hjälp
vad ska jag göra? köpte en travare för ca 2.5 månad sen. jättesnäll i hanterigen och följer mig när vi arbetar löst på banan,
dock har han haft en dumhet för sig sen han kom att när man tar in han mitt på dagen så drar han bara, orkar ibland hålla i men sist drog han omkull mig så skrapade upp mig helt :/
det säger bara *pang* så drar han och det är otäckt då vi bor vid en stor väg.. har testat det mesta men han gör det med alla.
har funkat med träns när vi går ut och går men idag stack han med tränset med och bryr sig inte alls när man tar i han.
några tips?

Leda med stigbett kanske?
Har ingen större erfarenhet av det själv egentligen, vet att jag hade en häst installad här förut som också bara stack med allt och alla in och ut från hagen enligt ägaren om han inte leddes med stigbett. Dock behövde jag aldrig använda det de veckorna han stod hos mig för han gick så snällt så.

Annars Mony Roberts dually grimma, då blir det ett tryck och gör ont om hästen försöker sticka, men så fort den gör rätt så släpper grimman efter
kissmekate.blogg.se

Du kan ta på han träns och fästa ett grimskaft i den vänstra bettringen. Håll hans huvud lite böjt mot dig hela tiden då har du bättre kontroll. Om han börjar dra iväg, håll händerna mot din kropp så blir du starkare. Huvudet ska hela tiden vara böjt mot dig, om han då blrjar dra så blir det snarare så att han svänger ut rumpan så han står mitt emot dig. Då ryggar du honom nån meter, sen vänder du honom mot stallet (eller vart du ska) och fortsätter som om inget hänt (hela tiden med huvudet mot dig). Han lär sig snart att det inte lönar sig att dra.
Kan du rygga honom lätt? Flytta bakdel när han står uppbunden? Jag hade en travare innan som inte var uppfostrad för fem öre. Han slet sig inte nån gång men stegrade sig mot mig när han ko för långt från de andra hästarna. Han gick knappt att flytta när han var uppbunden, han ställde sig på en, knuffades mm. Han hade ingen respekt helt enkelt. Jag gick en liten NH-kurs och fick chansen att arbeta honom i rundcorall. Efter det var han helt annorlunda. Lyssnade mycket bättre, flyttade sig när man bad och slutade kliva över en.
Skynda långsamt så går det fortare.
ja han är jättelätt i hantering inne i stallet och ute i paddocken men han gör endast detta mest mitt på dagen om jag ska ta in han, sen när han sprungit ett tag går de att ta han sen leda in han som inget har hänt.
han har aldrig stuckit med bett när jag lett honom igår var första gången så blev lite som en chock, vi försöker alltid ha hans uppmärksamhet på oss så han har huvudet mot oss men man vet aldrig när det händer förrutom på ett ställe när man tar in han så där vet jag att han ibland kan göra det.
Det låter som om han helt enkelt inte vill gå in på "fel" tid och han respekterar dig inte tillräckligt för att lyda. Prova med kedjegrimskaft under hakan, det gör ont direkt när han drar till och han fattar snabbt att det inte var någon bra idé. Led med longerlina, så du inte behöver släppa även om han kommer en bit ifrån dig.
absolut bryr han sig inte om jag hänger där bak eller någon annan heller. han har nog alltid gjort så och lyckats komma undan med det. vi brukar leda med longerlina när vi är ute och går men kanske ska testa det med när jag tar in han också.
i början vet jag att han inte ville vara ifrån dom andra hästarna då hade vi problem att ta ner han till ridbanan själva eller bara ut och gå själva men detta problemet känns ganska löst nu då han inte alls är lika beronde av dom. men igår drog han iväg fast vi hade en kompis med dock stod ett staket ivägen så vi fick stann på han,
kedjegrimskaft kommer nog idag på posten, men hört många olika ska man ha dom över nosen eller under för bästa effekt? har inte andvänt mig av det speceillt mkt
#6: Jag har aldrig använt det annat än under hakan - i genom ena sidoringen på grimman och knäpp fast i den andra. Över nosryggen kan nog göra ondare och därmed vara mer effektivt, men jag skulle vara rädd för att kedjan skulle kunna halka ned och knäcka brosket i hästens nos. Men det är bara en känsla, jag vet inte alls.
#6 man ska absolut inte ha kedjegrimskaftet över nosen! jag vet en som varit med om en häst som fått sin nosrygg knäckt (eller hur man säger). Så använd det inte så..
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
okey, vet att det kan hända om jag endå tappar han och han springer på grimskaftet därför jag inte gillar när man har bett i munnen och jag tappar han..
bara läst på massa olika sidor olika förslag att man kan ha det under och över även i munnen.
#9 I munnen kan man använda det, om det är nödvändigt, dock så ska man såklart jobba för att slippa det också. Men över nosryggen, säger jag personligen blankt nej.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag skulle absolut inte ha kedjan i munnen men vet att en del har det. Har du ett vanligt, väl tillpassat bett så är det mycket bättre om du vill ha nåt i munnen. Skillnaden är att bettets delningar (om det är två-eller tredelat) inte ligger på lanerna (det ska dom inte göra) men kedjan består ju bara av en massa delningar, dessa skaver på lanerna vilket lätt kan orsaka sår och mycket obehag i munnen!
han bryr sig inte om han har bett i munnen heller, hade när han drog iväg ett rakt bett
#11: I den här situationen är det ju meningen att det ska orsaka starkt obehag, men inte allvarliga skador.

#13 Risken är stor att det blir allvarliga skador om man har kedjan i munnen, tänk när man drar den över lanerna..
Speciellt om hästen ändå skulle komma lös och trampar på grimskaftet och sliter upp huvudet så som dom ofta gör i den situationen..

#6 Sätt kedjan under hakan och byt ut grimskaftet & använd longerlina i stället (om du inte har ett ovanligt långt grimskaft så klart).