Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1128 ggr
Ultra
0

Min sköthäst

Hejsan!

Jag har en sköthäst som just nu står på boxvila men är på bättrings väg. Hon står i en liten hage. Min tanke är att hon vill göra något annat än att bara stå i hagen. Skadan sitter i höger bakben. Vad kan man göra med henne. Som inte är för ansträngande. Tacksam för svar:)

kaka1234567
0

Trick träna små lära trick som puss och släng ut lite gott i hagen får hon leta. Lite grenar mm :) slänga i lite godsaker i vatten hinken så får hon jobba lite för att få de goda :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Uss
0

Ha, ha jag tror hon har det ganska bekvämt ;D

Hästar är bekväma djur och gör helst inte mer än de måste. Har hon foder och kompisar inom synhåll så tror inte jag att hon lider direkt, men att aktivera huvudet tror jag inte är fel - om hon är en sådan häst som gillar den typen av utmaningar vill säga.

Tycker nog inte du ska slänga ut något i hagen som hon ska gå runt och leta efter eller något trick som innebär belastning av benet, men det beror ju helt på skadan, däremot någon stock hon kan gnaga på eller tipset med lite godis flytande i ytan i vattenhinken.

Om hon är sådan som gillar människors närvaro kanske lite extra pyssel med borstar osv uppskattas.

WornOut
0

#2 Hästar är bekväma djur och gör helst inte mer än de måste ?!

HAHA, det var något nytt att hästar är bekväma.

HolyFuck
0

#3 Fast de är ju ganska bekväma av sig. Ungefär som oss, vi vill ju ha något att göra, annars blir vi uttråkade och rastlösa. Men det betyder ju inte att vi vill springa ett maraton för det. De vill ha roligt, och gör inte mer än de måste av det som är jobbigt. Är inte det att vara bekväm av sig? :P

viktoria91
0

#3 Min ponny är vääldigt bekväm av sig! Och hon gillar inte att andra hästar stimmar runt, då gör hon utfall.;)

WornOut
0

#4 Att en häst skulle tycka det är mycigt och bekvämt att stå själv i en liten rasthage är för mig helt ofattbart. Hästar är flockdjur och ska för att må bra få mycket stimulans. Och då menar jag bara inte fysiskt.. Däremot har vi avlat fram en väldigt massa hästar som absolut inte är "bekväma" av sig, utan mår dåligt om dom inte får jobba regelbundet.

WornOut
0

#5 Jag skulle inte säga att din ponny hör till normen av "normala" hästar.

Linnea
0

#3 Som alla andra djur (inkl människan) är hästen lat. Eller bekväm om man föredrar det ordet. Varför leta efter mat när den serveras framför en? Varför gå till vattenbaljan längst bort i hagen om det finns en närmare? Allt handlar i grunden om att spara energi. Dom kan trots detta busa runt och tycka det är roligt att springa, hoppa och andra saker. Men om något serveras så varför leta efter det på annat håll?

Tänk bara på alla som ger som nyårslöfte att dom ska börja gå på gym sen gymmar dom 5 gånger och sen kommer dom inte igen. Bekväm eller lat, vilket låter bäst?

Skynda långsamt så går det fortare.

WornOut
0

#8 Läs mitt inlägg (#6) så förstår du hur jag menar :)

kaka1234567
0

skulle inte på stå att triket puss äär säskilt ansträngande.

_Mvh kaka
_

WornOut
0

#10 vem skriver du till nu?

viktoria91
0

#7 Hon är speciell. Föredrar rådjur, älgar, kossor och får framför andra hästar.

kaka1234567
0

11 läs igenom så märker du Flört

_Mvh kaka
_

Uss
0

#13 Det är lättare om du skriver vem du svarar/kommenterar, men det var väl mitt inlägg, antar jag.

Du får ursäkta, men jag hade lite svårt med svenskan i ditt inlägg; jag fattade bara att du rekommenderade att hästen skulle få leta efter godis i hagen och uppmärksammade inte att du rekommenderade ett "pusstrick" MEN jag påstår inte heller att det tricket skulle vara ansträngande. Det jag skrev var "gå runt och leta" "eller något trick som innebär BELASTNING av benet" - det behöver inte vara ansträngande för att vara belastande. SAMTIDIGT så reserverade jag mig för att jag inte vet vilken skada det är eller hur allvarlig den är. Kanske det är bra med lite rörelse, vad vet jag? Kanske ska hästen helst inte ens flytta sig öht eller stå på benet?

kaka1234567
0

Det komer om och om igen och gör mig ledsen hela tiden . Jag är dyslektiker och blir klankad på hela tiden och får otroligt dåligt förtroende när man håller på så där men visst .

MItt inlägg va mer allmänt

_Mvh kaka
_

Uss
0

#15 SÅ farligt var väl inte det jag skrev i #14?? Jag förklarade ju bara att jag inte uppfattat allt du skrev och vad det berodde på, lika väl som du inte uppfattade allt som jag skrev och då reagerade med ett inlägg?

Förlåt i så fall, mitt första inlägg var ju inte riktat till dig, jag ville bara att TS skulle tänka till lite innan hon hittade på "aktiviteter" så hästen inte förvärrade sin skada.

kaka1234567
0

Nä men jag är lite överdriven har blivigt klankad på så länge så tar sådant illa vid .

Jag förstår Glad

_Mvh kaka
_

Ultra
0

Till alla. Hon har trampat på sig och sen blev det en spricka. Så nu är hennes högra bakben gipsad och står på boxvila. Får endast gå på en 10 minuters promenad. Hon kan stödja på det