Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4354 ggr
examynia
0

behöver jag vara nojjig?

det är så att jag bestämt mig för att tvätta skapet på min valack för de luktar å är stora klumpar. å tänkte då ta ljummet vatten å babytvättlappar att försöka tvätta ur med.

men frågan är.. :

behöver jag vara nojjig med att han kan bli kall där inne efteråt om jag släpper ut honom i hagen igen? eller bör jag göra de precis innan han ska stå inne för natten? är lite nojjig å vill ju inte göra saken värre liksom.

hur exakt ska jag göra (aldrig behövt göra förut)?

ljummet vatten på tvättlapp å in där å "gräva" bara?

ska man torka efter med handduk eller liknande efteråt.. ?

hur gör ni?

å som sagt behöver jag oroa mig för att han blir kall om han ska ut i hagen sen? eller ska jag göra de innan de är dags att stå inne för natten?

740tjejen
0

Du kan lugnt göra det under dagen. Ett tips för och få han slappna av. Klia under magen på honom, eller om du vet nått som får honom och slappa av. (tex massage, borsta länge med mer)

examynia
0

okej tack.. men då fixar jag nog de i morgon… de ska ju trots allt bli 8 plusgrader.. men hur ska jag göra då? bara in å lösa upp med vatten å torka ur?

740tjejen
0

Jadu, jag har aldrig haft valack som behövts tvätta. Men har läst på ifkous, ska finnas nån artikel/tråd om det.

examynia
0

okej

Tusen
0

Vi har haft valacker och hingstar i över 10 år och har aldrig behövt tvätta skapet. Det brukar naturen sköta själv. Det är dumt att börja gröva där om det inte är geggigt eller slemmigt och då skulle jag kontakta en vererinär i stället för då har hästen förmodligen en infektion där.

examynia
0

de är just de.. de är geggigt å klumpar som sitter ganska långt ut eller vad man ska säga… å luktar..:S hm kan ju ringa vet å höra vad dom säger om saken.. har inte heller varit med om att de varit så "illa" förut som på denna hästen..

Daisymink
0

Vi gjorde det på min förra vallack, tog ljummet vatten och en svamp. Han hade mycket skorpor och annat så vi hjälpte till lite med att få bort det. Hade aldrig några problem med det efteråt.

// Vanessa 

[Tovab]
0

Jag brukar ta bort lerkockor och smuts som hamnar mellan juvren på min dam. Dock är det inte alltid så uppskattat så hon försöker gärna få in en spark. Jag brukar vara se till att ha varma händer och ta bort det.

Uss
0

Jag är också lite nojjig ;D och hade nog gjort det när jag tog in för natten - men jag måste vänta tills jag kan ta fram trädgårdsslangen, vi har inte vatten eller spolmöjligheter i stallet

Jag brukar ta plasthandskar och lite olja (typ babyolja) för geggan är så himla fet och det känns inte bra att försöka använda någon typ av tvål "där" och så försöker jag skölja lite med slangen efteråt. Regnkläder är bra. :D

examynia
0

hehe vi har inte heller spolmöjligheter.. så jag får snällt ta vatten i hink å in å gräva:P läste på nån veterinär sida tror jag de va att man kan ha intimtvål från apoteket

Uss
0

Jo, typ Lactacyd, men… jag vill vara SÄKER på att det inte blir kvar något och barnolja kan man ju smörja babysar med så det känns snällare…

Mina pojkar är inte överdrivet förtjusta i intimtvätt och jag är inte helt övertygad om att det behövs egentligen, men vid den här tiden på året… ena pojken hade massor med hårda halmstrån inne i påsen häromdagen å då bara måste jag ju få bort dem…

examynia
0

jo m en jag funderade på m man kan ta en flaska med sån där drick pip på elle rvad de heter å spruta in vatten sen så de sköljs ut.. men jag vet inte..:S men barnoljan går den att tvätta med?

Uss
0

Nu kanske du redan har provat, men…

Ja, barnoljan löser ju upp det feta, till barn har man ju det i tvättvattnet för att inte huden ska torka ut, den sköljer man ju inte av. Men det blir hemskt äckligt och jag tror att man skulle få en hel del på sig om man tar en vattenflaska plus, som sagt, pojkarna är inte så roade av intimtvätt, det måste gå liite fort…

Berätta gärna hur du gjorde och hur det gick! 

.

examynia
0

jag har faktiskt inte gjort det än.. men du menar typ barnängen babyolja? men de ska blandas ut med de ljumna vattnet menar du? å en ta en tvättlapp å i där å gno? å sen behäver man inte vara jätte noga med att all olja försvinner när man är klar?

Uss
0

Ha ha igår tog jag en plasthandske och hällde på lite barnolja och gnuggade lite försiktigt precis i ingången till "påsen", då fick jag bort klumparna som satt där och något halmstrå som han fått in.

Ena pojken hängde ner den så jag kunde smörja lite på den, men han drog snabbt in den igen, hoppas oljan löste upp lite av "fnaset", men sedan gjorde jag inget mer.

