Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 734 ggr
Scandi
0

Några bra tips ?

Dit  Angela har flyttat mackan stod ju två araber, vet inte om jag har berättat om det? Dem har jag nu fått hem till mig för att gå på bete. Jag ska dessutom rida den ena o få honom i lite bättre form tänkte jag. Jag behöver tips på hur man på bästa sättet få upp konditionen? Han har blivit riden lite då o då i en månad nu sen vi flyttade mackan till gården o innan dess har han nog inte blvivit riden så ofta. Så jag skulle behöva ett bra schema för att få honom i bra kondition för just nu orkar han inte så mkt och han är väldigt slö..:S om man jämnför m mackis :P Ngn som vill hjälpa? :)

Scandi
0

hjälp?

Thorsson
0

Skritta mkt och långt/länge. Det får upp flåset och konditionen. Ta gärna promenader med, tränar upp både din och hästens kondition ;) skifta mellen trav och skritt för ett konditionspass. Skritta fram först, sedan 5 min trav, 5 mni skritt, 10 min trav 3 min skritt 4 min trav, 1 min skritt. 2 min trav, 10 min skritt O.S.V mitt tips, fler har säkert bättre :D

AliceL
0

somsagt mkt skritt, och gärna klättra, det är oslagbart! tänk åxå på att inte rida "hårt" varje dag, utan träna hårt typ varannan dag inte mer ;) lycka till!

Thorsson
0

klättra, vf glömmer jag alltid klättra ?! Men som sagt, så hade AliceL bra tips :D

AliceL
0

det hade ju du åxå ;)

Snuttan2
0

Till att börja med, varför är han slö? Saknar han något i sitt foder, dålig motivation, ålder osv..? -> Hitta svaret på varför den är slö å försök rätta till det ;)

Konditon finns det många sätt att träna på, och även olika sorts konditioner att öva upp :P Jag är förtjust i den metod som Thorsson beskriver, att intervallsträna, alltså att rida ordentligt framåt å pressa konditionen tills man får upp pulsen för att sedan direkt avsluta när hästen blir ansträngd för att pusta ut och sedan köra detta i flera täta intervaller så fort hästen andas ut. Om det är en skritt-ökning, att trava, galoppera eller vad man gör, hur länge man gör det, beror sedan på hur pass bra kondition hästen har, man får känna sig fram lite. (jag kör dock inte efter några exakta tider, utan efter puls, andning och ridvägen jag rider på)

Scandi
0

tack för tipsen :) jag antar att det är som att han är slö eftersom han inte riktigt han fått upp sin kondition än eller sina muskler?  han är inte precis självgående nä jag red igår på åkern, lite lite piggare o bjuder fram i skogen. . Men sen så e d kanske så att jag jämnför för mkt m macksien som e pigg o livlig hela tiden.:P

Snuttan2
0

Fast slö har inte med kondition att göra, om han inte har så pass dålig grundkondition att det är jobbigt för honom (som för mig ;)) att bara gå ut å göra någonting övht, och isåfall bör du nog inte rida den hästen, utan gå promenader med den så att den till att börja med bara får röra på sig övht…

Är få hästar som har så dålig grundkondition… Skulle gissa på att anledningen till att han inte är pigg är ngt annat…

Scandi
0

han har ju inte jätte dålig kondition men jag tror den behöver bättras på tror han har blivit igång satt på fel sätt lr hur man ska säg. tjejen som brukar rida honom hade inte varit där på ett tag förens vi kom dit o nu har hon bara ridit lite då o då. men slö kan väl ha med konditionen att göra om man inte orkar riktigt tror han e lite lat också? o sen e d väl så att vissa är helt enklet lite slöa medans andra är pigg ?  han bwehöver väl inte ha nåt fel lr? lr är jag helt ute o cyklar?? :P

Snuttan2
0

Är skillnad på att vara slö å lat ;) Slö är det ngt fel på att vara, då mår man oftast inte bra och därför tar det emot att anstränga sig, medans lat är mer att man mentalt inte vill anstränga sig utav ngn anledning.

Slö är det ngt fysiskt (fel), lat är mentalt alltså.

