Rida 2
Jag sadlade min pålitliga Soya i dag och satte lillflickan framför och så skrittade vi ut en sväng.
-Inget jag hur som helst rekomenderar utan hjälm, pålåtlig häst och gott förnuft.
-Men det är jätte mysigt att göra ibland när dottern är så ridsugen, shettisen redan riden, (den snälla) behöver motioneras.
-Är det någon mer som gjort det?
-Funderar på att ev köpa en sådanndär tvillingsadel man knäpper på bakom den befintliga som är utformad för att mindre barn kan följa med, men samtidigt känns det tryggare att hon sitter framför än bakom.
-När jag var gravid red jag också endel, dock inte lika länge som Malin B men, kanske till halva tiden gången..
-Är det någon mer här inne med barn som brukar rida med dem?
-Eller vad tycker ni andra spontant?
-Själv är det väll inget jag skulle göra med vilken häst som hälst eftersom säkerheten är viktigast för min lilla tjej tycker jag.
Vänligen/Linda
Skulle absolut inte rida med ett litet barn framför mig på min häst även om hon som du säger är pålitlig,tyvärr kan det hända saker som kan trots allt skrämma din pålla och då kan också det hända som inte får hända som sagt,red med min dotter när hon var liten också men då hade jag hennes häst i ett långt grimskaft, detta är definitivt heller inget att rekommendera , när hennes häst slängde av henne så fick jag egna problem med att lungna ner min för att kunna hoppa av och hjälpa till , nä satsa på en tandem sadel , så kan du ha bättre koll på både häst och barn.

Tycker att det är väldigt otäckt att rida med små barn. En häst är ju en häst oavsett hur lugn hästen är normalt. Blir den rädd så blir den det. Jag litar inte på någon häst oavsett hur lugn den är annars.

Linda- Jag är lite sugen på att köpa den där sadeln man kopplar på bakom den egna sadeln !
Min stora tycker det är jätte roligt att rida. Förr när jag hade tillgång till ridhus i mitt gamla stall så kunde han få sitta med framför mig när jag skrittade av hästen efter ett arbetspass…med hjälm såklart.
Då var han bara runt 3-4 år nu är han ju 7 och vill följa med och rida och Nasse är ju tryggheten själv.
Det måste vara hur mysigt som helst att kunna rida ut på en lite skritt runda tillsammans och sitta och prata om ditt och datt 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Räknas det om man red två massor av gånger när man var liten? :) Kommer ihåg en gång när jag och en kompis skulle rida runt lite på min shettis i en stor paddock, med grimma och grimmskaft :P Det slutade med att vi båda låg på marken och garvade efter en stund iaf ;D

Min flicka är inte så sugen att rida på Reddie. Hon tycker att han är för stor. Men nu har hon sagt att hon ska rida på han om jag köper ridbyxor till henne.
Då hon låg i magen fick hon rida mycket, ända in i nionde månaden.
med en totalt säker häst, varför inte?! =)
klart du ska ta med flickan på ridturer.nu har jag inga barn själv men hade jag haft det så skulle jag självklart göra detta på en säker häst.
mvh anna

ems det finns inga totalt säkra hästar tyvärr.

Det kan ju hända lika mkt olyckor för barnen i all hantering med hästar ju, i stallet, när hon rider sin shettis och så vidare..
-Att rida med ledtygel bredvid sig, ser jag som större fara eftersom min häst kan känna konk. och sparka mot den andra mindre hästen hon rider.
-Märk väl också att det är inget jag tillämpar ofta eller i andra gångarter änn skritt.
-Tandemsadeln känner jag mig lite osäker på eftersom den knäpper man ihop bakom sig.
Vänligen/Linda

Jag ser inte det som farligare att sitta bakom barnet än att låta barnet rida och man leder hästen. Olyckor det kan alltid inträffa, vist är ridning farligt, jag tycker det lät mysigt att skritta några varv med dottern fram.
Jag håller med dig linda att en sån extra sadel bak känns fel, dels för att man inte ser barnet men också för att hästen kan vara känslig för tryck långt bakpå ryggen. Det är ju som du skrev undanta då barnet får skritta fram och då tycker jag man kan göra så som du gorde.

Ja, jag som började tycka att jag var en hemskt oansvarslös mamma..
Jag/vi är väldigt måna om säkerheten i all kontakt med hästana men också mkt noga med att barnen ska få på ett naturligt sett få vara med oss med kontakten till djuren.
Mvh Linda

Jag har nog aldrig ridit två på en häst.
Iaf inte med sadel på..
Red en gång med Linda på min fjording.
Annars har jag nog inte gjort det.
Jag skulle vilja om ja hade en pålitlig häst..

Nasse bryr sig inte om något vare sig vad som händer på hennes rygg/rumpa eller i miljön runt omkring henne så henne känner jag mig säker på att det går att ha en sån där sadel bakom min (finns liksom ingen annanstans för sonen att sitta annars då han inte får plats tillsammans med mig i min sadel längre).
Nasse är väldigt lugn och har en väldigt lugn skritt (några andra gångarter med sonen på blir det inte tal om….kanske jog som är väldigt samlad och långsam) så det skulle nog gå utmärkt att ha honom bakom mig.
Jag har hellre sonen bakom är framför, han kan ju hålla sina armar runt min midja och på så sätt även hålla sin egen balans bättre än att sitta och vingla framför mig och inte kunna hålla i sig lika bra.
Nåja….
Mvh CBA
Har ni inte sett den tuffa tandemsadeln som är tillsalu på Blocket? Perfekt för mamma el pappa och barn. Barnet ska sitta framför. Trevlig faktiskt.

När man rider med handikappade då har man ju den handikappade, framför sig ofta rider man då bara med en fårskinnsfäll men det beror på att handikappade mår bra av att rida barbacka.
Hästens benrörelse får handikappade att röra benen/bäckenet som om den går och då får hjärnan ett avtryck av denna rörelse och det är lättare att lära sig gå. Detta är något som ofta används på barna med spasmer.
gejsa, nej men okej, en i princip totalsäker häst. vet vissa hästar som aldrig någonsin än så länge ens lyft ögonbrynet.. en sådan häst menade jag =)

#16 om ägaren säger så om sin häst då går jag inte nära den hästen, det är dom hästarna som är farligast. Jag föredrar vanliga hästar som beter sig normalt så man vet hur dom reagerar. Normal försiktighet och en rätt hanterad häst då ska det inte vara några problem att rida med barnet fram på sadeln

Kanske att man ska investera i en större sadel, men gud vad mysigt…….

tummelisa- kan du inte lägga in en länk på den annonsen 
Mvh CBA

När jag köpte Gejsa och Elin ville rida så fick hon sitta framför mig. Men det var bara när vi red till hagen eller till ridbanan. Aldrig ut. Då var ju Elin 8 år gammal.

318 vilken fin bild!
Här kommer länken till sadeln. Hoppas det fungerar

tack!

Vad härlig sadeln såg ut. Westernsadel också som är så skönt att rida långt i. Slå till vet jag Linda. Inte farligt dyrt heller. Passar den? Kollade inte storleken iofs.