Canser på shimmlar
är det någon här som har erfarenhet av canserknutor på shimmlar?
vad i så fall?, har hört att det är mkt vanligt.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
min kompis skimmel utvecklade melanom (skimmelcancer). han fick knutor på svansroten och det tror jag är rätt vanligt att det börjar där. en häst på ridskolan fick i ögat :/

Håller med eve. Det är oftast vid svansen som det börjar tydligen. Men klart att det kan börja någon annanstans också. Det finns ju som sagt alltid undantag.
Har du någon som du tror har fått det? Grannens häst har haft det i några år nu.

# nej vi var bara några stycken som pratade hästsjukdomar och då kom denna fråga upp, går det att göra något åt ? lider dom av det?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Det beror på var dom sitter. Sedan växer en del fort om dom är elakartade osv. Grannens häst lider inte än säger hon men gör hon det så tar hon bort henne.

Vi har nyligen avlivat en häst på jobbet pga skimmelcancer. Hon led fruktansvärt av de, gick så fort, fick dom vid ganaschen o de spred sig till käkbenen, kunde inte äta. Hon hade tidigare under svansen men dom gick bort. Mammas förra häst fick även hon skimmelcancer o fick tas bort, trots att hon är brun.
Hur känner man igen skimmelcancer? Hur ser knutorna ut så att säga? Windy är ju skimmel, klart man är orolig..
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
*putt*.. Vill gärna ha svar på #6.
Windy har fått en liten mjuk "kudde" typ, några centimeter bakom mungipan. Den saknar päls allra längst upp på toppen så där är den typ lite brunaktig, men hon ömmar inte där och den är mjuk som sagt. Kanske bara är ett bett av någonting och jag som är nojig?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ja, min är också skimmel nu blir ja med orolig, vill med veta hur det ser ut,,
svårt att behandla??

#7# Jag har aldrig sett cansern. Men det kan ju vara en sådan knöl. Annar är det från tränset eller så. Skav alltså.

fontane är ju skimmel….:/

Min kompis häst har godartad under svansroten, men det behövde tydligen inte opereras om det inte blev värre ;)

Vaaa? Är det så vanligt? Vi har ju med en skimmel :O
Hon som provred Schess idag fick ta bort sin förra häst p.g.a. cancer :(