Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2433 ggr
examynia
0

hjälp å stöd ang:medryttare

jag vet inte hur jag ska göra.

det är så att jag funderar på att skaffa en medryttare.. men jag vet egentligen inte om jag vill.. tiden har jag som de ser ut nu då jag är arbetslös men de känns som att de vore skönt att ha nån som kunde ta hand om å rida min häst några dagar i veckan..

men jag är rädd att jag kommer att vara för "överbeskyddande" över min häst eller hur man ska kalla de. å så vill jag verkligen hitta nån som kan hästar å kan rida osv. jag tror att de kommer bli svårt då jag inte bor i en så stor stad. å att stallet ligger ca 1,5 mil från stan.

jag behöbver lite råd från er som har medryttare till era hästar.

• hur funkar det?
  • Vad "får" er medryttare göra?
  • vad lägger ni er i med vad medryttaren gör?
  • var hittade ni er medryttare nånstans?

för jag skulle helslt vilja ha nån som är vuxen. yngre vuxen gör inget heller men iaf över 16 år som hållt på med hästar. är de svårt att begära sånt?

jag skulle även vilja att medryttare redogör för vad h*n gjort tex skriva i en bok så jag vet vad som pågår. å så jag vet om hästen sa ta de lugnt osv när jag ska rida etc. är de dumt att begära sådant?

vad kan man egentligen som ägare till hästen lägga sig i när de gäller medryttare? jag borde väl kunna bestämma allt egentligen.?

jag behöver lite råd när de gäller hela situationen.

har haft medryttare på min förra häst men då kände jag personen i fråga å litade på henne till 100%. men är de inte svårt när man inte käner personen från början?

usch jag vet inte hur jag ska göra

Hjälp!

Linnea
0

Jag har en medryttare som jag haft sen i höstas. Hon har bara ett par veckor kvar då hon ska flytta. Det har funkat bra, lite missförstånd har det blivit men hon är bara 13 år. Hon rider mest dressyr och har bett henne göra sånt som jag tycker är lite tråkigt (hon tycker det är kul), typ öka-minska volter, träna galoppfattningar mm. Jag har en liten bok i ryktlådan där hon skriver vad hon gjort. Det är inte för mycket begärt tycker jag, jag vill ju vet vad hon har gjort.

Hon hittade mig via annons på blocket, denna gången (letar ny nu) satte jag en lapp i den lilla lokala mataffären. Får se om nån nappar. Fördelen med någon lokal är att någon jag känner säkert vet vem personen är (har inte bott här så länge) så då har man lite bättre koll från början.

Skynda långsamt så går det fortare.

examynia
0

okej skönt att de är nån mer som tänker som jag när de gäller att skriva upp.. å jag skule gärna vilja ha nån som kan dressyr då min häst kan mer än jag själv.. å skulle gärna vilja att den personen kanske då kunde hjälp amig att rida "rätt" i dressyren liksom:P

olympiathurfjell
0

Jag har varit medryttar väldigt länge och har nu en foderponny som jag tidigare var medryttare på. Det viktigaste är att ni har en bra kominikation. När jag började rida andras hästar så var jag inte speciellt duktig men jag var pålitlig. Det är det viktigaste tycker jag. Finns det så funkar det!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

mandyosv
0

När jag har haft mina tävlingsponnys & behövt medryttare pga skolan osv. Så är det min mamma som har satt upp reglerna, såklart pratat med personens föräldrar osv (har haft 2 medryttare, en till min systers B-ponnys som tävlade på SM-nivå. Och en till min D-ponny)

Vi bestämmer ALLT i överenskommelse med medryttaren då det är tävlingsponnys & medryttaren får inte hoppa utan att min mamma var med och det var vid vissa tillfällen.

Medryttaren får inte klippa hästen eller liknande, använda sporrar utan överenskommelse osv.

I början fick min mamma vara med och coacha i paddocken så personen lär sig hur hästen funkar (vi hade ofta väldigt heta ponnys), så att inte medryttaren förstör hästen i munnen.

Den medryttaren vi hade till B-ponnyerna hade en väldigt bra mamma som var med i stallet och såg till så att allt gick rätt till.

Medryttaren fick mest rida ut, vid dåligt väder motionera i padocken, ibland hoppa lite hinder.

