Någon med allergiska barn och har häst?
Min största skräck är att barnen skulle utveckla allergi mot hästar.
Kan man ha barn som är allergiska och ändå ha häst/rida? Om man inte har hästarna hemma utan i annat stall och byter kläder innan man kommer hem?
Tja, jag är ju inte förälder, men jag har en allergisk mamma + bonusmamma, så det har löst sig så att jag byter om i stallet, men tar hem en sportbag som ligger i källaren på vintern och i cykelskjulet på sommaren, och som tvättas (innehållet, inte sportbagen) efter att jag varit i stallet ungefär en vecka. Sedan duschar jag ju naturligtvis det första jag gör när jag kommer hem :) Så länge inte barnen blir über-überallergiska (en kompis brorsa är faktiskt det, och det fungerar, de använder typ samma teknik) så tror jag att det ska gå bra!
Det beror nog på nivån av allergin. Det finns ju olika nivåer på känsligheten och då får man nog testa sig fram till vad som funkar.
Precis som #1 har jag en allergisk mamma, men vi har inga problem så länge jag håller ridkläderna ifrån henne, och så länge hon inte behöver komma i närheten av hästar på riktigt.
Det går ju ofta att lösa genom att man förvarar ridkläderna i en påse eller luft-tät plastbox i ex källare/förråd och försöker att byta om och ev duscha innan man umgås med allergikern.
Båda mina kids är allergiska, den ena mot alla pälsdjur + har astma, den andra känner av häst om han blir väldigt exponerad för det. Jag byter om i stallet/förvarar stallkläderna i särskild garderob hemma, och det funkar bra. Men som sagt, finns ju olika grader av allergi också.