Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1110 ggr
examynia
0

att de ska vara så svårt:(

fattar inte att de ska vara så svårt att hitta en sadel.. hade en med vid-bom som är för trång.. nu hade jag hem en med x-vid bom men den verkar vara för stor:S den åker upp i bakkant när man spänt sadelgjorden.. kan bero på fler orsaker tydligen. antingen är den för stor i bomen.. eller så är den dåligt stoppad..:S tror att den r för stor.. men vad gör man då? vid är för litet å x-vid för stort:S

är sadlarna som är tex vida olika stora iaf trots att de står vid på två stycken?

de är en hel djungel. jag trodde han hade ganska rak rygg men när jag tittar närmare så har han ändå aningen svängd rygg.. :( har ju inte råd att slänga ut hur många tusen kronor som helst heller som läget är nu.. å vågar ju inte rida i en sadel som inte passar då jag ska börja sätta igång å rida ordentligt nu.

finns de nån som har nåt tips på sadlar som är bra när man har lite problem?:P eller nån som har nåt annat stöttande att säga?:P

fridak
0

olika märken har olika stora storlekar. en vid i ett märke kan motsvara normal i ett annat.

Det kan också vara så att din sadel är för svängd och därför lättar baktill när du spänt gjorden.

examynia
0

de är de som gör de till en hel djungel att de inte kan vara samma storlek överallt.. de är ju samma med våra kläder å skor.. olika storlekar på olika märken.. tycker de är onödigt.

men man blir deprimerad att man aldrig hittar nåt:(

för de kan väl knappast vara bra att rida i sadeln om den lättar i bakkant? för som sagt vågar ite rida om sadeln inte passar ordentligt

Mantissa
0

Låter som att sadeln har fel svägning som #1 säger. Det är svårt att hitta rätt sadel, och det "ska" vara svårt. Är det inte det så har man antingen en otrolig tur eller så nöjer man sig, vilket inte riktigt är shysst mot hästen.
Här är en bra artikel om sadeltillpassning: http://www.mammothmules.com/tackfit.html

Jag har översatt den på http://asnor.leineri.com/ om du klickar dig fram på "skötselråd" och sedan "utrustning"
Den gäller westernsadlar (och mulor), men principen är detsamma.

JessieS
0

Jag hade tur och hittade en begagnad sadel som passade perfekt till min häst för några år sen. Det var dock en hoppsadel men det är ju bättre än ingen sadel alls. :) Det är svårt att hitta passande sadlar till bredryggade hästar.

Om du är beredd att betala lite extra för sadeln så kanske du kan köpa en billig eller begagnad sadel som ligger någolunda bra och sedan be en sadelmakare stoppa den efter din hästs former.

Om det är till någon hjälp så har min häst en frank baines sadel så du kanske kan hitta en beg sådan som passar bra. Min häst har ganska bred manke och rygg men ryggen är svängd eftersom att hans bak är hög.

examynia
0

#4 så är min häst med.. rätt bred rygg men ändå svängd inte rak.. tyckte den va rak innan men de är den faktiskt inte.. men hans rumpa är rätt hög.. hmm ska kolla upp märket.

men går de att stoppa en sadel så att den inte sticker upp där bak menar du?

Mantissa
0

Det kan vara sadelgjorden som inte hamnar där den ska också vilket drar sadeln ur läge när den spänns. Vanligt på hästar med kort manke och /eller runda magar:)

examynia
0

#6 men tyckte redan när jag la på sadeln utan att spänna den att den reste sig lite å när jag spände så var de hel kört:S

Mantissa
0

Ligger den så illa hade inte jag satsat på att stoppa om den. Bommen är som den är, att stoppa är bara finlir.

examynia
0

#8 okej.. som sagt de är sånt jag vill veta=) ska självklart låta nån som kan titta på de men då är jag lite förberedd på att de antagigen kommer ligga skit:P

JessieS
0

#5 Jag vet inte på vilka sätt de kan stoppa sadlar men du kan ju ringa och fråga i alla fall. :)

komkoma
0

Vad är det för häst då?
Vilka modeller har du provat?
Lättare att hjälpa dig om man har något att gå på.

examynia
0

jadu de är en korsning mellan nordsvensk appaloosa.. en del manke.. bred rygg har han..aningen svängd..

märken vet jag inte då de varit märkeslösa vad jag vet.. men hade en thorowgood t4 som inte passar den är vid å gå rinte byta järn i.. nu har jag en x.vid i nåt märke som itne står .. å den höjer sig bak när man spänner.. har lagt en teddypad under å då reser den sig inte på samma sätt..

komkoma
0

Hmm, alltid svårt med sadlar utan märke, Då har man ju ingert att jämföra med. 
Vad är det för prisklass du kollar i då?
Vet att Globus sadlarna är en aning svängda, ganska mkt utrymme för manken. Tror de ligger på 4-5000 begagnade.

examynia
0

ja men de är så när man inte har så mycket pengar..

som sagt just nu äger jag inga pengar alls.. men kan eventuellt få hjälp med ca 6000:- till sadel..

grejen är ju att man inte kan köpa hem sadlar för att sedan prova.. för kan itne lägga ut pengarna å sen att sadeln inte passar.. man vet ju aldrig om man får den såld sen.. å så bor man i liten stad så svårt att hitta sadel i närheten som man kan prova åxå:(

får väl se om man kanske kan hitta nån återflrsäljare av sadlar i närheten som åxå är sadelutprovare.. de hade ju varit det bästa,,

men ska kolla lite på globus sadlarna då=) tack

komkoma
0

Hmm , ja det där med pengar är ju ett problem kanske. 
Skulle ju hellre rida barbacka än att rida i en sadel som ligger dåligt, och spara pengar till en som faktiskt är bra istället för att lägga ut "småsummor" på en som ligger "okej" om man har padd hit och dit.

