Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2389 ggr
Rafflan
0

Välja stall?

Jag har redan valt men skulle vara kul att höra hur ni skulle tänka när ni skulle välja mellan dessa 2 stall

Stall 1
Stor box
Stor hage med gräs och terräng
Intag + fodring 2 vardagar/vecka
1 helg/månad (intag, fodringar, osv)
Dålig ridbana med dålig tränings möjlighet
Kan endast rida ut en runda som tar 30 min att skritta (får inte rida någon annanstans)

Stall 2
Okej storlek på boxen
Liten hage (25x15 meter)
Inga intag eller liknanade utom vid behov (stallägaren sköter allt)
Riktigt bra ridbana med hindar och allt annat man behöver
Massor med skog och vägar att rida ut på

Uss
0

Oj! Jag bangar inte för jobbet, det är en del i hästeriet, men att välja mellan bra hage eller bra ridvägar… Finns inte ett alternativ 3?

Men jag hade nog valt stall 2 om det finns hästar runt om och så hade jag lagt ner en massa tid för rörelse på kvällarna… fast jag hade skaffat sommarbete någonstans med mer yta. Det är inte så att man kan få flera hagar och slå ihop dem?

Stall 1 verkar… korkat. förstår inte hur de tänker (att man inte får rida "någonstans" och att de då inte fixar bra bana). Om man har häst vill man ju kunna rida och träna - såvida man inte har uppfödning.

Rafflan
0

#1 okej, ja i stallet 2 finns självklart större sommarhagar ;)
Nej tyvärr är dem små hagarna "fasta" :/

Stall 1 är det markägaren som har bestämt att folk inte får rida någonstans då hästarna förstör väg och skog :S
Den lilla rundan ägs av stallägaren.

Ava Adore
0

Hade tagit stall 2. Får hästen gott om arierad motion utanför hagen, så känns det vettigare än att bara kunna rida en kort skritrunda el träna på dålig bana. I stall 2 kan du ju rida ut långt i skog o hästen får se nya saker osv.

Men kan man inte lägga ner så mycket tid på ridning el annan rörelse utanför hagen så är det inte speciellt schysst med så liten hage..

Lady-lisa
0

Stall 2 skulle jag valt utan tvekan, de är små hagar men du kan rida mer istället så den får röra sig bra :)

mandyosv
0

hade tagit nummer 2, Är den lilla hagen torr så gör det ju inte så mycket på vintern. De hade väl sommarhagar?

Finns inget värre än när man inte kan träna sin häst varierat med att klättra och cantra ute i skogen.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Aribigga
1

Ärligt talat hade jag inte valt något av dem. Varierad motion på kvällen känner jag inte kan ersätta de tio timmarna jag vill att min häst ska gå i hagen. Och att inte ha någonstans att motionera sin häst är minst lika illa känner jag.

Varför kan man inte använda en sommarhage på vintern om det finns flera/de är stora?

lurvponnyn.vimeddjur.se

mantovani
0

jag hade valt 2 om jag var tvungen att välja men jag hade föredragit något med större hagar!

Cola&Bacardi
0

Hade nog valt stall 2 om jag måste välja någon av dom :)

Mvh Linnea 

Tusen
1

#6 Håller med dig. Skulle faktiskt leta efter ett annat stall. Faktum är ju att hästen är i hagen större delen v dagen (om den har tur). En timmes motion om dagen knappast väga upp det på något sätt.

Sen är det ju faktiskt så att inte ens privata vägar är avstängda för varken hästar eller människor. Att rida längs diket på en väg kan ingen hindra dig från att göra (inte ens markägaren).

Rafflan
0

#6 ja små hagar är ju igentligen det stora problemet med stall 2, men sett hästar, galoppera, bocka och busa i mindre hagar än så :P

mandyosv
0

Vem bryr sej om det är en liten hage mitt i vintern? De finns ju stora sommarhagar. Proffesionella tävlingshästar står ibland aldrig i stor hage så en torr mindre hage är inte så farligt enligt mig. Då får man väl rida ut mer då.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Aribigga
3

#11 Jag bryr mig mycket om en liten hage mitt i vintern. Våra hästar har busat som tusan i hela sin hage hela vintern. Och bara för att proffsen gör på ett visst sätt så betyder det inte att det är optimalt för alla. De hästarna går säkerligen i skrittmaskin vissa perioder för att inte bli stela dessutom och tränas mycket mer (och noga) än majoriteten av alla hobbyhästar.

