Femåring som "flippar" bakåt?
Vi har lånat ett femårigt new forest-sto på foder. Hon är en trevlig ponny, men vi har ett litet problem. Två gånger i har hon backat så mycket i gången att kedjorna tagit stopp och då har hon blivit tokig och sett ut som att hon fått panik och till sist rest sig så hakarna gett efter. (Vi insåg idag att panikhakarna kanske har rostat fast något så de inte släpper tillräckligt tidigt, men det är ett annat problem)
Först trodde vi att hon fick panik av att känna att hon sitter fast, men jag är inte helt säker på att hon får panik. När hon väl är loss är hon inte skakis eller det minsta orolig. Det känns snarare som att hon blir förbannad än att hon får panik. Frågan är vad vi gör åt det här?
Självklart försöker vi undvika situationen, men ibland backar hon utan att man är beredd. Hon försöker ibland även göra samma sak vid longering och vill springa mot stallet. Då ger jag hellre efter än att få henne att resa sig, men jag är inte helt säker på att det är rätt metod? Det känns som att hon lär sig att om hon rycker bakåt så kommer hon loss och får som hon vill. Till saken hör även att hon i sitt gamla stall endast satt fast i kedjor på spikar, vilket gjorde att hon kunde backa och komma loss hur lätt som helst.
Kom gärna med tips! Vi vet inte riktigt hur vi ska hantera situationen, vad som är rätt och vad som är fel.
Det låter ju som att hon har lärt sig att hon kan, och att släppa vid longeringen skulle jag säga är fel, under förutsättning att man klarar av att hålla hästen om den reser sig och krånglar mer sen. Klarar man inte det spelar det ju ingen roll, och då är det ju lika bra att släppa tidigare för sin egen säkerhet. Då skulle jag snarare ge rådet att låta bli att longera tills man får bukt med problemet, eller har någon som kan hjälpa till som klarar av att hålla hästen.
Gällande backandet på stallgången, har ni något ni kan sätta upp bakom henne, så hon inte kan backa så långt att kedjorna sträcks? Nåt rep/grimskaft, bräda eller vad som helst, så det tar stopp om hon försöker backa? Alternativt att någon alltid står snett bakom när ni sätter fast henne och är beredd med att smälla till henne med något när hon börjar backa, om hon är såpass hård och bestämd med detta att det krävs lite hårdare metoder.
Detta såklart under förutsättning att det inte är rädsla det handlar om, men det antar jag att du förstod.
Det är ju absolut något som måste göras något åt, då det kan uppstå farliga situationer med en häst som beter sig på det sättet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min första ponny jag fick var 4 år gammal och han höll på ungefär likadant i stallet. Ett tips till er är att ni sätter fast säckaband (från hö eller halmbalar) och knyter fast de i grimman. När ni ska ställa upp hästen i stallgången sätter ni fast kedjorna i banden istället för direkt i grimman, så om ponnyn skulle få panik och backa så går bara säckabanden sönder och inte kedjor/grimmor osv. Skador kan uppstå om hästen försöker komma loss men inte lyckas, så säckaband rekommenderar jag! :) De gjorde jag på min ponny och efter några veckor så gjorde han aldrig det igen. Det kan vara att hon inte är helt van ännu vid att stå uppbunden, så att hon känner kanske efter en stund att de börjar bli jobbigt och obekvämt, och vill därför där ifrån. Ang lonjeringen. Ställer ni krav på henne när hon lonjeras eller hon får bara springa runt? Om hon lonjeras utan att få krav på sig kan hon tycka att det blir långtråkigt att "bara springa runt o runt" och att det är därför hon gör som hon gör. Lycka till!:)
Min häst har slitit sig flera gånger då hon stått uppbunden vid stallknuten (utav rädsla då man kommit ut ur stallet men slang) och då har hon så fort hon slitit sig lugnat sig och inte verkat skärrad alls, paniken uppstår (tror jag) då hon blivit chockad över slangen och märkt att hon satt fast, tror alltså att paniken grunda sig i att hon kände behov av att fly men satt fast inte över självs slangen. Då har hon alltså så fort hon känner sig fri blivit lugn som en filbunke eftersom flykt är möjligt men inte behövs, låter kanske konstigt nu men iaf.
Jag har i alla fall valt att knyta balsnöre i grimman som jag spänner fast henne i då hon står bunden ute för då går det sönder innan hennes nacke gör det och innan hon hinner få riktig panik. Nu har hon inte slitit sig men balsnörena någon gång men jag känner mig i alla fall trygg för jag vet att min häst inte behöver bli paniksalgen och att hon inte går sönder ifall något liknande skulle hända.