Ibland fick även medryttaren hoppa lite clearrounder som någon "belöning"

De betalade en summa i månaden och vi red även tillsammans ofta då vi hade ganska många ponnys så vi var i stallet samtidigt som medryttaren.

Medryttaren jag hade till D-ponnyn var inte speciellt duktig insåg jag efter ett tag då hon påstog att han "kastade av henne" i skogen och sa att hon inte kunde rida ut mer.. och lite andra grejer.

Som ägare till hästen har man rätt att bestämma allting, passar det inte medryttaren så är det inte den medryttare man söker.

Självklart finns de väl de ägare som säger att medryttaren får  bestämma själv och så men det är ju individuellt enligt ägaren

Om ägaren säger att hästen tävlade igår så ta det lugnt idag så förväntar man sig väl en tur i skogen och inte ett träningspass i ridhuset. Säger man att "han behöver en genomkörare" så förväntar man sig kanske ett pass i padocken eller en lungöppnare på skogsvägarna, inte en skritttur på ridslingan.

Säger man "du kan göra lite vad du känner för" så betyder det inte att medryttaren får hoppa, utan då får hon göra vad hon vill, kanske lite bommar på marken men jag skulle personligen bli vansinnig om man ser sin häst och medryttaren med en hoppbana i paddocken utan att ha frågat först.

Självklart har olika ägare olika krav men detta är vad jag tycker och alla mina medryttare har varit glada, nöjda och tacksamma för att de har fått rida fina ponnys osv och de har varit med oss i flera år (fast med olika ponnys)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

IdaBabe
0

Jag  bor på gård med min familj, och jag ville ha medryttare på mina två hästar 2 gånger i veckan då jag har mycket med plugget och har också en annan häst som jag utbildar. Jag har en D-ponny som är dansk import och ett Halvblod/fullblod på 5 år. D-ponnyn har jag bara haft i 6 månader då hon blev omhändertagen av polis osv, hon hade inte blivit riden på över 2 år, och under de två åren hade hon stått i ett garage med en get utan någon utevistelse i lera. Min unghäst har haft problem med framben sedan ca 2 år tillbaka då han har haltat på båda frambenen men nuu har det äntligen blivit bra.
Jag hittade en mor och en dotter som var intresserade av att rida dom två dagar i veckan, och då ingick det i fodervärdsavtalet att dom fixa mockning, hö, mat, vaten, och motion. Mamman och dottern hade ridit mycket förr sa dom.
Vi hade ett medryttaravtal där det stod blandannat att dom står för all sköttsel de dagar dom har dom, står för om utrustning går sönder de dagar dom har dom, om dom skulle få skador och veterinär var tvungen att kontaktas så skulle dom stå för de eventuella kostnaderna, inte hoppa och tävla pga ponnyns bakgrund och unghästens framben, att dom var tvugna att anpassa ridturen efter hästen osv. Jaa, vi skrev väldigt mycket om säkerhet i vårt avtal och att dom skulle anpassa ALLT dom gör efter hur hästarna känns den dagen och hur mycket dom är igångsatta eftersom vi är enormt rädda om våra hästar. Dom skulle betala 800 kr/månad för att rida båda hästarna två ggr/vecka. Jag hittade dom på blocket.

Dock misskötte dom sig totalt som fick mej att explodera…. Dom skulle ut och rida en runda i skogen själva, mest för att känna på hur dom var i skogen (detta var andra gången dom red dom). Jag hade beskrivit en runda som tog ca 30-35min lång, de tyckte jag var en rätt okej runda för dom att känna på hästarna liite i skogen och speciellt när hästarna inte varit igång så mycket under vintern. Dom kommer tillbaka till stallet 2 TIMMAR senare med två GENOM svettiga hästar…. Ponnyn klarar aboslut inte att vara ute så länge i full fart efter hennes bakgrund då vi sakta men säkert har försökt bygga upp hennes muskler. Även om vi har kört hårdare ridpass med henne har jag aldrig lyckats få henne svettig. Unghästen klarar inte av sån ridning i nuläget pga hans framben.. Dom skyllde på att dom red "vilse", men jag hade ringt och smsat dom utan svar, och det är ingen godkänd andledning för enligt mig att komma hem med mina hästar på de sättet.. :P Och om man rider vilse brukar man ringa om hjälp eller vända samma väg hem igen? ^^ De var sista gången dom red, jag sa att dom inte var välkomna igen..  Dom visste att hästarna höll på att sättas igång och återbygga musklerna. Så tyvärr tycker jag inte så gott om medryttare förtillfället :P