En lat häst som beteér sig slött (alltså går å degar för att den inte tycker det är kul) är inte särskilt roligt, eftersom det tar massor med energie på att bara motivera hästen så att allt eller iallafal ngt blir roligt å hästen får lite arbetsglädje å blir piggare till att göra det man ber om… Ridskolehästar brukar ha det här problemet ;)

Slö kan ha med konditonen att göra, har en häst/människa så dålig kondition att den mår så dåligt i sin kropp och därför blir slö. Som sagt, har hästen så pass dålig kondition ser jag det inte som schyst emot hästen att rida på den, utan då skulle jag börja att gå ut å gå å jogga med den så smått för att då är det värkligen GRUNDkonditionen i kroppen som är dålig, och risken att man överanstränger hästen eller anstränger den så att dens kropp inte mår bra utav det är rätt stor om man försöker sig på någon sorts ridning med den, det är helt enkelt inte hälsosamt att sätta igång fort alls med en häst utan någon grundkondition alls…

Att vara pigg är mer som ett humör, som att vara glad, trött, det har inte så mkt med personlighet att göra, en person/individ (gäller både människa och häst ;)) som sällan är pigg, om nästan aldrig, mår inte helt bra. Igen, se på många ridskolehästar som varit där ett tag, de är nästan alrig särskilt glada eller pigga, för att de oftast inte mår helt fysiskt eller mentalt bra.
Sedan kan hästen vara lat just vid ridningen, och alltså vara pigg kanske när den äter eller busar i hagen, men dö varje gång man försöker rida den ;) Och då ligger det helt enkelt i motivation i ridningen, hästen tycker inte det är kul och har ingen arbetsglädje där…

Scandi
0

ok :) jag vet non vad det är tror jag nu..tä'nkte på d när jag red o nu specielt efter att ha läst ditt inlägg. Jag red honom idag i skogen o han tyckte verkligen d va kul o han va pigg o glad!! och hade ett riktigt schvung i stegen. sedan när jag kom tillbaka så red jag han ltie i hagen i galopp o trav o då gick han fråmåt så mkt bättre:) (skulle visa mamma hur han var o rida galoppera innan hon fick sitta upp..) stor skillnad mot när jag red i hagen häromdagen! så antagligen hade det med motivationen att göra att han inte tyckte d va så kul att rida i hagen. tror han behöver få ha lite skoj o inte ta att rida honom i form på så fullt allvar utan han får gå lite som han vill.. hm låter lite konstigt när jag skriver det men d lät bra i huvudet.. :P förstår du hur jag menar? så jag tänker bara rida ut nu i  nån i vecka o låta han ha skoj helt enkelt o sedan börja med nåt dressyrpass i veckan så att han kan börja tycka d är kul.

Snuttan2
0

Problemet kanske ligger i att du rider i hagen? ;) Är inte så smart att jobba hästen där det är meningen att det ska vara dens egna fri-tid och blanda ihop jobb och att vara häst…

Att gå i form ska inte vara tråkigt och hästen går ju alltid i någon form, jag skulle inte släppa på att rida hästen emot en bra form (det skulle ju vara att sluta sitta kvar korrekt, sluta be hästen om saker korrekt!), det är inte att gå i form som är det tråkiga (eller nja, det beror ju på hur man rider…), utan oftast är det att övht ta kommndon som är det tråkiga, själva dressyr-delen. Att alltså göra det man ber om, så som avsaktningar, följa spår, sitta och nöta saker osv.

Jag tror alltså på att det ligger i hästens inställning till riktigt arbete övht, och kör du på den metoden, så kommer han antagligen vara aningen mer motiverad ett kort tag, men motivationen kommer antagligen sjunka igen, eftersom grundproblemet fortfarande ligger kvar, hästens inställning till själva arbetet har inte ändrats. Det är hästens inställning till arbete som du vill arbeta på att den ska ändras. Och det är Svårt & jobbigt, för det kräver oftast massor med tid och egen motivation till att vara snabb i huvudet och kunna tänka ut nya lösningar på att göra saker roligt…

För problemet att det ska vara roligt att lyda, arbetsglädjen, kommer ju inte komma tillbaka utav att vara ute och busa, den fattas ju fortfarande, är du med?

Scandi
0

ja jah vet men jag red i den andra hagen de inte går i . eftersom d inte finns nån ananstans man kan rida än.. där e såhögt gräs på alla åkrar o red i hagen de först gångerna just därför att han e lite rädd för bilar men mest lastbilar o motorcyklar. så jag red i hagen för att han skulle vänja sig vid omgivningen o vid traffiken här. hmm ok..får försöka komma på lite roliga övningar då.. lr hitta nån annan stans o rida men d e svårt o hitta?