Hur mycket?
Hur mycket tid lägger du/ni på hästen/hästarna varje dag? Hur mycket pengar i månaden? Berätta lite om era rutiner varje dag och hur det funkar för er. Är det helt eran och finns den på din gård eller måste du åka en bit?
Har häst i framtidsplanerna..
jag har min häst ca 1,3 mil från där jag bor så de tar 10 minuter med bil.. nu i vinter har de inte varit så mycket tid i stallet.. åker dit å mockar å fixar de vanliga.. tar in nån gång ibland å borstar osv.. går ut i hagen å kollar genom honom om jag inte har honom inne så att han är okej å inga sår osv å ser att han mår bra..å de tar ca 1 timme sammanlagt med restid osv. annars om jag ska rida så blir de alltid efter mockningen är såååå tråkigt att mocka efter ridning..:P men som sagt i vinter har jag mest skrittat lite då å då.. men nu snart så ska jag sätta igng honom när min svanskota läkt sig.. å då blir de ju att mocka å sen borsta noga nu i fällnigstider å sen ut å skritta i skogen så han komme rigång.. när konditionen finns så kommer de bli varannan dag dressyr i paddock å varannan dag i skogen.. dels lattja där å dels träna ven i skogen.. MINST 5 dagari veckan har jag bestämt mig.. hoppas at jag kan hålla de å att de inte händer nåt som stör mina planer:P
ja de är väl så de ser ut nu ungefär.. ca 2200 kr i månaden nu på vintern kostar min häst.
Jag har en häst i ett eget stall så betalar inegn stallhyra. Hästen kostar ca 2000 kr i månaden. Är i stallet morgon kväll för in/utsläpp och fodring (de har fri tillgång på hö) och jag rider ca 5 dagar i veckan.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Tack för era svar! Får man fråga vad ni jobbar med? Om det är svårt att klara ekonomin med häst? Planen är att jag och sambon ska flytta till gård om något år, vill då skaffa min första häst (förberedd). Min sambo är skeptisk till att jag kommer att klara av att betala en häst. Har bara gymnasie utbildning.. han tjänar mycket bättre men jag vill ju inte att han ska betala mina saker. När ni säger 2000 och 2200 räknar ni med ALLT då? hö,foder,tillbehör och spån osv? Vad kostade eran "startsumma"? alltså när ni köpte häst och alla tillbehör.
Jag har räknar med alla kostader såsom hö, eventuell träning, strö, hovsalagare, veterinär osv. Jag studerar på universitet nu men bor tillsammans med min fästman och vi har delad ekonomi och disskuterar aldrig exakt om vems pengar som går vart. Sedan får man ju räkna med inköpspris och om man behöver ny sadel och eventuella täcken om inte något följer med hästen.
Tycker verkligen du ska satsa på att skaffa häst, det är det bästa som finns. Och skulle det nu skita sig och du märker att det kostar för mycket så kan man ju sälja hästen (även om det förståss är jobbigt), testa annars att ha en häst på foder för att se hur det fungerar först. Man lever bara en gång och vill du ha egen häst så testa, annars ångrar du dig när du ligger i graven :D Testa också att stoppa undan 2000-3000 varje månad så ser du om du klarar dig utan dom pengarna.. Ta i med råge då så att du är säker på att du klarar det för ibland får man ju kalla ut vet. en extra gång eller hovslagaren kommer för att slå i en tappsko! Lycka till!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
jag är arbetslös… kör runt hästen på de få kronorna jag får..
kör runt hästen på 2200 utan utrustning.. köpte min första sadel för 4000.. å de är ju förhoppningsvis en engångssumma.. dock behöver jag köpa ny nu..:/ första häste kostade 13500:- men han fick tas bort förra året å av livförsäkringen så sparade jag till den jag har nu som kostade 25000:- å träns å sånt köper jag fr skojs skull ibland när jag har några ören kvar..:P
Min häst kostar ungefär 3000 kr/mån och jag lägger ungefär tre timmar i stallet varje dag, ofta upp till sex timmar. Hade ingen "startsumma" till min häst, utan har köpt allt allt eftersom och hade lite från tidigare häst. Kan tänka mig att om jag hade köpt all utrustning + häst samtidigt så hade jag nog betalat ungefär 40 000 kr, då kostade min häst 20 000 kr (billig häst) och sadeln 5000 kr. Har lärt mig av mina misstag och har slutat köpa billiga täcken och så, köper kvalitetsgrejer istället och sparar väldigt mycket pengar på det. Kunde lugnt göra slut på 2-3 billiga täcken (typ Hööks, 700 kr för ett regntäcke och 1200 för ett vintertäcke) per säsong, medan jag har kunnat behålla mina Horseware-täcken i flera säsonger. Samma med borstar och sånt, köper kvalitetsgrejer och sköter om dem så har jag dem i flera år sedan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
min kostar ca 1500 hundra i månaden men billigare varranan månad då skoningen kostar 800 kr.