Några sadlar som är lite bredare och svängda är Hubertus, Finns väll en uppsjö av begagnade sådana med.

examynia
0

har inte börjat sätta igång honom än efter vintervilan.. pga min egen svanskota.. men täntke börja i nästa vecka.. å så länge de är skritt de första veckorna kan jag rida barbacka men sen blir de lite svårare:S

okej  jag får som sagt se om jag hittar några i närheten så man kan låna hem å testa så man slipper köpa först..

hittade ju en som låg jätte bra i höstas.. men sen visade de sig att den var sne i bommen pga att förra ägaren antagligen tappat sadeln så den fick kastas=/

men som sagt får kolla runt

Uss
0

Vi köpte bomlösa nu, pojkarna har svällt för mycket  ^^

examynia
0

jag har undrat lite över bomlösa.. har hört att man inte får samma sits i dom som i vanliga sadlar å att de då är svårare att sitsen blir bra å att jobba osv.. men hur är de egentligen med de tycker du?

Elshira
0

#18 Personligen tycker jag att de allra flesta bommlösa sadlar som liknar den modell som hööks och många andra har är dåliga. Dels fördelar de inte trycker från stigläderna bra, och dels ger det en falsk trygghet med stigbyglar. Om hästen hoppar till och du lägger vikt i en stigbygel så snurrar sadeln troligen runt. Det finns modeller som ligger bra med de kostar en slant också.

Däremot finns det sadlar som ser ut som vanliga sadlar, de har en läderbomm som ger lite stadga men ändå är flexibel. De ska fungera bra om man inte har en häst som är helt klotrund då, men det blir ju inte sämmre än andra sadlar i.af. De kostar nya från 500 och uppåt, vissa butiker via nätet har en lånesadel som man kan beställa hem, och vill man ha den skickar man tillbaka den och får hem en ny likadan sadel :)

Hakuna matata!

fridak
0

du kan itne leta upp en i samma märke du hade fast vidare? eller en av thorowgoods nyare med utbytbart koppjärn?

är du ute efter allround, hopp eller dressyr? Jag kom på att jag har en t4 dressyr med utbytbar liggandes i förrådet :P

examynia
0

jag vill helst ha en dressyr sadel.. jo visst kan man ta samma märke.. men de har ju gått upp i pris å då för de priset kan jag få en lädersadel istället om du förstår vad jag menar?

hehe så de har du?:P tyvärr så kan jag inte köpa fler sadlar nu:-/ har inte råd att samla på mig ifall de inte passar om du förstår?..:/

Mantissa
0

Jag har läst mycket possitivt om chezz iberico sadlarna. Jag har själv sneglat på dem länge, men då jag inte är i behov av fler sadlar så är det kanske inte en jättesmart investering.
De är sadlar med läderbom i akademiskt utförande, mycket lämpliga för dressyr men kvaliteten är inte den bästa. Håller alltså troligtvis inte i +10 år. Kostar bara ett par tusen (mycket billigare att importera från tillverkaren i tyskland än att köpa här)

Uss
0

Vi har provat hööks och börjes bomlösa, de kändes hopplösa, så de från hööks åkte tillbaka med en gång och börjes använde vi bara så länge vi var tvungna! Den sålde vi när vi tog bort den hästen.

Nu när nya hästen svällde förra året så drog vi oss för att köpa bomlös igen, men vi hade ju inget alternativ! Dottern red barbacka, men hade svårt att göra annat än bara "åka med" (KÄNSLIG häst).

Så vi letade på nätet och till sist fanns ett par märken som kändes intressanta. Det blev så att vi åkte och tittade på Softsaddles och provsatt på en sadelbock. De var jättesköna. Känns inte alls som de andra åbäkena, ingen skillnad alls tycker jag mot "vanlig" sadel, tvärt om får man en väldigt bra hjälp att få en sits som jag gillar (islandshäst, låånga ben ;D). Har ingen uppfattning hur de funkar med mer traditionell "dressyrsits", men vill minnas från min tid på ridskolan att man även där hade långa ben, så jag vet inte… var kommer alla vinklade ben ifrån?

Det som jag kan tycka känns lite sådär är stigbyglarna som sas sitter fast precis i nederkanten av kåpan. Å andra sidan hjälper de ju till att hålla still skänkeln, men ibland känns det som att jag vill flytta skänkeln mer än stiglädret medger…

Jag har hört att bomlösa sadlar kan åka runt, men tycker nog att de här ligger lika mycket still eller mer, än de vanliga vi haft innan (Equipe och Lettir, Prestige och en Wintec). De väger INGET och är riktigt bekväma att sitta i. Vi har valt en HAF-pad och det verkar som att det är bekvämt även för hästarna.

Från vintern 2010 fram till i år red vi vääldigt sparsamt och hästarna kändes lite korta i steget när vi började rida mer, men redan under första ridturen med bomlös så släppte det! Och de små, små signalerna om att de inte gillar när vi kommer med sadel släppte efter ett par ridturer, så vi är jättenöjda!