Att använda ren råstyrka då man ska lära hästen något nytt känns…. ja vad ska jag säga.. människan väger 60 kg och hästen flera hundra, det säger sig självt ;O
Skulle akta mig för att stå bakom hästen för att tillrättavisa (smälla till på rumpan) för då är man risigt nära en spark om hästen faktiskt blir sur. Något rep bakom rumpen i gången låter som en fiffig idé, så att hästen bara känner att det finns något där.
Tänk också på att hästen beter sig som den gör av en anledning, inte för att vara dum, det kan ha hänt något, förtroende för människan kan inte är bra, stress då hästen är hindrad av linor osv (hästar är ju klaustrofobiska av naturen så att sitta fastspänd i gången kan kännas riktigt otäckt för vissa). Det är viktigt att man funderar ordentligt på hur hästen upplever situationen ur sin synvinkel innan man tar i med hårdhanskar (om man känner att det är rätt väg).
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Hade hon stått i ett travstall hade man satt fast henne i korta kedjor som inte gär av. Eftersom hon inte är rädd utan det är mer en fix idé så skulle jag se till att hon satt fast ordentligt så att hon inte kom loss. Då brukar de sluta med sånna fasoner.
Vi har däremot en som blir oerhört rödd av att sitta fast. Hon står lös istället. Men hon går ingenstans om man inte ber henne om att göra det.
Som jag ser det finns det bara två lösningar: Antingen binder ni fast hästen så den inte har en chans att rycka sig loss;
eller så tränar ni den på att stå hellt stilla fastän den står helt lös (liknande cowboyhästarna).
Att ha kedjor som kan gå av uppmuntrar bara till detta "onödiga" och farliga beteende.
vilken tur för min häst att hon inte står i ett travstall ;) *pust*
Skulle aldrig kunna skrämma henne till lydnad på ett sådant sätt, för oss fungerar det utmärkt att vara lugn och förstående. Har inget slitande för den skull!
Tror på att träna allt steg för steg, tycker detlåter barbariskt att binda fast hästen hård tills den slutat ha panik och därmed faktiskt blir hjälplös, min häst är min kompis och hon ska känna sig trygg hos mig och ha förtroende det får man inte om man inte respekterar hästens natur tillbaka!
Skulle du nu välja att använda en sådan teknik bör du tala med ägarna till hästen innan för själv skulle jag bli vansinnig om någon gjorde så mot min häst!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Lånar tråden lite.
Detta är ett fenomen som verkar finnas hos många hästar, båda mina har varit sådana och flera kompisars. De står hur snällt som helst när de sitter fast i 2 linor som kommer från sidan, en vanlig uppbindning så att säga i en stallgång. Men binder du hästen med bara en lina i t ex en påle framför hästen eller liknande, så gör den som i ursprungstråden här, backar tills det tar stopp och drar sen till den kommer loss. Det är ju hästar som är vana vid att vara uppbundna? Vana vid att bindas framifrån när de står i transport, snällt och fint?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min pålle hade inga som helst problem med att vara bunden, varken med ett grimskaft eller med två plastkedjor, men så började hon plötsligt backa i boxen tills grimskaftet var sträckt och sedan slita sig lös. Det gick åt ett antal grimmor innan vi fattade: Vi hade bytt till ett uppbindningsgrimskaft av plastklädd kedja och det var ljudet som uppstod när det rörde sig mot krubban som gjorde det. Något lät konstigt framför hennes nos, där hon inte kunde se, och hon vill helt enkelt backa undan för att få koll på vad det var. När vi bytte till ett uppbindningsgrimskaft av vanligt rep hände det aldrig mer, hur stressad hon än kunde bli när de sprängde vid bygget i närheten eller om hon blev ensam i stallet.
Så mitt tips är att ni funderar över om det kan vara att kedjorna låter annorlunda.
Om hon sliter sig vid longering så prova med kedjegrimskaft under hakan. Då gör det ont när hon försöker slita sig och hon kanske kommer på andra tankar.
#4: Hur binder man upp en häst så den inte kan ta sig lös om den verkligen skulle vilja? Grimman lär ju ge sig även om inte kedjorna gör det?
