig själv för jag vet vem det är som gör fel egentligen. Så fort vi lämnar planen hemma så säger jag till mig själv: Också slutar vi rida med händerna! Bara rida med sits och mjukt stöd idag ja tack.
Om folk hörde mig trodde man att jag var schizofren.. Det bor egentligen en elak liten ridlärare i mitt hjärta som viskar och berättar vad jag inte borde göra..
Så när jag gör rätt så arbetar min häst helt underbart rätt, mjukt och tydligt stöd, börja lågt och rid fram henne till bettet, inte tvärtom. Tror också att foderövergången som vi gör nu har sänkt hennes energi nivå lite vilket gör det enklare att faktiskt rida henne till bettet, tidigare flög vi fram oavsett kontakt eller inte.. lite överenergisk..
Nej nu börjar is och plusgrader härja här, Stjerna har redan gjort några försök när hon busar i hagen, min häst måste testa hur halt det är i full speed innan hon inser att det är riktigt halt. Därför spenderarde jag nu 1h under kvällen med att klämma igenom hela bakdelen och putsa igenom henne för att se om hon var öm efter sin lilla omkulldruttning, tack och lov verkar hon klara av det ganska bra, hon är ändå broddad på alla fyra hovar. Men de brukar räcka med en gång så vet hon ;). Tack och lov att hon inte (ta i trä) skadat sig ännu med dom burn outs hon kan göra i hagen.
Här kommer en bild från innan dagens longeringspass.. Vårsolen är inte fel..
Hon verkar otroligt charmig!
…Och förvånansvärt lik medryttarhästen ^^