jag har morgontjänst 1-3 ggr i veckan och tar alltid in min häst på kvällen sen brukar jag åka upp mitt på dagen och rida eller något. har stallet ca 2 km från mig tar ca 10 min att cykla :P
alla mina utgifter är medräknade här utom vetvård då man alltid måste ha sånt undanlagt för självrisk mm.
köper inga märkessaker men tar hand om mina saker endå och det håller även att det är hööks och ullared mm mina täcken har jag haft i många år, men inga hästar som saboterar dom :P
sadlen kostade 5000 köpte den på avbetalning av en vän. annars har jag köpt lite då och då, satsa på det viktigaste.
jag är arbetslös och min kille studerar så vi lever på 8000 kr i månaden men man får vända på pengarna
Min grundkostnad är 3000/mån då räknat stallhyra och hovis endast. Försäkringen vet jag inte, sen tillkommer tävling, träning, hyra av transport, bensin att åka till stallet på och till tävling osv. Köper nya saker när det behövs och eftersom. När hästen blev min köptes bara det nödvändigaste, billigt träns, regntäcke, fleecetäcke och benskydd vad jag kan minnas, han kunde ha sadeln min förra häst hade (men inget annat då hon var en typisk cob-size.)
Är dock så lyckligt lottad att mina föräldrar betalar stallhyran så länge jag är arbetslös, så försöker jag betala det mesta av resten förutom försäkring och hovslagare bara ibland om det är en bra månad typ haha. Men dom löpande "småkostnaderna" såsom tävling och träning betalar jag.
Jag delar min häst med en kompis, vi har honom på foder. Vi lägger 2000 var i månaden till 'hästkontot', stallhyra inkl hö (fri tillgång) och spån kostar 1800 :- och det känns bra att kunna spara ihop en buffert. sammanlagt buss/cykel dit o hem, mockning, borstning o annat, och ridning blir ca 3 timmar.
En sak du kanske vill ta med i beräkningen är att om du har hästen på din egen gård så tillkommer ju kostnader för stängsel och underhåll av stallet och sånt.
Jag lägger också ner mellan runt 2000 - 3000 kr per månad på min shetlandsponny, beroende på vad som behövs och om han skos.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#10 det har vi med diskuterat men har ingen aning om hur mycket stängsel och elagregat kan kosta? Vad är det mer för underhåll än målning och renovering/reparation?
Jag tycker ändå att det är ganska "billigt". Trodde det skulle vara MYCKET dyrare så uppskrämd som jag har blivit…. Bor nära Ullared som tur är 

Jag har min häst inackorderad hos min faster, jag betalar 1000;- i månaden inklusive hö och strö, sen äter han linfrö och får jäst och äppelcidervinäger för ca 60-90;- i månaden.
Hovvården ordnar jag själv, slår jag ut min kostnad för den är det väl 330;- per månad då räknat med kostnad för hovkurs och boots istället för skor.
Så, typ 1400 i månaden.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
När vi var inackorderade räknade jag med minst 3 500 kr per häst och månad och ca 3 tim per dag.
Nu har vi eget och det tar kanske en tim per dag plus ev. tid för ridning, tömkörning… En "billig" månad kommer jag undan under 1000-lappen om jag vill, men det vill man ju sällan ^^ räknar man med alla nödvändiga kostnader och slår ut på ett år så blir det nog mellan 1000-2000 per månad och häst.
