Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2695 ggr
Mimus
0

Fälttävlan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför har ni ingen fälttävlankategori?

R.I.P Movián

lisette
0

pga kategorin inte har behövts. inte så många som skriver om fälttävlan tyvärr.

Mimus
0

Synd.. Fast ioförsej lär de ju tappa ännu fler intressanter nu när de nya idiotiska "Enligt mej" reglerna kommit!

Ahnna
0

#2 Vad är det för regler? (Jag har inte hängt med i utvecklingen på sistone!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mimus
0

#3 Det är för att tävla i debutant skall du ha gått med ett visst antal fel om det är 2 lr 3stycken 1m hoppningar samma säsong med samma ekipage och sedan för lätt klass 1.10hoppningar o.s.v

Då säsongen é så kort för fälttävlan blir d ju ett helvete att varje säsong kvala innan du får rida första fälttävlan för året..

Ahnna
0

#4 Ja, det är ju onekligen störande… Men under "inomhussäsongen", alltså typ januari till mars, så brukar det ju finnas en del hopptävlingar. Och om man är ute i god tid så kanske man kan påverka sin egen klubb att hålla tävling i de klasserna på vårkanten? Bara funderingar. Det måste ju gå att lösa…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

nannan
1

Just med tanke på olycksrisken i fälltävlan, och de ökade dödsolyckorna tycker jag detta är det bästa som fälttävlanssporten kunde göra!

Säsongen har ju itne kommit igång ännu, men det borde förmodligen hästarna vara om de ska orka gå en tävling snart, och att kvala på samma höjd inomhus? Det låter som att du endast tävlar fälttävlan? De flesta som jag känner som tävlar fälttävlan startar ett par rundor inomhus redan i januari-februari och även under hela säsongen sen, då det inte finns så många möjligheter att starta fälttävlan.

Det finns för många orutinerade ryttare på våra fältävlansbanor, och jag ycker absolut att man ska bevisa att man säkert och metodiskt kan ta sig runt en bana med rivbara hinder INNAN man går ut och hoppar en tuff krävande bana på fasta, desutom i högre tempo!

nannan
0

Och när det gäller kategorin här så tycker jag attfälttävlan passar in under både hoppning och dressyr? Hade det funnits endast en kategor för fälttävlan hade det nog inte blivit lika mycket diskussioner ändå.. Terrängen måste ju gå under hoppning i vilket fall som helst..

Mimus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker nog att de nya reglerna är lite väl hårda.. Man gör ju även ett prov för att få ta fälttävlanskortet och du kvalar även upp dej i klasserna så de som inte har en aning om vad de gör får inte ens tävla..De har ju även börjat med att du riden en viss sträcka på en viss tid innan terrängen.. Dessutom det här med att det måste vara samma ekipage, det innebär ju att köper du en ny häst i säsongen hinner du troligtvis inte starta den..

Nej, jag har tävlat både hoppning/dressyr och fälttävlan så vart får du ifrån att jag bara skulle tävla fälttävlan?

Har du tävlat det? 

Du kvalar dessutom inte in i samma höjd. För att rida en lätt fälttävlan där hindrena på hoppbanan ligger på max 1.05 och hindrena i terrängen på 1m så måste du rida 1.10 på banhoppningarna.. 

Jag tycker nog inte att terrängen kan gå under hoppning då det är en helt annan femma att rida fasta hinder och när det gäller att sortera in fälttävlan under hoppning lr dressyr så håller jag inte heller med då en fälttävlan är en helt annan sak än separat dressyr/hoppning pga bland annat att hur ofta rider du en hoppbana å en terrängbana när du kmit hem från en dressyrtävling? Och även när det gäller att river du ett hinder på hoppbanan under en fälttävlan kan du fortfarande kma bland de första då poängräkningen é så annorlunda..

Ellsa
0

Jag tycker att fälttävlan är jättekul :) Dock har jag ingen häst att tävla med eller något. Jag har gått 3 st 2 dagars terrängkurser med ridskolan som har varit jätteskojj!

nannan
0

Men vänta nu, provet för fälttävlanskortet är inte svårare än för grönt kort, dessutom får man vara flera som skriver det tillsammans! Och när vi nu ändå diskuterar, bara för att man kan något i teorin betyder det väl inte att man är duktig i praktiken? Jämför med körkort till exempel. Bara för att man klarar teorin klockrent kan man ju inte köra bil! Det är ju framförallt i debutant och lätt klass som det är så viktigt, och det säger väl sig självt att banhoppningen är högre än det du ska rida i terrängen?