(Kan även påpeka samtidigt att ponnyn har varit jätte halt sedan 2 ½ vecka tillbaka (sedan dom red) och varit tvungen att ha massör ute 2 gånger, peppar peppar börjar de äntligen bli bättre nu. Unghästen hade totalboxvila i 5 dagar då hans hälta på båda frambenen återkom (samma hälta som han hade haft tidigare i ca 2 år) han går nu i sjukhage med lindade ben sedan dess..)

Meeeen jag hoppas att du får mycket bättre tur med din medryttare!!!Skrattande Blev liiite för lång text kanske., "/

Offbeat
0

Jag har en medryttare som hjälpt mig sen i somras. Jag jobbar helg och min sambo är borta på jobb sön-torsdag. Så det är verkligen guld att ha henne till hjälp. Hon rider oftast lördag eller söndag och ibland någon vardag. Det funkar bra och hon är tuff samt sitter kvar när han bockar ;)
HAha nä men planen var från början att hon skulle rida ut mest för det är det jag tycker är tråkigast men det har blivit lite blandat. Brukar skicka iväg ett sms dagen innan hon ska till stallet med en lite rapport om vad hästen gjort i veckan och vad jag tycker hon kan hitta på dagen därpå. Får hon välja så hoppar hon gärna men jag ber oftast om en uteritt eller trimmpass.
Hon putsar efter sig och sköter sig hittills toppen. Jag lägger mig itne i så mycket så länge hon och Nicke ser till att ha kul och hon inte hoppar/rider jättehårt dagen efter jag gjort det. Min häst är ingen maskin och dagen efter hårdträning får han ta det lugnt osv.
Hittade henne på hastnet!

Ava Adore
0

Det viktigaste är väl att du är tydlig med vilka förväntningar du har på medryttaren, och att ni är överens om det, och kanske skriver ett kontrakt.

Du bestämmer ju :)

När jag var medryttare tog jag med en bok som både jag och ägaren skrev i, vad vi gjort o hur det gått osv. Sen pratade vi i telefon eller smsade också. Bra kommunikation är ett måste, så det inte blir några missförstånd.

Det jag tyckte var tråkigt som medryttare var att jag inte själv kunde planera hästens träning, utan fick anpassa mig efter ägaren. Det passade inte MIG, men för många andra är det säkert helt okej. Lycka till!

Pelzi
1

Jag och min kompis är medryttare hos en som har 4 hästar och vi rider i skogen skritt,trav ibland galopp klättrar plummsar med dom och sånt och hon so äger hästarna följer alltid med och rider med oss :) tycker det funkar bra när hon är med känns tryggt :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Moa-]
4

IdaBabe; skulle en medryttare stå för veterinärvård och utrustning??? För mig låter det helt galet! En olycka kan hända, det är (oftast) ingenting som har med ryttaren att göra, om utrusningen är sliten och en läderrem går av under just medryttarens användning kan ej anses vara ryttarens fel…

Att hästägaren vill ha koll på vad hästen har gjort under dagen är förståligt och att det finns instruktioner anpassade till hästen, däremot är medryttarskapet tvådelat, det är du som hästägare som bett om hjälp med din häst, du har själv valt att anlita denne person som ryttare, det är inte så att du ensidigt som hästägare gör medryttaren en tjänst.

Jag skulle aldrig underteckna ditt avtal och ställa upp på dina villkor. Självfallet gör man inget skadligt för en häst, men att underteckna ansvar för utrustning och veterinärvård, och betala 800 kr för att "promenadrida"… Nej, tack!

