Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1654 ggr
Brunokanin
0

Någon med allergiska barn och har häst?

Min största skräck är att barnen skulle utveckla allergi mot hästar.

Kan man ha barn som är allergiska och ändå ha häst/rida? Om man inte har hästarna hemma utan i annat stall och byter kläder innan man kommer hem?

JoannaLi
0

Tja, jag är ju inte förälder, men jag har en allergisk mamma + bonusmamma, så det har löst sig så att jag byter om i stallet, men tar hem en sportbag som ligger i källaren på vintern och i cykelskjulet på sommaren, och som tvättas (innehållet, inte sportbagen) efter att jag varit i stallet ungefär en vecka. Sedan duschar jag ju naturligtvis det första jag gör när jag kommer hem :) Så länge inte barnen blir über-überallergiska (en kompis brorsa är faktiskt det, och det fungerar, de använder typ samma teknik) så tror jag att det ska gå bra!

Zadeira
0

Det beror nog på nivån av allergin. Det finns ju olika nivåer på känsligheten och då får man nog testa sig fram till vad som funkar.

Precis som #1 har jag en allergisk mamma, men vi har inga problem så länge jag håller ridkläderna ifrån henne, och så länge hon inte behöver komma i närheten av hästar på riktigt.

Det går ju ofta att lösa genom att man förvarar ridkläderna i en påse eller luft-tät plastbox i ex källare/förråd och försöker att byta om och ev duscha innan man umgås med allergikern.

Ava Adore
0

Båda mina kids är allergiska, den ena mot alla pälsdjur + har astma, den andra känner av häst om han blir väldigt exponerad för det. Jag byter om i stallet/förvarar stallkläderna i särskild garderob hemma, och det funkar bra. Men som sagt, finns ju olika grader av allergi också.