Så brukar jag göra så här års, har jag tillgång till vattenslang brukar jag försöka skölja, med mycket svag stråle ;D

Ja typ barnängens, eller Johnsons eller… barnolja som man häller i babysars badvatten Nu vet jag inte vad jag gjort med typsnittet…

Skunken
0

Det blir så med typsnittet om man håller in crl och 2an samtidigt ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
0

#15 okej då ska jag testa de i veckan så får vi se vad han säger om de.. annars får man väl göra de i omgångar om han inte gillar de…:P

Gronstedt
1

När det gått så långt att det är kladdigt och luktar är det inte fel med Lactacyd eller liknande, just FÖR ATT det är en aning uttorkande. Det gör ingenting om det blir lite Lactacyd-tvål kvar, lika lite som man själv skulle få problem om man sköljt en aning för dåligt där solen inte skiner. Intimtvätt på valack är ju något man gör någon enstaka gång, inte varje dag!

Orsaken till att de naturliga sekreten anhopas till läskiga klumpar är ju just att där är för mycket fukt och kladd, som blir grogrund för svamp och bakterier, som i sin tur irriterar och stimulerar mer sekretion. Olja ovanpå det kan inte annat än göra saker värre … På torr och fnasig snorre kan det möjligen vara till nytta, men inte inne i vecken där äcklet gror.

Så mitt tips är fortfarande bara ljummet vatten eller ljummet vatten och Lactacyd eller liknande. Men inte olja som bara ger mer mat åt mikroorganismerna.

examynia
0

hmm okej ja där har du ju en logisk poäng nu när jag läser det.. hmm.. har aco intimtvål hemma.. men de kanske inte funkar lika bra? kanse får köpa lactasyd å se..  tack=)

Uss
0

#18 Vad bra, då behöver jag inte oroa mig för tvålen då ;D

Jag trodde att "äcklet" var säsongsbetonat, mina pojkar brukar bli så här på våren… Men nu tvättar jag ju aldrig så långt in, jag mer bara typ löser upp klumparna som sitter fast i hårstråna och känner i öppningen så det inte sitter halmstrån där - skulle Lactacyd vara bättre till det, menar du? Och skulle min gosse behöva att jag tvättade längre in? Hur sjutton gör man då? Varken han eller jag skulle känna oss bekväma med att jag stoppade in hela handen… Har du något tips när man inte har tillgång till vattenslang?

#16 Tack - vet du hur man får bort det då, om man skulle råka göra så igen?

Skunken
0

samma knappar, alltså ctrl och 2an samtidigt :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
0

ALL INTIMTVÅL som används till mänskliga underliv kan användas till häst oavsett tillverkare. För tål våra slemhinnor tvålen så bör hästarnas också tåla det.

Att bara använda vatten är döfött när det gäller snuskiga skap. Då är det bättre att smörja in med babyolja och låta verka över natten och dagen efter tvätta rent med intimtvål och vatten. Då får man bägge effekterna utan att man riskerar en tillväxt i oljan.

När man ändå håller på att rota kring hjalmar så kan man lika gärna ta och titta efter urinstenen som ibland sitter bredvid urinröret. Det är inte alla vallacker som får sådana och många vallacker håller efter det själva. Men jg brukar tittat till hjalmar en två tre gånger om året ifall något blivit sittandes.

När man sen tvättat hjalmar och skapet så kan man ta en mjuk frottehandduk och torka så långt in man kan. Inte gnugga, utan mer badda torrt.

Skapet och förhuden är väldigt elastiskt så man kan få in handduken och sin hand en rätt bra bit tro det eller ej. och sålänge man inte har iskalla händer så brukar de flesta fixa det. Annars får man begagna sig av Friendly game och approach and retreat :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

examynia
0

tack för alla tips å råd=)

jag har nu tvättat skapet på min pojk i fredags med enbart ljummet vatten å de löste upp geggan jätte bra torkade efter med ett lakan så han blev torr åxå..så nu luktar han inte å är fri från tjocka klumpar.. iaf ett tag till:P den såkallade hjalmar fick jag inte tag i för de var väl ingen höjdare att jag rotade där:-P bättre ycka med den nästa gång:P å med hö i ett nät så fick jag göra istortsett vad jag ville så jag är helnöjd med honom där=)

LinaN
0

#23 mat är vägen till pojkarnas hjärtan, och storstädning av skapet ^^

Hjalmar får du nog tag i till sommaren på betet, de flesta grabbarna gillar att hänga ut och Lufta litet i den ljumma luften ;) Eller så ställer man sig och kliar dem under magen eller på andra goa ställen som får dem att slappna av :D

examynia
0

testade att klia men icke.. den fick jag inte titta på:P de är en pryd rackare jag skaffat mig:P haha nä får väl se om de funkar till sommaren:P

LinaN
0

#25 *ASG*

examynia
0

hehe:P