Jag har både varit och haft medryttare, men aldrig varit i närheten av någon med villkor i närheten av dina…

Skunken
0
  • hur funkar det?
    Det fungerar jättebra för oss, utan henne skulle jag inte kunnat ha häst medans jag bodde i stan + att jag är en sådan som trivs att rida i paddocken medans hon bara rider i skogen så då kompleterar vi varandra utmärkt :)
  • Vad "får" er medryttare göra?
    Hon sköter mest skogsridningen, mockning, fodring osv och hon följer de anvsiningar jag satt upp så det fungerar utm!
  • vad lägger ni er i med vad medryttaren gör?
    Så länge hon är snäll mot hästen. mockar nogrant och inte gör tvärt emot vad jag sagt så lägger jag mig inte i mycket. Skulle det vara ngt jag vill ha gjort annorlunda säger jag det och då löser det sig! :D
  • var hittade ni er medryttare nånstans?
    Pappa frågade en tjej på en klubbtävling om hon ville börja hjälpa till med familjens häst (hon hade ingen egen) och hon tröttnade väldigt fort men hennes mamma tog över istället :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

IdaBabe
1

Om hästen skadas under ridturen och om utrustning också går sönder så skulle dom stå för det. Jag har ofta inte något billigt utrustning och ifall något är slitet så bytar jag alltid ut det innan olyckan är framme. Som nu har jag en sprillans ny sadel för 12.000 kr till den ena. Jag tar inte första bästa medryttare till mina hästar, och efter hästarnas bakgrund så krävs ett strängt avtal! Utan ett strängt avtal kanske dom tar "chanser" och "testar" hästarna m.m. Hur som helst tar jag inga risker. När hästarna kommit igång mera och vi lärt känna varandra är de självklart att avtalet blir "mildare"! :S Om inte medryttaren vill skriva under mitt avtal så är inte de då heller den medryttaren jag är ute efter! Jag är inte ute efter medryttare som rider och inte tar något ansvar ifall hästen skulle skada sig eller utrustning gå sönder där dom är "delaktig".. Kalla de promenadrida eller vad du nu känner för, i don't care, i care about my horses! Är dom inte igång för tillfället ska man inte ut och "flårida" i full fart, utan anpassa de efter hästen!

[Moa-]
0

IdaBabe; om du inte kan lita på människor så borde du helt enkelt sköta hästarna själv. Jag skulle vänta tills jag hittade en person som var vettig och delade min filosofi kring ”hästeriet”…

Varför har du en sadel för 12 000 kr på en häst som promenadrids? Har hästen ryggproblem, eller vad är motivet bakom detta?

Ja, fast du lär ju ha en försäkring på dina hästar med utökad veterinärvård… Om hästen skulle råka snubbla på en sten under en uteritt när din medryttare är ute, (kan ske även i skritt) skulle du då anse att detta var ryttarens fel? Jag kan bara säga min åsikt, jag tror aldrig att du kommer att få en vettig människa som medryttare på dina hästar, då ingen normal människa skulle underteckna ett så pass ensidigt avtal.

IdaBabe
1

#12 Ursäkta mej med vem i hela friden har sagt att hästen PROMENADRIDS??
För mig handlar god utrustning väldigt mycket för mig. Hästen är 5 år och har haft problem med sina framben i 2 år men har ridits nu i ett halv år, då är det VÄLDIGT viktigt att ha en bra sadel till honom och inte något billigt som "funkar bara bara för att den passar." Sadel är en av de viktigaste utrustningarna som måste sitta PETFEKT, och inte att den"funkar".

Aboslut inte, olyckor kan hända hela tiden, men om det skulle bli allvarligare där man med sannolikhet kan säga att ryttaren har orsakat det, eller om dom brytit mot kontraktet och det hände någon olycka där, och veterinär måste kontaktas så står dom för självrisken. Vad är det svåra i det??
Jag och min familj har haft många olika medryttare på våra hästar genom tiderna med SAMMA avtal på alla. Vi har en tjej som har varit hos oss i 5 år på en av våra hästar, så då menar du att hon inte vettig och normal???

Jag förstår att du säger din åsikt men att då klanka ner o säga att ingen normal människa osv, skulle underteckna vårt avtal? Jag tycker du borde tänka efter lite! Folk tycker och tänker inte alltid likadan om samma sakert!

[Moa-]
2

IdaBabe; i ditt inlägg beskriver du att hästen aldrig ridits svettig och var under igångsättning, och en runda med nya ryttare på 30 minuter, det mesta tyder enligt mig på promenadridning. Du får sätta det pris du vill. Jag hoppas att dina hästar mår bra och att ni får det att fungera, för mig verkar det galet… Det kanske bara jag som känner att jag vill lita både på den personen vars hästar jag hanterar och den som hanterar mina. Skulle jag uppleva misstro eller "övervakning" i någon riktning skulle det inte fungera, själva idéen med medryttaren är ju att ägaren skall komma ifrån arbete, skall du hela tiden övervaka så kräver det lika mycket energi som att göra arbetet själv.