#5 Det handlar inte om att skrämma hästen. Den handlar om att ett visst beteende inte ska ge ett positivt resultat (ur hästens synvinkel). Är hästen rädd ska man absolut inte göra så. Men jag fattade som att hästen inte var rädd utan bara dum.
#7 Det är precis det som händer. Om en häst verkligen är rädd så går grimman sönder. En häst som löjlar sig slutar om kedjorna inte går av eller spännena.
Men som jag skrev kan man mycket väl träna en rädd häst på att stå stilla lös. Det går det också.
Att sätta en kedja under hakan på en rädd häst skrämmer den absolut. Hellre att man har kedjor som håller för ett ryck än en kedja som gör ont och gör hästen ännu mera skrämd.
Sen tror jag mycket på det som #6 skriver. Många hästar står mycket bättre med två kedjor men sämre med bara en.
#4 Håller med dig helt, jag hade en häst som kom på detta efter att en grimam gick sönder när hon kastade sig av rädsla (den gången). Sen gjorde hon det gång efter gång och dag efter dag för hon lärde sig att då kom hon ju loss. Tills det var en grimma som höll då slutade hon lika snabbt.
En repgrimma lär kanske inte gå sönder i första taget sen får man väl ha mördar kedjor :)
Apropå longeringen så hade jag använd kroppsspråk och pisk för att få hästen att tänka framåt vilket det inte låter som att den gör nu. Slå den inte framåt för då kommer den aldrig tycka att det är kul, men att skrämma fram den någon gång när den dummar sig ser jag inte som fel.
#8: Inte kedjegrimnskaft under hakan till en skrämd häst, nej, men om det plötsligt gör ont i stället när den slentrianmässigt försöker slita sig bara för att den känner för det, så kan det få den att stanna upp tänka efter. Kedjan under hakan ger en "tillrättavisning" som inte kommer från människan och som kommer mycket snabbare än man som människa kan ge. Så är det bara olater och inte rädsla, så är det inte fel.

#9 ALDRIG sätta fast en häst i repgrimma! Blir inga fina skador på nerverna i nacken då.

Har inte läst föregåeende kommentarer nu utan skriver bara min åsikt..
Om hon vill dra i londeringen och du inte låter henne göra det och om hon sedan vill resa sig i protest, låt henne göra det så får hon se själv att det inte är så kul att gå omkull osv. Att hon inte får ut något av det! Släpp absolut inte! (Så vida du inte känner att du har noll kolla på situationen, går du in i "fighten" måste du vinna den ;)) Det enda som händer då är att hon vet hur hon ska göra för att få övertaget hur lätt som helst. Det kan bli farligt.
På gången skulle jag sätta fast henne med något som inte går att rycka sönder på det viset. Ex. Halsring kanske eller någon bra grimma? Samma där, hon får lära sig att hon inte får ut något av att göra sådär. Hon kommer antagligen försöka en gång, och upptäcka att det inte funkar och förstå att det inte är någon idé att "tramsa" mer :P
#8 Utom vår förra pojke, han ville INTE sitta fast och hade lärt sig hur man kom loss (aj, aj i nacken). Två kedjor verkade trigga honom, för då började han ruska och böka ganska omgående, med en kedja tog det längre tid. Nu vet jag ju inte vad han varit med om (han stod hos en travgubbe när vi köpte honom och verkade böka dels för att han kände sig trängd, dels för att han hade tråkigt) men beteendet minskade när han kände sig tryggare hos oss och på slutet minns jag inte ens att det var ett problem.
Jag tycker det verkar som att hästar har en "inbyggd panik" mot att sitta fast, de vill ju i alla lägen kunna fly, och ska vi kunna stänga in eller sätta fast dem så måste de lita på oss och det gör vi inte genom att tillfoga smärta eller skrämma dem!
TS; jag skulle inte bundit med balsnöre så hon kan slita sig, då LÄR hon ju sig det, tipset om något bakom så hon inte KAN backa är jättebra! Gör det lätt att göra rätt och svårt/jobbigt att göra fel!
Ge henne inte tillfälle att slita sig (=bind henne inte) - då bryter du en ev. ovana. Binder du lösare (eller bara drar grimskaftet genom ringen) triggar du inte en "sitta-fast-panik".
Jag skulle inte vara HELT säker på att hon inte drar/sliter sig "för att hon kan" utan jag utgår från att det är något som inte känns bra för henne. Hon känner sig trängd, något gör ont, något hon inte kan se… Lös det.
