Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 689 ggr
jackiejohn
0

Så glad och stolt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev här för ett bra tag sen om min ena fd travartjej som jag kämpade med för att hon skulle sluta sticka så fort det kom en raksträcka.

Det har gått upp och ner men de senaste 3 månaderna har det bara gått uppåt! Glad

Att hantera henne från marken har aldrig varit några problem men när man sitter upp så blir hon en helt annan häst, det är som att vända på handen! Trotsig och hetsig var hon och är fortfarande men vi har hittat en väg som funkar för oss båda då vi kommer överens. Jag bestämmer och hon lyssnar Flört

I början fick man vara väldigt hårt mot henne i ridningen för att hon skulle lyssna överhuvudtaget, gick inte att dalta där inte!

Jag vara nära att ge upp henne ett tag men fick m ånga bra tips här inne och från andra bekanta, och skam den som ger sig för nu har vi lyckats och nåt längre än jag trodde vi någonsin skulle göra.

Mitt mål var att få henne att kunna skritta i normal takt på raksträckor och ta galoppen, och kanske kunna rida ut med min mamma som får ta min andra travartjej men det kändes långt fram efter som Doria vill tävla, tävla,tävla!!

Men hör och häpna för det gör jag än Skrattande

Här i förra veckan tog jag Doria som handhäst ner på raksträckan och var beredd på att hon kanske skulle sticka då hon var väldigt vaken och spännstig, men nog gick hon lugn som en filbunke brevid mig och Jackie! när jag bad om trav så travde dom lugnt och sansat brevid varandra och sakta in när jag bad om det!

Jackie är förvisso bossen i flocken av mina tre pärlor så jag testa att ta Jackie som handhäst och nog gick det lika fint de! Kyss

Så i helgen för första gången sen mamma köpte sin Doria för 1,5 år sedan red vi ut på en riktig långtur tillsammans och vi både travade och galopperade och allt gick som en dans!

Nästa steg nu är att få mamma och Doria att samspela från ryggen, men jag tror inte det kommer bli svårare än det vi redan klarat av tillsammans, mamma vill ju gärna kunna rida sitt lilla hjärta som hon köpte för att kunna mysa runt i skogen med Glad

Det har varit tufft i vissa stunder och en har fått sig åk värre än jag vet inte vad men nu äntligen har vi nåt vårat mål och det känns så j*kla bra!!

Slänger in en bild på mig och Doria (jag fryser om händerna då jag glömt vantar därför dom ser så stela och hårda ut Tyst)

Uss
0

Grattis, vad roligt! Det är sånt som gör att det är värt allt slit (och som gör att man orkar börja om igen när bakslagen kommer ;D )

jackiejohn
0

Jaa! Det känns verkligen värt de, hon är så underbar att jobba med numera lugn och sansad men även pigg skillnaden nu är att det är jag som bestämmer när vi ska srpinga och stoja inte hon ;) haha