Ja, men en dyr sadel garanterar inte på något sätt att sadeln skulle passa hästen bättre än en sadel med lägre pris. En sadel för 1500 kr kan i vissa fall passa en häst bättre än en sadel för 30 000 kr, väljer man att göra den investeringen och låta någon annan nyttja den så anser jag att det är en risk som du som ägare får ta.

Skulle någon låna min bil och den skulle gå sönder, få punktering eller liknande skulle jag självfallet aldrig kräva den personen som lånade bilen på att köpa nya däck åt mig…

Ert avtal har många stora risker för den som skulle underteckna det och det finns en överväldigande risk för den som undertecknar att bli offer för ett bedrägeri. Därigenom inte sagt att ni utnyttjar avtalet för att få igenom bedrägerier, men det skulle vara den första tanken jag skulle få om någon skulle visa mig ett sådant avtal.

Sedan utan att klaga, och denna del får du ta till dig om du vill, eller blankt strunta i, men vill du markera ord med versaler så ser det betydligt bättre ut om du stavar korrekt, det ser helt enkelt inte seriöst ut med stavfel i majoriteten av meningarna.

IdaBabe
0

Den hästen som inte ridits svettig är ponnyn som har stått i ett garage i 2 ½ år utan utevistelse, utan att blivit omskött, utan att träffa hästar, som stått i leta och som blev omhändertagen. Vi håller sakta men säkert bygga upp henne igen. Om du hade haft en sådan häst hade du heller aldrig tillåtit att någon skulle få rida hur dom vill! :)  Och där av kommer också avtalet in, som dom hade läst och skrivit på innan dom red ut. När dom red var det mycket snö och blask ute, och då känner jag ingen alls mening med att rida ut en rejäl runda när det är stor risk att halka omkull och när dom inte känner oss, hästarna eller vi känner dom (mer än vad dom berättat).
En dyrare sadel har längre livslängd och även det spelar roll för mig. Nästan alla sadlar jag har haft till mina tidigare hästar, och sadlar som övriga i min familj har haft, har det alltid hamnat med kvalité sadlar i slut änden för att dom ligger bättre på våra pollar helt enkelt. Självklart finns det billiga bra sadlar också, men personligt tycker jag om lite dyrare sadlar med bättre och längre livskvalité. Speciellt när min unghäst har haft sådana problem satsar jag på bra kvalité sadel direkt.:) Dom är även mycket bekvämare att rida i.
Självklart får dom använda egen utrustning om dom inte vill stå för om dom eventuellt skulle råka ta sönder våran, men då gäller det att deras sadlar osv, passar och inte ligger och "trycker" på något sätt.

Det med bil hade ju faktiskt jag velat att den andra skulle göra… Om jag lånat någons bil och tagit sönder den på något sätt så av rent hyfs och artighet hade jag självfallet stått för det jag orsakat! Man vill ju inte lämna tillbaka en sönder bil och säga: "Jag råkade krocka din bil, men här får du tillbaka den.." Likadant med en häst.. Jag hade skämts jätte mycket  och mått urdåligt om jag var delaktig till en hästs skada och sen vägrat betala kostnaderna för de! 

Många risker kan man se de på många olika sätt! Vi är måna om våra hästar och där efter ställs kraven. Om inte medryttaren accepterar avtalet, då får dom leta vidare efter en annan häst. Vi släpper inte upp vem som helst på våra hästar, just för att vi är måna om dom. Tyvärr blev det som det blev nu sist. Ena ryttaren påstod att hn var utbildad ridinstruktör men då rider man inte på de sättet som dom gjorde, och hästen har nu total boxvila sedan dess.

"Ursäkta" mina stavfel, men jag tar inte åt mig alls :)

[Moa-]
1

Jag anser att det är fritt att erbjuda sig att betala, men inget som jag som ägare skulle kräva, mina saker bär jag ansvaret för. Självfallet skulle jag personligen erbjuda mig att betala om jag skadade någon annans bil, men jag skulle erbjuda mig av egen vilja, ingen av mina vänner skulle kräva detta av mig. Vill jag inte riskera något så lånar jag inte ut saker/djur till människor jag inte litar på.