#3 "Att använda ren råstyrka då man ska lära hästen något nytt känns…. ja vad ska jag säga.. människan väger 60 kg och hästen flera hundra, det säger sig självt ;O"
Ja, har hästen panik så går det självklart inte. Finns det en annan grund till det hela så kan det mycket väl gå om man har lite styrka, en hel del teknik och väldigt mycket vilja… Jag har själv lyckats hålla hästar på 3-400 kg i lägen där de försökt ta sig loss, så visst kan det gå.
"Tänk också på att hästen beter sig som den gör av en anledning, inte för att vara dum, det kan ha hänt något, förtroende för människan kan inte är bra, stress då hästen är hindrad av linor osv (hästar är ju klaustrofobiska av naturen så att sitta fastspänd i gången kan kännas riktigt otäckt för vissa). Det är viktigt att man funderar ordentligt på hur hästen upplever situationen ur sin synvinkel innan man tar i med hårdhanskar (om man känner att det är rätt väg)."
Självklart gör hästen det av en anledning, men "för att den kan" och "för att komma loss" kan vara anledningar nog. Se bara på hästar som spränger trådar för att komma ut ur hagen, det handlar oftast om att "de kan" och "för att komma ut", inte rädsla. Dock, som sagt, ska man ju ha helt uteslutit möjligheten till rädsla innan man går på hårdare, det tyckte jag att jag poängterade ganska tydligt.
Jag har haft att göra med en hel del hästar som ägarna fått problem med för att de "varit rädda" eller "inte tycker om det", där hästarna tagit över helt. Helt enkelt för att ägarna varit för mesiga och hästarna haft noll respekt och förtroende för dem. Ett exempel är en häst som var van vid att allt var på hennes villkor. Vid ett tillfälle när jag tog in henne från hagen stannade hon till för att visa att hon inte var sugen på att gå in, allt jag gjorde var att fortsätta gå, jag stannade helt enkelt inte när hon gjorde det. Detta resulterade i att hästen stod på bakbenen hela vägen till stallet, i ren protest. En annan som drog eller bockade av sin ryttare på varenda ridtur, krävde bara en trygg ryttare som satte tydliga gränser för vad som var okej och inte, och efter ett tag kunde i princip vem som helst rida hästen. Båda dessa hästar lasttränade jag också, då de var hemska båda två. Efter "rädsletester" på båda som visade negativt blev det att sätta tydliga ramar och se till att de inte kunde komma undan genom att backa/slänga sig, vilket efter lite träning resulterade i två hästar som klev rätt på transporten på löst grimskaft, fullt trygga.
Så jag har sett hur farliga såna hästar kan bli och ibland krävs det att man tydligt visar vem som bestämmer. Vill dock förtydliga att jag absolut inte på något vis förespråkar ryck, slit och slag, jag har sett folk jobba med de metoderna också och det brukar inte gå något vidare utan resulterar oftast i att den tidigare orädda hästen faktiskt får panik. Utan det handlar om att sätta gränser och vara tydlig och konsekvent. Bara för att man inte gör saker på hästens villkor betyder det inte att man är elak och slår hästen.
#4 Korta kedjor är ju absolut en fungerande lösning. Funderar dock på hur det blir när/om hästen sen binds upp med längre kedjor? Känns som att det är stor risk att hästen börjar igen så fort den har längre kedjor och inser att den kan… Samt att det inte löser problemet vid longeringen. Eller? Ren fundering, jag har aldrig testat så jag vet inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Att binda fast hästen så hårt att den inte har en chans att komma låss är väldigt brutalt för en häst och i längden lönar det sig inte. Hästar är flyktfjur och deras instingt är att fly från de som de uppfattar som ett hot eller skrämmande.
Att då binda fast hästen så att den inte har en chans att komma loss strider mot deras instinkt, och hästen blir så klart rädd och får mer panik än nödvändigt.
Personligen hade jag aldrig i hela mitt liv kunnat bunda fast hästen på de sättet för att lösa ett problem.
Det bästa och skonsammaste för hästen, och som blir bäst i längden, är att ta den tiden som hästen behöver och reda ut problemet sakta men säkert och inte ta de snabbaste valet.
Korta kedjor fungerar ofta bra för sådana hästar, men undvik att spänna fast hästen så att det är omöjligt att kedjorna går av.
Det är jag som har ponnyn (TS är min storesyster).