Nej, jag tycker inte heller att kostnaden är så hög egentligen, men som nybliven hästägare är det SÅ mycket som man behöver - femtioelva täcken, sjutton borstar för olika behov, smaksatt hästgodis, schabrak i olika färger och ridkläder som matchar…
Ullared i all ära, de har mycket men inte allt. Och vad gäller borstar, när man köpt en BRA borste, så håller den flera år och man behöver inte mer än en piggborste, en lite grövre borste, en ryktborste och skrapa, en mankam och en hårdare borste till hovarna. (Sedan har vi en borste till huvudet, en supermjuk borste för de lösa håren, en massageborste med träpiggar som även funkar super på man/svans, tre-fyra olika gummikardor och en fällbar metallskrapa när de fäller vinterpälsen, metall och gummiskrapa plus lite extra borstar som vi har i en hink vi tar med oss när vi är ute och åker med pållarna).
Täcken är dyra och eksemtäcken finns en uppsjö. Frågan är om de billigare som Ullared har funkar lika bra som de dyrare från Boett och om de håller lika bra? Köpte ett från Hööks som var HELT sönderrivet inom TVÅ dagar och har inte vågat prova Ullaredsvarianten - som jag ändå har hemma ;D Vi behöver egentligen inga andra täcken, förutom fleecetäcken som vi använder när de är svettiga, men vi har ändå svettäcken, vintertäcken och regntäcken… Har man en häst som leker mycket eller är allmänt klumpig kan det snabbt bli dyrt om man måste laga /köpa nytt hela tiden. Det är en fördel om man är duktig med symaskin ;D
Stängsel kostar en del - ca 20-30 kr per stolpe, och det är ändå inte de kraftigare varianterna - men det behöver ju inte bytas varje år. Vi köpte vår gård våren 2010 och har inte behövt byta mer än någon enstaka trådhållare hittills. Däremot så är det mycket som jag velat göra om efter ett tag ;D
Mina islandshästar äter dyrt småbalsensilage drygt 4 kr/kg, men ändå blir det bara ca 600 kr per månad och häst - när de äter fullt. På sommaren får de bara något kg var till natten och då försöker vi hitta hö. Någon gång, när det inte fanns något "bra" hö att få tag i, har de fått halm i stället. Dock köper jag så det räcker - jag vill inte riskera att inte få tag i något mitt i vintern, så det blir en större kostnad en - två gånger om året. I höstas fick jag tag i ensilage med bra värden och behövde bara komplettera med selen - det är dyrt, men man ger inte så mycket så dagskostnaden blir liten. Saltsten är billigt någon 20-lapp bara och den räcker länge - längre nu när jag inte måste tvätta bort torven var och varannan dag ;D
Hästarna stod tidigare på torv, 1-2 balar per månad och häst gick det åt, men en himla massa fler när bädden lades, kostar runt 100-lappen styck (har köpt för 60 kr och köpte då flera pallar, så en stor engångssumma, men det räckte drygt två år). Har nu torv i botten och halm ovanpå, halm ca 2 kr/kg, lägger in max 10 kg per vecka och gör då av med väldigt mycket mindre torv.
Skoning runt tusenlappen två gånger på tre månader så här års och en gång på två månader sommartid, vaccinationer lite olika 300 - 500 kr per spruta (vi tar influensa, botulism och stelkramp).
Besök hos tandläkaren kanske 1500? Försäkring - ? men DYRT ;D
Vi har egen transport, lite av ett måste, används när vi köper halm, torv, hö, när vi ska till veterinären (billigare att ta spruta på plats, då slipper man betala veterinärens körning), träning osv.
Vi köpte en massa prylar som kvastar, grepar, skottkärra, hövagn osv när vi var inackorderade så vi hade det mesta, annars blir det en slant om allt ska köpas nytt på en gång. Men det var samma där, man trodde att allt skulle gå sönder direkt, det var ju så ofta trasigt i inackorderingsstallet, men i det egna stallet så verkar det som att det håller bättre… Så vi har nog fyra-fem grepar till mig och dottern…
Något man inte tänker på så mycket heller, och som jag höll på att glömma, är gödselstacken. Vi hittade ingen som ens tog emot, men tidigare stall har fått betala för att bli av med det. Vi har tur och kan lägga på vår egen mark, så 0 kr i kostnad där ;D men vi fick ju köpa en container att lagra det i.