Om man ska hoppa 1 m i terrängen när hästen redan hoppat en bana och gått dressyren så måste man ju veta att det BORDE vara en lätt match för hästen. Det säger väl sig självt? I alla fall för mig.  Vet jag att min häst hoppar 110 utan problem så bör det ju inte vara några problem med höjden för den sakens skull i terrängen.

Jag har inte tävlat fälttävlan, tog fälttävlanskort sommaren 07. Har tränat regelbundet förut och vart hästskötare åt landslagsryttare i fälttävlan åtskilliga gånger. Har inte blivit av att ta kortet förut då min egen häst är världens hare och jag tidigare inte haft någon annan att tävla.

Men självklart är det inte samma sak, men detta forumet är för diskussioner, och du kan väl slänga in ett inlägg när du vart och tävlat?! Så jag förstår inte vad du vill uppnå? Du vill ha ett eget diskussionsforum för fälttävlansryttare? De som finns här har klarat sig bra hittills…

Mimus
0

Teorin ska du göra enskilt för fälttävlanskortet! och du gör även en praktisk del så du visar ju även upp dina ridkunskaper plus att du gör ett prov där du ska rida en sträcka mellan en viss tid..

" Om man ska hoppa 1 m i terrängen när hästen redan hoppat en bana och gått dressyren så måste man ju veta att det BORDE vara en lätt match för hästen. Det säger väl sig självt? I alla fall för mig.  Vet jag att min häst hoppar 110 utan problem så bör det ju inte vara några problem med höjden för den sakens skull i terrängen."

Förstår inte riktigt vad du menar med det?

Jag frågade bara en vänlig fråga och de flesta har varit jättetrevliga och fick reda på varför ni inte hade en fälttävlanskategori i första svaret.. Och jag tyckte faktiskt forumet verkade riktigt trevligt tills jag blir påhoppad av nannan som faktiskt skriver både otrevligt och mopsigt.. Folk får jättegärna ha disskusioner med mej lr andra åsikter än mej men du gick in i det med taggarna utåt totalt och började med personliga påhopp som "Det låter som om du bara tävlar fälttävlan".. Jag bara undrade varför och sa vad jag tyckte om reglerna men du beteer dej som om jag förolämpat jag vet inte vad i din försvarsattityd.. Och ibland är det rent ut sagt förjävligt..

Ta tex det här: 

"Så jag förstår inte vad du vill uppnå? Du vill ha ett eget diskussionsforum för fälttävlansryttare? De som finns här har klarat sig bra hittills…"

Bara för jag frågade varför ni inte hade ngt..Inte direkt så att jag klagat..

Så nej, härinne stannar jag då inte..

Ha d bra å va snälla mot pållarna å lycka till inför säsongen allihop Glad

nannan
0

Vi skrev upp två och två för vår provledare och red terrängbana samt temporidning. Så det är väl kanske olika från distrikt och provledare då.

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara bättre? Men jag vill väl vara säker på att hästen jag ska ta ut i terrängen verkligen kan sin sak, trots att den har gått två delmoment tidigare. Eftersom det suger mer på krafterna så är det väl bra att terränghinderna är lite lägre, men om hästen inte klarar hoppa 110 i banhoppning så lär den aldrig ta sig över 1 m i terrängen efter två delmoment. Förstår du mig?

Med tanke på den ökande olycksstatistiken så måste någonting hända i sporten, och jag har haft den här diskussionen med MÅNGA, som tycker som du, och jag förstår inte? Att kvala 110 i hoppning är inte precis någon jätteprestation, och är väl det minsta som kan räknas av dig som fälttävlansryttare.

Men om du nu tävlar hoppning så kvalar du ju automatiskt när du startar?!

Personligen tycker jag att man måste vara otroligt mycket säkrare som ryttare i terrängen än i banhoppningen, det är inte helt lätt att rida an terränghinder…

elli-kleo
0

Oj vilken gammal tråd, vill bara skriva att det nu finns en helt egen fälttävlanssajt här på iFokus för dom som är intresserade!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus