Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1635 ggr
ryttarensofia
0

Hur blir jag bättre?

Hej! Har ni några tips om hur man blir en bättre ryttare? Alltså rider korrekt och fint. Jag har ingen egen häst, utan rider på min skötarhäst ungefär 1-2 dagar i veckan (blir såklart mer när det är lov), och jag vill liksom lära mig håll balansen bättre. Har testat att rida utan stigbyglar, men det GÅR inte. Tror det är för att min skötarhäst är en f.d travhäst och har en väldigt jobbig trav.. Och så skulle jag också vilja ha tips om hur jag ska sluta vara nervös, för min skötarhäst blir helt stel och vägrar gå framåt när man rider på paddocken och det kommer folk som går på vägen (man ser vägen från paddocken). Jag har försökt ignorera det, och då har det gått bra, men ibland går det bara inte.. Har ni några tips om hur ni blev mer bättre ryttare och bättre balans? :) Tipsa gärna om hur man ska tänka också :) TACK

Kraam från Ryttarensofia!

Uss
1

RID. Det är det bästa tipset både för balans och osäkerhet - balansen övar du upp och när du blir mer van så släpper nervositeten (förutsatt att du har en helt normal häst och inget "projekt").

Osäkerhet: Tänk på att hästen ALLTID känner om du spänner dig och svarar med att själv bli alert - den vet ju inte att du spänner dig för att du tror att den ska bli rädd för något…

Lita på hästen - den har sett folk på vägen förut och är egentligen inte rädd för dem, men om du spänner dig säger du till hästen att DE HÄR människorna kanske kan vara farliga… DU måste sluta se faror överallt. Det kan hjälpa om du sjunger lite för dig själv - faktiskt :D

Ignorerar allt och alla runt omkring, känn att du rider i en bubbla, det är bara du och hästen - fokusera! När du blir säker så blir hästen det också. 

Balans: Tänk på att alltid sträcka upp bålen och hålla en "spänning" i magen - det är där du hittar din ryttarstabilitet och balans. Det ska kännas som att någon lyfter dig i knoppen på hjälmen. 

Tänk också på att trampa ner hälen, det ger stadga åt skänkeln, och ha inte för korta stigläder. Var noga med att sitta rakt över hästen, inte vika dig i sidan åt något håll och inte hänga framåt - då tappar du garanterat balansen!

Gamla balansövningar; klättra runt i sadeln på olika vis, sätt dig lite tillbakalutad och lyft benen från hästens sidor, lägg ena benet över framvalvet så båda benen är på samma sida ("damsits")

Rid utan tyglar (= försök få någon att longera/leda dig) och koncentrera dig bara på att följa med i rörelserna, håll ut armarna rakt åt sidan och stå upp i trav.

Rid utan stigbyglar i skritt och galopp om det går, testa bara korta bitar i trav så länge det känns svårt - tänk på att vara mjuk i "midjan"/korsryggen och håll ner dig i sadeln med en hand i framvalvet. Var helt avslappnad i rumpan, spänner du den börjar du studsa.

Balansövningar utan häst; stå på ett ben och böj det - upp, ner. Rör det andra benet fram och tillbaka, i cirkel. Gå på spång.

Puh,  det blev långt men Lycka till!

ForYourMalice
1

Jag älskar alla böcker av Sally Swift, dom får en att tänka på sin ridning på ett helt annat sätt!

Jag brukar försöka filma mig själv när jag rider då och då, och så tycker jag att kort är en bra referens att titta på då och då för att få möjlighet att själv se hur man ser ut när man rider.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Uss
0

Ja, som #2 säger; filma dig så ser du hur det ser ut (och förmodligen att det inte alls ser ut så som det känns ;D )

Be att få rida "lektion" för någon i stallet - hästägaren?

LYSSNA på alla omkring dig, det finns så mycket klokskap inom olika discipliner, men tyvärr så brukar den stanna i "sin" disciplin. Man kan lära sig något av alla - men du måste själv sortera och välja det som fungerar för hästen och för dig själv, för det finns mycket dårskap i hästsporten också…

Det gäller att hitta någon (författare eller instruktör) som du FÖRSTÅR - det är jättebra att rida för olika instruktörer, som sagt man kan lära sig något av alla, men det brukar ta någon månad innan man börjar riktigt förstå vad de menar och vad de vill åt. Det har hänt att jag inte fattat förrän en annan instruktör förklarat samma sak, fast på ett annat sätt…

Själv gillar jag Perry Wood och Markus (som har en ridhandbok på nätet). Och Sven Forsström - jag anser att om man lär sig hur hästar fungerar så kan man bli tryggare i hantering/ridningen - och iaf Sven och (tror jag) Markus ger tips för att bli av med/hantera rädsla.

bell
0

Låna Sally Swifts böcker på biblioteket. Skaffa dig en stor pilatesboll, i sommar lånar du studsmatta utmärkta träningsredskap utan häst :) Lycka till.