Börja longera/tömköra
I vilken ålder är det bäst/mest lämpligt att börja tömköra/longera en unghäst? Bara frågar lite allmänt då hjärnan står still såhär på kvällskvisten när jag är trött.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag har börjat lära Mirabil tygeltag nu. Han har ett sidepull på sig då och vi tränar i MAX 15 minuter.
När han är mer säker på vad tyglarna betyder så ska jag börja tömköra (inte i ordets hela bemärkelse) honom någon dag i veckan i MAX 15 minuter. Inget krävande jobb såklart!
Longering är jag mer försiktig med då det inte är helt nyttigt för dom att gå på böjt spår.
Jag anser att ju mer man utsätter dom för när de är små så har man lättare att klara ut oförutsädda händelser då de inte är så starka ännu som vuxna hästar är…sen när man göra mer allvar av arbetet och olika arbetssätt så är de redan bekanta med det och vet vad det är.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

2,5-3 års ålder eller äldre. inte tidigare. Beror på vad man har för häst och hur redo man känner att den är…

HUR lär man hästen tygeltag?

#3 Visa med ledande tygeltag och visa tydligt vad man vill. Tar ganska lång tid och i början kan man inte kräva att hästen går exakt som man vill. Man får t.ex. rikta sig in på att rida till det trädet, du ska komma dit, men hur kvittar. (Kommer ihåg att det gick väldigt vingligt med Cayenne i början.. :S)
Vid tömkörning förslår jag att man har någon kunnig till hjälp, någon som kan för annars kan det gå rakt åt hel***e… Sedan, innan hästen verkligen kan, får en hålla i tömmarna och en gå med/leda hästen.
När vi skulle börja tömköra Cayenne tog vi hjälp av en som körde hästar, sen lånade vi ett ridhus och tränade varje söndag. Därimellan tränade vi 3ggr hemma. I början ville Cayenne inte gå framåt, så jag red Lipton (Lippe tränades också dom dagarna) framför så att hon ville gå framåt och följa honom.
Cayenne var två år när vi började tömköra, innan dess hade jag bara longerat henne lite och gjort mycket ledövningar.

ledande tygeltag när du sitter på hästen då eller?
tänker nämligen på brago…

Vid tömkörning eller om du sitter på hästen. På Cayenne tyckte jag att det var lättast på ryggen, hon brydde sig ju inte ett dugg om att jag satt på henne, och då hade jag någon som gick med och hjälpte till att svänga när jag tog ett tygeltag. Redan i början använde jag skänklarna som hjälp att svänga också, mycket, mycket svaga hjälper.
Lisette, du vet att jag inte är någon expert :) Men det funkade med Cayenne. Hur gammal är Brago?

brago är två nu och ska börjas köras in. men han är ju alldels för liten för att jag skulle kunna sitta på honom.. ;) känner att det är lite problem för mig att få honom att fatta vad jag menar…
jag tycker man inte ska börja inan 1-2 års åldern..
vi har börjat longera faxe en liten stund någon gång ibland. Med ett kapson. han är 2 nu :)
Lär den unga hästen tygeltag (med eller utan bett) genom att:
1.Lägga tyglarna över halsen
2, Gå strax bakom bogen och styr resp stanna
3. Gå omväxlande på höger resp vänster sida.
Efter tre gånger förstod min häst exakt vad jag menade. Enkelt när man inte alltid har tillgång till en medhjälpare.

Jag har lärt mina unghästar longeringsgrunderna redan vid 6-7 månader. Det innebär att gå runt mig med grimskaft och vända på kommando, håller bara på ett par minuter.
Min hästar byter varv när jag byter hand.
Sedan började jag tömköra i grimma vid 1-1 1/2 år.
Bara korta, korta stunder ett par gånger i veckan.
Vad tror ni är det bästa för en 10 månaders flicka med mycket spring i benen? Att vänta lite extra så hon får vuxna till sig i temperamentet lite, eller att börja lite smått nu så att hon lugnar ner sig innan hon blir ännu större? Syftar mest på tygeltag och lite träning med longering som OzzyochJag nämde här ovan.