Jag har aldrig sagt emot att man skall anpassa ridningen efter hästen, alla hästar/djur/människor är olika! Det jag menar är att jag inte skulle lita mer på en person för att personen skriver under ett papper på det, inte heller skulle jag anse att ekonomisk kompensation skulle göra det värt risken att mina djur skulle fara illa. Antingen så litar jag på personen i fråga, eller så släpper jag inte personen med mina djur.

Vi har olika åsikter, men jag kan inte förstå hur någon kan släppa människor som man inte litar på tillsammans med sina djur…

Offbeat
0

Vilken livlig och intressant disskussion det här blev! Jag hade inte heller skrivit på ett sådan avtal du talar om Idababe. Men om häst eller utrustning på något sätt hade gått sönder eller blivit skadat när min medryttare hade hand om det så hade jag velat veta vad som hände och hur. Kan man påvisa att det självklart är hennes fel (bristande uppsyn eller ren dumhet) så hade jag krävt betalning/ersättning. Om det däremot lika gärna hade kunnat hända mig när jag red så hade jag inte krävt något av henne för shit happens så är det och det vet alla hästmänniskor.
Tex. så tappade hon min häst på väg in från ridhuset så han klev på tygeln och nackstycket gick av på ett träns värt 1300 kr. Som väl var fick jag ett likadant nytt gratis men tyckte ändå inte att det var hennes fel och jag fixade med byte och efterskick av nytt, hade även betalat om det behövts.

Hade jag däremot lånat ut min bil hade jag inte accepterat att få tillbaka den i ej körbart skick men det tycker jag inte hör hit. :)

IdaBabe
0

JAg förstår inte ens varför vi fortsätter diskutera egentligen. VI har vårt avtal för att vi är måna om  våra hästar och prioriterar säkerhet, kanske mer än vad andra gör och det är kanske det som stör er/dig?..
Hur som helst, jag svarade TS för att beskriva hur vi har det osv,  inte för att folk skulle hoppa på och säga att  ingen vettig människa och ingen normal människa skulle underteckna ett sånt avtal som vi har med mera. Jag tycker det är väldigt oförskämt sagt då ingen här känner mig, min familj eller våra hästar, eller hur det går till i vårt stall.

Ja, vi har olika åsikter, men era åsikter kommer inte endra det vi gör och prioriterar. :)

[Moa-]
0

IdaBabe; varför skulle jag behöva känna din familj för att uttala mig om de villkor som du själv säger att ni har i era avtal? För mig är din familj helt irrelevant när det gäller synen på uttalade villkor… För mig är dina villkor ställda på ett mycket märkligt sätt och jag skulle aldrig rekommendera någon att acceptera ett sådant avtal i något läge.

Att kräva pengar av utomstående har för mig inget med omvårdnaden och omsorgen av djuren att göra.

Offbeat; jag anser att du verkar ha en mycket sund inställning! Självfallet förspråkar inte jag att en medryttare ska kunna klippa sönder utrustningen eller något liknande lika dumt, det tror jag dock inte att någon skulle göra. Definitivt ingen som jag skulle lita på gällande omsorgen av mina djur… =)

IdaBabe
1

Nu har ni heller inte läst avtalet, utan bara lite av de jag sagt. Vi kräver inte pengar från dom utan det är dom själva som ville betala OSS som "tack" för att vi lät dom rida mina hästar!! Ni får rekommendera eller inte göra de, gör vad ni vill, men vi ser det bättra att vara lite av"överbeskyddande" än att säga "varsegod, gör vad du vill med hästen, jag bryr mig inte"! #17 precis så som du skrev om utrustningen går sönder, precis så är det jag menar!

Nassepu
1

Jag måste faktiskt hålla med Idababe i detta samtalet! Glad Ofta vill man ställa krav på sina blivande medryttare, och sen när man har lärt känna varandra mer med tiden så kan man lätta upp avtalet. Jag har full förståelse för detta.

Om jag hade haft hästar som hade varit i Idababe´s situation med bakgrund, framben med mera, så hade jag också ställt starka krav på medryttarna så att dom förstår att det är viktigt att dom följer dessa reglerna och anpassar ridturen efter hästen, för annars kan det bli eventuella bakslag. Så vitt jag förstår i inläggen så har medryttarna fått information om deras bakgrund innan dom hoppa upp på hästarna och red iväg?