Sedan behöver man ett stallapotek - bara det viktigaste som sax, pincett, febertermometer, recept på koksaltvatten för sårtvätt och en liten köpeflaska för små behov, någon salva typ Helosan för småsår, kompresser att tvätta med (har en stoor rulle bomull som jag inte behövt annat än för att peta in små tussar i broddhålen på vintern och flera självklistrande lindor som dekoration i lådan ^^), insektsmedel (dyyrt) och ev. klådstillande. Och något desinfektionsmedel (typ vircon) till väggar och golv vid den obligatoriska vårstädningen.

Oj, glömde skriva tid!
tar 10 min att åka till stallet, släpper ut, mockar och fodrar hästarna när jag kommer dit, det tar ca 30-40 minuter, så lägger 50-60 min varje dag på morgonen, rider jag eller tränar blir det 2-3 timmar till.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Just nu ser mitt hästliv ut såhär:
Jag har ett eget stall, dock 10-15 min från där jag bor.
Har två egna hästar och en häst på inridning.
Jag brukar vanligtvis rida två hästar om dagen då den ena går ca 5 dagar i veckan och dom andra två 3-4 dagar i veckan. Sedan är det ju mockning in/utsläpp och fodring varje dag.
Ska även tillägga att jag har flera boxar i stallet som jag hoppas få inackorderingar i, och då blir det ju självklart mer tid och mer jobb i stallet.
Tid en vanlig dag i stallet:
15 min bilresa dit
5 min utsläpp
30 min mockning
10 min fodring
5 min ta in häst
10 min göra iordning häst
40 min rida
10 min göra iordning+släppa ut
5 min ta in häst
10 min göra iordning häst
40 min rida
10 min göra iordning+släppa ut
5 min sopa osv.
15 min bilresa hem
15 min bilresa dit
10 min släppa in hästar
10 min "extra" tex. spola ben
5 min sopa osv.
15 min bilrea hem
= 4,4 timmar om dagen i stallet.
Tur att jag är arbetslös ;)
Ekonomin orkar jag inte ens räkna på :P Vet att det ska gå på någonstans runt 3500:- För mina två i månaden.. Men då är inte bensin, tävlingar och träningar inräknade :/ Bensin kanske 2000/mån. Tävlingar kanske 600/mån och träningar nästan lika mycket.

Har hästen lite drygt 1 mil från där jag bor, slingrig väg så tar runt 15 minuter med bil.
jag rider knappt alls länge, så jag lägger ungefär 20 minuter per dag i stallet om jag inte ha något utsläpp eller liknande, då kan det ta upp till 45 minuter. mockar, byter vatten, lägger hö i nätet i boxen, fyller morgon och lunchkasse till följande dag, fyller en 5 L hink med lusern till kvällen, slänger in en näve lusern i krubban tills han kommer in och lägger i en skvätt havre i morgonhinken så han ska få något när de andra får. tar in, borstar av, byter ev täcke.
är väldigt lite tid mot vad det brukade vara förr, då la jag aldrig ner mindre tid än 2 timmar per dag i stallet, men livet ser annorlunda ut nu och det finns annat som kräver ens tid.
Stallhyran kostar 500 kr/ månad, skoning 1000 kr/varannan månad. Hö har vi nog betalat runt 2000-2500 kr för hela den här säsongen. 2 lusernbalar x 200 kr och 3 säckar havre x 60 kr för hela vintern. spån 300 kr för hela vintern, får eventuellt hämta mer innan han kan gå ut på bete.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Självklar blir första inköpen dyra men så är det ju med allt 
#11 Jag har lite dålig koll egentligen (har inte eget stall) men jag vet att eltråd som var, hmm 300 meter kanske? Kostade 350 kr och det räckte nästan runt vår vinterhage som inte är hiskeligt stor. Skulle vi bytt alla trådarna skulle vi behövt minst fyra rullar för en ganska liten hage ändå. Stolpar och sånt vet jag ärligt talat inte… Det är ju inget som man köper varje månad eller ens en gång i halvåret men det kan ju vara bra att räkna med den kostnaden eftersom hagar och stall slits ju.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag kan vara i stallet en hel dag, tills jag är så hungrig så jag knappt kan gå typ. Förstå då brukar jag åka hem. Men nu har jag köpt så jag har lite proviant i stallet. Jag vet dock inte vad jag gör i 6 timmar i stallet, främst nu när ponnyn dessutom haft boxvila/vila i liten hage. Mockning, fylla på mat och vatten, fixa påse med mat som han får ute, byta vatten ute och kratta en fålla på max 3x3 meter tar ju ite 6 timmar. Sitter jag inne hos honom i boxen så springer ju tiden iväg. Kan sitta i hans box i flera timmar.. Ävem borsta honom och pyssla om honom tar ju tid, men max 30-40 minuter. Jag sopar en del med i stallet, ca 20 min/dag.