Tror du verkligen att man kan ersätta en varierad utevistelse 5 månader om året med att rida ut tre fyra timmar varje kväll, så tycker jag att det låter som om du är en riktig tidsoptimist.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Uss
0

#9 I teorin kan man inte förbjuda, men i praktiken… Har själv stått i ett sånt stall - markägaren var knepig och skulle någon ridit på "fel ställe" så skulle det blivit ett himla liv och man skulle blivit utslängd - det kändes inte speciellt långsökt att han hade sagt upp hela stallet o_o

Skunken
0

Jag skullevälja stall 2 för de bra träningmöjligheterna och skogvärgarna! ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Peppe
0

jag hade valt stall 1, pga att hästen är ute i hagen betydligt mer än man rider den. sen kan man ju rida 30-minutersrundan 2 varv och vips har man ridit 1 h :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
0

#13 stallägaren äger bara marken som vi får rida på. Resten ägs av en annan gubbe :P

#15 då lär ju vägen bli ganska upp trampad och lerig och förstörs efter några veckor på hösten/våren?

Sen undrar jag hur kul det är att alltid rida samma runda :/

Skunken
0

#16 Ne tycker inte häller det låter kul att alltid rida samma runda… :(

www.sweetolga.blogg.se

Peppe
0

Det är inte så roligt att bara gå i en hage på 15 x 25 m heller, vilket jag anser vara det värre av alternativen eftersom hästen tillbringar många fler timmar i sin ruta än på ridslingan Glad

Rafflan
0

#18 jo precis, verkligen svårt igentligen, vad tycker DU är det dåliga med små hagar? jätte många stora stall har ju små hagar och hästarna verkar ju inte ta "skada" av dem…

Dock tar ju den varierade träningen stryck när man aldrig kan rida i terräng ordentligt, utan bara harva runt på banen ;)

Tusen
0

#16 Det finns ju folk som rider runt, runt i en padock eller i ridhus varje dag. Man får väl hitta på olika övningar.Flört SEn kan man ju välja ett annat stall än något av dessa två.

Peppe
0

#19 jag har själv gjort ett liknande val som du så sent som i januari i år! ganska liknande förutsättningar egentligen, fast hagarna var ännu mindre än de hos dig…

jag flyttade till en ridanläggning 1 januari med tränare på plats, ridhus, ridbana, hinderpark, skrittmaskin, bra ridvägar ute och inga in/utsläpp osv. Jag stod ut i 5 dygn innan jag flyttade tillbaka igen, pga hagarna. Jag stod inte ut med att se skiten ärligt talat, sen gick de ute väldigt få timmar också. kändes hemskt att se sin häst bli intagen kl halv 3 en solig och fin dag.

nu är han tillbaka i "gamla" stallet igen. eller gamla å gamla, han har stått på anläggningen i 3 år och det nuvarande i 1 år så han var bara tillbaka på anläggningen i 5 dygn då. nu går han iaf i stor hage med 4 kompisar och går ut senast 7 på morgonen och in tidigast 17 om någon annan tar in honom innan mig. jag vill egentligen ha honom ute till 19 men han är lite dum när de andra ska ta in sina så de brukar ta in honom först…

vi har en ok ridbana i nuvarande stall med, så länge det inte är för blött… men Blacky är helt cp där inne, han blir rädd för ingenting på 3 av 4 sidor så det är inte alls roligt att rida där inne och ut i skogen blev han också helt konstig i höstas och då blir det inte längre roligt att rida så då blev det helt enkelt så att jag sällan red alls, så det var därför jag flyttade till anläggningen i januari för att rida igång honom igen. så jag hade dåliga träningsmöjligheter också, men av andra anledningar än dig Flört men jag tog beslutet när jag väl var där att jag struntar i ridningen till förmån för hans liv. men jag har ridit igår och idag i skogen och han har skött sig kanon så nu finns det lite hopp igen Flört

Skunken
0

vad tråkigt att hästarna får gå in redan vid tre :( Nu när det börjar bli barmare går inte mina in förens 7-9…

www.sweetolga.blogg.se

Lellson
0

Hade nog valt nr. 2

♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥

Union J and Jedward