Sen att nu prata om att hennes familj är " irrelevant när det gäller synen på uttalade villkor", tycker jag att det börjar gå över styr här, faktiskt. Håll era föruppfattande meningar för er själva så blir det mer bekvämt i denna tråden Glad 

När folk letar medryttare så letar dom ofta på blocket, hastnet, sätter upp lappar med mera, då ringer folk upp som man inte känner alls. Det är inte många som hittar medryttare som man känner bra och redan har förtroende för. Att hinna fånga upp ett starkt förtroende för sin medryttare tar tid, och vill man vänta med att sätta upp sin medryttare på sin häst innan den tiden har gått, så har medryttaren garanterat tröttnat och hoppat av. Om man ska göra som du säger att inte sätta upp någon på sin häst som man inte känner, så är det bara att välja och vraka. Att sätta upp ryttaren på hästen utan att känna varandra så mycket just DÅ, eller vänta med att låte henne/honom att rida tills ni lärt känna varandra o fått förtroende för varandra och tills medryttaren antagligen har tröttnat på att hon inte får rida, och börjar då leta ny medryttarhäst? Flört

Skunken
0

Skulle inte jag känna våran medryttare så bra och veta att allt fungerar + ha en häst med någon form av problematik skulle jag nog med vilja ha ett avtal, dock vet jag inte hur det skulle se ut riktigt men det behöver jag inte fundera på just nu :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Moa-]
0

Nassepu; ja, men du kan ju få ett grepp om en person genom att samtala med denna och vara med första gångerna som personen i fråga rider… Hade jag inte känt mig trygg med personen hade jag valt att inte låta denne bli medryttare/på annat sätt ha kontakt med mina djur. Att få ekonomisk kompensation om ett djur har skadats är för mig irrelevant om mitt djur farit illa.

Att historien i IdaBabes inlägg gått fel till tror jag att alla är överens om. Därmed anser jag att det är bevisat att stora kontrakt med betalansvar och massor av pengar som byter ägare inte ökar tryggheten och säkerheten för hästarna, då trots att det stora kontraktet var undertecknat så gick det fel…

Sedan inblandning av personer skedde från IdaBabes sida i inlägg 18, då man inte kunde tolka hennes texter utan den förkunskapen? Något som jag inte kan förstå, den informationen som man har i ett forum är det som är skrivet i tråden eller i vissa fall i tidigare trådar.

Åter till grundfrågan:
Enligt mig är medryttarlösningen bra för båda parter när det finns en trygghet i förhållande mellan medryttare, ägaren och hästen. Jag personligen skulle känna mig tryggare med en vuxenperson som medryttare på min häst, detta beroende på att barn/yngre ungdomar oftare får infall om vad som skulle vara en bra idé utan att kritiskt hinna granska denna innan man går till handling. Detta gäller givetvis inte alla, men jag vet att jag själv rider med ett annat tänk idag än när jag var yngre. Jag föredrar sms/telefonkontakt istället för ett anteckningsblock, det ger mer interaktion. De medryttarhästar jag har haft har stått cirka 2 mil bort och hon som var medryttare på vår häst åkte 3 mil, så avståndet är ofta inget problem om man har bil… Lycka till examynia!

examynia
0

tack snälla för alla svar=) man får en liten inblick i hur de kan fungera även om alla har olika åsikter.. men de är väl ändå ägaren som bestämmer i slutet.. finns väl alti nån som tycker att de ägaren säger är vettigt=).

fortsätt gärna att tala om hur ni upplever demed medryttare å hur ni ty cker de ska vara osv..=) så man kan få mer inblickar i de olika sätten de kan gå till på=)

Offbeat
1

#24 Jag brukar som sagt skicka ett sms dagen innan min medryttare ska upp till stallet, berätta hur mycket hästen har gått dagarna innan och vad jag tycker vore en bra idé att hon hittar på. Om jag säger "gör precis vad du vill" så vill hon gärna hoppa och då får jag ju acceptera det, eftersom jag har sagt att hon får göra vad hon vill med hästen. Oftast skriver jag dock att hon gärna får rida ut om det är gött väder, annars trimma i ridhuset och kanske något hon ska tänka på när hon rider som jag just nu jobbar med.
Funkar fint såhär långt :)