Ibland är jag i stalleret mindre än 1 timme och ibland upp mot 6-8 timmar. När ponnyn var igång kunde det bli ett pass i paddocken i upp mot en timma eller en tur med vagnen på 2 timmar. Jag trivs verkligen hos min lille häst och saknar våra promenader och lekstunderna i paddocken.
Jag betalar inte hovslagare och försäkring eller de veterinärräkningar som blivit nu när han vart dålig. Men Hovslgaren kostar 900kr genomsnittligt varannan månad, försäkringen kostar runt 1000lappen varje år och räkningarna är nu uppe på över 5000 kr + medicinen på ca 400kr (den betalade jag). Jag betalar stallhyra, strö, det kraftfoder han fått, mineraler, tillskotten som han får/fått, träningar, transporthyra, tävlingarna och all utrustning. Det blir i genomsnitt 2500kr per månad. Tappskor får jag gratis :)
Jag hade väl inget startkapital, då jag fick ponnyn i present efter att jag haft hand om honom i 1,5 år (från skötponny till foderponny till egen ponny. Alla stegen) så inköpet var på 500kr då jag betalade passet. under tiden som jag hade honom köpte jag en del täcken, träns, borstar, grimmor m.m Selet + vagnen gick på 10 000kr, sadeln är köpt begagnad för 350 kr men den passar inte längre. nästa sadel blir nog den jag kollat på mest och kostardå 2500-3000 kr och passar då ponnyn livet ut. jag köper saker allt eftersom, nästa investering blir Amigotäcke + hals och efter det en ny sadel. Så sminigom, när jag blivit rik, även en ny vagn för ca 30 000 kr.
Jag studerar på högskola och lever på CSN (bidrag + lån) och mina föräldrar.
MVH
Sofie

Har du hästen i eget stall så blir det ju lite andra kostnader som man nog oftast inte tänker på när man har den inackorderad någonstans.
Såg att #13 nämnt en hel del så som olika redskap (skottkärra, grepar, sopkvast, skyffel, hinkar, krubbor och hela den resan) och gödselstack. Men du ska även tänka på vatten och elräkning för stallet..
Och så givetvis underhåll av stall, boxar, hagar som är omöjligt att räkna på eftersom du inte vet i vilken mån du behöver underhålla/renovera.
Såg att du skrev något inlägg tidigare om ungefärliga kostnader för hagbygge. Jag har eget stall själv, vet att det är allt annat än billigt med hagbyggen och reparationer. Här får du några ungefärliga prislappar på hagmaterial (sen finns det säkert billigare alternativ, men att lägga ut lite extra pengar på ordentliga hagar är nog att föredra..)
Trästolp - beror ju lite på material och storlek osv. Men åttkantiga stolp mellan 180x8 - 300x10 ligger på 4000-7000:- bunten. En bunt på 84 stycken stolp.
Aggregat - Finns ju en uppsjö av olika aggregat. Men ja, 4000 :- och sen + för eventuella kablar och dylikt och om du behöver hjälp att montera skiten. (Tack och lov har jag själv en pappa för alla sådana tillfällen, haha..)
Rep - Finns också olika modeller såklart. Men 380 kr för 400m elstängselrep. (Själv föredrar jag numera järntråd, rep och band brinner för lätt och för ofta.)
Till detta behövs ju också äckligt många isolatorer, både ring och grindisolatorer, grindhandtag, trådspännare, skarvlås, stängseltestare, tång, varningsskyltar, stängselklubba och jordspett bl.a.
Ca 8 m mellan varje trästolp och två-tre trådar runt om, bara att börja räkna ;)
Sen är ju tråd, stolp och aggregat osv ingenting som behövs köpas in varenda månad precis. (Om man inte som jag har utbrytarkungar till ponnyer och väldigt ofta är det rådjur och älg som saboterar lite..)