Och ponnyn ifråga är väldigt envis. Jag har börjat se när hon backar bak och ska börja rycka i kedjorna och har ett till vanligt grimskaft fastknäppt i grimman som jag drar fram henne med när hon backar bak för långt. Och jag känner att man kanske verkligen ska undvika den situationen i några månader och sedan kommer hon ha glömt bort det. Att det är något hon växer ifrån, kanske bara något jjag inbillar mig.. ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tack för alla synpunkter och tips!
Vi kommer inte att sätta fast henne så hon inte kan komma loss, för det kan sluta hur som helst. Däremot kommer jag vara hårdare vid longering och inte ge mig när hon backar för där är hon bara envis och i det läget kan jag släppa om det skulle gå alldeles överstyr.
När jag skrev om korta kedjor var det många som tolkade det som att hästen skulle bli orörlig. Så menar jag absolut inte. Men många gånger är kedjorna i olika stall aldeles för långa vilket gör att hästen kan ta sats och kasta sig i kedjorna. Naturligtvis måste hästen ha ett visst spelrum men med måtta.

#18 Jag förstod hur du menade och det låter som en bra idé. Men den här hästen tar inte sats på det sättet, utan backar långsamt bakåt (som hon gjorde i det andra stallet och slängde upp med huvudet så kedjorna lossnade från spikarna). Men kortare kedjor skulle kunna innebära att hon aldrig ens kommer så långt bak som hon brukar och kanske inte får samma tankar om att komma loss.
Ni som säger att binda fast hästen så att den inte kan lossna . Tobbe Larsson gör så och hans hästar är super duktiga . Om hästen får slia sig kommer den lära dig det i transporten med och andra tillfällen med . Som ovanstående vid longering . Nä hästen måste få lära sig .
#20 inget löser sig med våld, för det är våld i en hästs ögon när den tvingas att vara fast och kan då inte följa sin instinkt, vilket är att komma bort från de som uppfattas farligt eller skrämmande. Hästen är trotts allt ett flyktdjur som vi har att göra med:) . De löser kanske problemet ett tag, men absolut inte i längden :P bara För att Tobbe gör de på sina hästar säger inget att de är en bra metod och att det funkar. I transporten är det självklart att hästen ska fast bunden och inte komma låss, men så klart med säkerhets knäppe, under resans gång. :) Det är stor skillnad på att ha hästen uppbunden på ett säkert sätt i stallgången, och på ett säkert sätt i transporten.:)

Har läst alla inlägg här nu och tycker mycket vettigt har kommit fram.
Vad jag förstår det som så är inte TS häst rädd, utan har fått en fixide..
Måste säga att jag håller med Tusen om det med att binda hästen i korta ordentliga kedjor. Det funkar!
Kan berätta om min morfars nordsvensk, det är minnsan en stor donna. högrest, grov och välmusklad men elakare än helvetet själv. (ursäkta språket)
När man hanterar henne så är det med järnhand, minsta vekhet så tar hon övertaget. Hon har fixiden att så fort man är snett framför eller framför henne så slår hon med sina "små" hovar. Hästen ifråga är varken stressad eller rädd.
När hon ska bindas upp så är det korta kedjor visst kan hon röra sig men hon får ingen kraft att slita sig och inte heller hugga efter en.
Så korta kejdor behöver inte vara fel så länge hästen inte är RÄDD för att vara uppbunden!
Hästen jag skriver om är väl genomsök av veterinärer och diverse flera gånger ochdom hittar inget fel på henne, hon har inte ont någonstans hon har bara ett "elakt" lynne. Som många avkommor från den gården hon är köpt har tyvärr… Vilket kan göra dom farliga att hantera.
Men man får testa sig fram och se vad som funkar bäst för att få bukt med problemet så brukar det oftast lösa sig 
(Kan även säga att jag har två fina travar flickor som båda stått i travstall och det är otroligt fina och lätthanterliga hästar som ger efter för ett ord eller "knuff" om dom ens skulle tänka tanken på att dumma sig så länge dom inte bli skrämda då
)
Lycka till!
#12 Jag reagerade lite på din mening "Om hon vill dra i londeringen och du inte låter henne göra det och om hon sedan vill resa sig i protest, låt henne göra det så får hon se själv att det inte är så kul att gå omkull osv." Jag skulle aldrig rekomendera någon att dra omkull en häst, vet en tjej som gjorde det med en bångstyrig unghäst när de longerade, det slutade med ryggskador och avlivning (hästen då inte människan.) Hästar är absolut inte gjorda av glas men lite rädda om dem får man ändå vara.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#11 det visste jag inte det var en gissning
21. Sjukt om hästen får sluta sig sig i stallgången ska den få göra det i transporten också. De är ju dubbel moral och när ska hästen vetta att den får slita sig eller inte . Det är ju sjukt kg anser att de ska va konsekvent !