Jag tycker det är lite för tidigt. Men gå mycket, gå jättemycket, ledövningar. Jag lovar att du får ut mycket av det i framtiden. Kör lite mentalträning, gå på presseningar, du ska kunna tvätta henne med vattenslang i framtiden (önskar att jag tränat mer på det med Cayenne när hon var liten), du ska kunna transportera henne osv.
Om hon har mycket spring i benen är det ingen vidare bra idé att longera, skulle jag tro, hon måsta vara lyhörd och lugn så att det kan gå rätt till. Du måste kunne hantera henne när du nära henne först innan du kan kontrollera henne på håll.
När Cayenne var ett år började jag faktiskt leda henne med träns, hon tyckte det var jätteäckligt haha :D
#12 Jo jag tänker som du också. Promenader tycker hon om förutom att hon gärna skyggar för allt och alla samt att hon gärna kör ner huvudet hela tiden och ska beta.. Men bett kan hon ha utan problem, hon brukar få värma mammas bett genom att ha det i munnen, innan alla ridturer. ;)
Jag kan ju ta med henne till ridbanan och bara träna på att gå runt koner, över bommar och lite så, vad tror du om det?

#13 Super! ;) Älskar människor som tycker så! I många lägen gör det också inridningen lättare. Du är inne på helt rätt spår, miljöträning är jättebra :)
Var konsekvent bara, hon få inte göra hur hon vill. Men lattja och berömma är också viktigt :D
#14 Så bra! :) Återkommer med hur det gick..

#15 Aaa, det får du göra :)

#9 beskriver det lätt och kortfattat hur man kan träna tygeltagen från marken ensam.
Jag gör så med Mirabil och han fattar nu efter 3 gånger vad tyglarna betyder…jag har sidepull på honom och med mina långa westerntyglar på och det går som en dans :o)
Samtidigt som jag gör detta använder jag röstkomandon så han lär sg koppla ihop dom med att han ska röra sig frammåt, göra halt etc.
Sist jag tränade detta kunde jag gå strax brevid hans rumpa utan att han zick zackade fram och stannar fint utan att jag behöver ta nämnvärt mycket i tyglarna eftersom att han kopplar ihop komandot WOAW med halt.
#17 visst är det fiffigt… Särskilt när man som jag för det mesta är själv.
Till hösten blir det mer tömkörningsarbete då är han 2 1/2. Nu är Mackan på bete tillsammans med andra i hans ålder.

#18 Jag är oxå oftast ensam när jag håller på och detta sättet fungerar hur bra som helst :o)
jag lät vår shettis gå tre varv åt höger och tre varv åt vänster på volt runt mig igår! Han har även börjat lära sig röstkomando.. Gör det mest för att dels ha dess fördelar när han blir större samt att han tycker att det är hemskt kul!!
Testade det där med tygeltagen som #9 beskrev. Tog med henne och Windy till paddocken, kopplade fast tyglarna i hennes grimma och ställde mig vid hennes bog, min kompis stod på andra sidan så vi kunde hjälpas åt, då hon är fasligt busig den lilla sötisen.
Hon var lite misstänksam, det märktes, men tycker ändå att hon var jätteduktig för att ha varit första gången hon blev "styrd" så att säga. Dock försökte hon smita ifrån hela tiden, ut till gräskanterna vid sidan av paddockens staket, men varje gång hon varit duktig fick hon beta lite och fick massor av klappar.
Gick även över bommar och lite snirkel-vägar osv, och är nöjd med henne även om hon inte skötte sig galant. ;) Ska gå sakta fram nu, gör väl om det här ett par gånger bara några minuter i taget så att hon lär sig men ändå inte tröttnar, och utökar sedan.
Har även lärt henne ett kommando som hon förstod vansinnigt snabbt - "Nu räcker det" - betyder att hon ska sluta beta och få upp huvudet. Duktig tös!