Jag tror jag sett grindhantag, isolatorer och stängseltråd inne på gekås :) Det är ju likadant som typ Börjes, men kanske lite billigare. Dom har ju även vattenhinkar, baljor att ha vatten i ute i hagen samt grepar och foderhinkar och fodertunnor.
Börjes ligger ju inte långt från Gekås och där har dom ju en del också, som sopkvastar och skottkärror.
Något som ja tycker är en bra sak att göra är att grusa vid hagingångarna, det kostar med det blir inte alls lika lerigt och upptrampat. Mockas det på gruset dagligen är det inte alls svårt att underhålla. Men likväl dyrt.
MVH
Sofie

Min häst ligger på ca 3600kr/månad, då är stallhyran, strömatrial, försäkring och hovslagare inräknat. Sen tillkommer vacc, täckprov (+ ev avmsakning), tandläkare, ev tappskor osv.
Sen även då om man vill träning/tävling, utrustning(men det köps inte varje månad som tur är).
Jag försöker att en gg i veckan bara vara i stallet 1 timme, annars tar det ca 3 timmar och på helgerna kan det ta 5-6 timmar (+ resa dit/hem).
kissmekate.blogg.se

Boxhyra: 1500 kr/månad då ingår hö och spån
Anläggningskort: 1500 kr/år
Medlemsavgift i föreningen: 400 kr/år
Hovis: 350 kr/gång ca 6 ggr/år
Tränar hoppning varannan vecka, 100 kr/gång
Sen är jag medlem i Skånes Russavelsförening också. Tror det kostar 260 kr/år.
Det blir ca 24000 per år, utslaget per månad ca 2000 kr per månad.
Skynda långsamt så går det fortare.
#11 Ärligt talat så tycker jag också att många av de här summorna låter väldigt låga! Jag menar inte att ni har fel, men ni har kanske tur med stallhyra etc! Beroende på var man bor kan bara stallhyran ligga på uppåt 1800-2000kr normalt sett (och självklart mer än det också!) och då får man ändå lägga till foder, hovslagare, utrustning och allt sånt.
Nu skulle du ju ha ett eget stall och betalar ingen stallhyra, men då får du istället betala el, staket, underhåll av stall (det är alltid nåt som behöver fixas…
), tömning av gödselstack osv helt själv.
Skriv upp en lista med allt som kostar (och kan kosta), ner till minsta sak, ta reda på vad de kostar och ev hur mycket du skulle behöva. Då kanske du får en liten överblick 
Försök att inte tänka "sparande" när du kollar på kostnaderna, så att du inte börjar tänka "med den jag göra så istället, då blir det inte så dyrt, och han kan hjälpa mig med det och det så det behöver jag inte betala för" om du förstår hur jag menar
Hästar blir ofta dyrare än vad man tänkt, alla oförutsedda avgifter och så. Förbered dig hellre på att allt kommer kosta lite i överkant och var glad när det visade sig vara inte fullt så illa.

Mvh Stephanie 

min stallhyra kostar 200 kr i månaden
stallet längre ner som är nyrenoverat med uppvärmda rum mm, kostar 500 kr inkl spån i månaden. bor i ett litet samhälle men vissa kostar absolut mer
#20 Min pappa har eget företag där han bla säljer stolpar så det hade jag nog kunnat få billigt. Sambon hade nog kunnat fixa med elagregat 
Har andra djur så jag vet att kostnader kan komma plötsligt! Jag har mycket pengar som jag fått och sedan får man spara när man jobbar. Häst blir det nog inte än på något år då vi måste flytta till gård först och det kostar ju det med!! Tack för alla svar! Mycket intressant tråd!!
Har även tänkt att hyra ut stallplats om jag har tillräckligt många boxar och plats, men vet inte hur det funkar? Hästar får väl inte gå ensamma? Min hade ju kunnat gå med dens som hyr.. men det är väl inte säkert att det funkar heller? Ja jag är extremt oerfaren som ni ser…
Därför vill jag vara vääldigt påläst och säker innan jag skaffar en häst.. Har kompisar och barndomsvänner med hästar så det har alltid funnits, red aldrig på skola för mammas rädsla.. (smittade av sig) Ändå vill jag ha en, vill lära mig. Vet att jag kommer att ha viljan. Tycker det verkar så härligt att sitta där uppe och känna värmen och varje muskel, känna samspel 
Läs på regler för gödselhantering, förprövning av stall (om man har PLATS FÖR mer än fyra hästar), foderföretagare (om man hanterar foder till djur som skulle kunna gå till slakt - dvs man har inte kryssat i i passet).