#24. Man kan inte veta allt om allt :) Repgrimmans hållbarhet är otrolig eftersom den är gjord i ett enda rep-stycke och därmed saknar den svaga punkter, vilket leder till att den kan orsaka svåra skador främst i nacken & nosryggen om hästen binds fast i den.
#25: Hästar saknar moral, men de har inga problem med att se skillnad på olika situationer och olika personer. En häst som försöker slita sig från en person kan vara snäll som ett lamm när någon annan håller i grimskaftet och det finns ingen anledning att tro att en häst som lärt sig att slita sig i stallgången skulle komma på tanken att försöka slita sig i transporten.
Ja men meniskor har energi i de känner djuren transport är saker och är enligt mig en annan fema . Får den slita sig från transport och stallgånge så får den slita sig från mig så klart men sen så är en stallgånge desamma som en människa . De är som att säga att ena dag till en hund du får tiga på möblerna hemma hos mg men inte showa någon annan dubbelmoral . Man ska va konsekvent

#23 Tycker du då istället att hon ska släppa hästen så fort den börjar dra så att den delvis får lära sig att det är den som bestämmer och att den kan komma lös bara genom att dra lite i repet, och delvis att den faktiskt springer runt lös med ett rep hängandes? Tror du inte den kan skada sig på det viset?

#23 att man skulle "dra omkull" har väl aldrig WornOut sagt, bara att man skulle hålla kvar. då får hästen "skylla sig själv" om den slår över och kanske lära sig något på köpet. Den har ju alltid valet att inte resa sig så högt, eller inte resa sig alls.
#29 jag har inte sagt att man inte ska dra i hästen eller att den ska få göra som den vill bara att man ska undvika att den går omkull. Vilket den inte borde göra om inte människan i andra änden av snöret har lite koll. Det betyder inte att man ska vara slapp eller okonsekvent. #30 jag har inte sagt att hon har gjort det heller. Jag ville bara påpeka att hästar kan få allvarliga skador av att gå omkull. Eftersom det finns folk som rycker till longerlinan när hasten reser just för "den ska lära sig", jag säger inte att någon här gör det bara att det finns.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#31 du skrev i #23 "Jag skulle aldrig rekomendera någon att dra omkull en häst". men du kanske inte menade så :)

#31 Hehe.. tyckte det var precis det du sa?
#32 Ja? Jag skrev inte "eftersom Wornout rekomenderar att dra omkull hästar så vill jag inte rekomendera det" Jag skrev precis som du sa att JAG inte rekomenderar det.
#33 Okey om jag ritar upp ett scenario då? Hästen springer iväg i longerlina, klart man håller emot. Hästen stegrar sig och visar tendenser till att ramla baklänges då släpper man efter så den inte tappar balansen men inte så den har vunnit. Efter den har alla fyra benen på marken kan man ju fortsätta att "bråka" med den.
Men för all del, vill ni riskera era hästars ryggar bara för att ni måste longera dem när de stegrar och absolut inte vill vara lite försiktiga så varsågoda.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#25 #28 Ingen har sagt om att hästen FÅR slita sig. Det handlar om att lära hästen det på rätt sätt! :) När man lär ut saker till hästar får man anpassa det efter hästen, och då måste man ta hänsyn till hästens instinkter, då funkar det inte med att spänna fast h'sten så att den inte kommer loss för då bidrar man till mer panik hos hästen än vad som behövs.. Sen att hästen står still efter ett par gånger, och att då folk säger att det "funka", stämmer ju inte riktigt :) Man kommer komma tillbaka till samma "problem" och får börja om från början sen igen när det bli bakslag, och då kan det till och med ha blivit värre.
Det stämmer att hästen ska stå fast bunden utan att komma loss i transporten, annars innebär det livsfara för hästen och för människorna. MEN, stallgången och transport är inte samma sak och det innebär att det inte är samma säkerhet i transporten som i stallet :) Som #27 sa, hästar saknar moral så det är inget man kan skylla på. :P
Sen kan man fråga sig själv också.. VILL man se sin älskade häst få panik i stallet (och när en häst får panik kan den bli farlig) för att man SJÄLV har spänt fast de och samtidigt veta att det är man själv som bidrar till att den får sån panik, och sen bara stå och titta på?