Jordbruksverket har mycket bra information på sin hemsida, länsstyrelsen brukar oxå ha det.
Spenderar ca 2-5 timmar om dagen i stallet. Har hästen inackorderad för tillfället så allt jag behöver göra är att mocka, byta vatten (automat finns men pålle dricker bara ur hink) och fylla foderburkarna. Brukar även lägga in kvällshöet i boxen själv, för att vara säker på att han får tillräckligt mycket.
Stallhyran är 250 euro/<2500 kr i månaden, då ingår grovfoder, havre, spån, in- och utsläpp samt utfodring med hö tre gånger om dagen, kraftfoder två. Ridhus mitt emot stallet, stor belyst ridbana invid. Travbana ett stenkast från stallet, terränghoppningsbana för nationell fälttävlan och ok ridvägar.
Senaste verkningen gick på 20 euro/<200 kr, åker till ny hovis nästa vecka så då blir det lite dyrare iom transport osv.
Vacc, tandraspning, utrustning etc räknar jag inte till månadskostnaderna.. ej heller bensin då vi ändå färdas mot stallet dagligen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Har mina 2 hästar på samma gård där jag bor, dock inte min gård så jag betalar stallhyra, men är ensam i stallet och sköter allt själv.
På morgonen går jag upp, tar med hunden ut och släpper ut hästarna och ger mat i hagen (ca 20-30min).
Åker till jobbet. Kommer hem och tar med hunden och går ut med hö till hästarna (ca 10min).
Mockar och gör iordning boxarna och stallet inför kvällen (någon gång mellan lunchfodringen och intaget, när det blir varierar). (ca 30-50min)
Om jag rider så gör jag det antingen före eller efter mockningen, beror på om jag behöver "fånga ljuset" eller om det ändå är mörkt, mockar helst innan jag rider så allt är klart sedan, har nästan alltid hunden med när jag rider.(1-4h)
På kvällen tar jag med hunden ut och hämtar in hästarna och sedan går jag in och fixar mig själv för natten och sedan går jag och lägger mig.(15-20min)
Så ca 1-2h för dagliga "måste-sysslor" för att bara ha hästarna, även dom dagar som jag vill åka och shoppa, gå på fest, umgås med kompisar (hem och fixa hästarna först, det går alltid först och man kan inte tumma på det). Sedan lägger jag tid på ridning och träning också. Rider jag hemmaomkring så tar ridningen 1-4h. Men åker jag iväg och tränar så är det allt ifrån 2-10h och ibland är jag ju iväg flera dagar i sträck på träningar och tävlingar, normal tid för att åka på träning är 3-5h (packa bilen och koppla transporten, lasta, resa till träningen, lasta av, göra iordning hästen, rida fram, träna, skritta av, prata med folk, göra iordning hästen och packa in allt i bilen, lasta, resa hem, lasta av och släppa ut hästen, packa ur bilen, mocka ur transporten och parkera den).
Kostnader jag har
Hyra: 700:- för båda hästarna
El (värme i sadelkammare och på toaletten, varmvattenberedaren): ca 60-600:-/mån, beror på väder och vilken förbrukning jag väljer
Försäkring: 1900:-/år respektive 2500:-/år
Hö: ca 600:-/mån/häst
Hovslagare: 400:-/häst/varannan månad
Kraftfoder och tillskott: ca 3-400:-/mån (glucosaminet och vitaminerna som kostar)
Sedan tillkommer ju avmaskning (ca 100:-/gång), vaccinationer (ca 3-400:-/år), veterinärkostnader (haft ca 20.000:- senaste året tidigare år inga alls), inköp av utrustning, träningar, bensin till o från träningar. Sedan kostar det att hålla alla grejer igång så som transport och bil (kan ju inte välja en billig iom att den måste vara stor nog att dra hästsläpet och det känns i plånboken när man pendlar till jobbet). Ibland måste man ha ut massör eller ET eller liknande. Hästtandläkare är inte heller billigt.
Det tillkommer en jäkla massa kostnader som man inte kan förbereda sig inför iaf.
Medarbetare på westernridning.ifokus