Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1033 ggr
examynia
0

vad tycker ni om min igångsättning?

jag ska nu i veckan sätta igång min häst efter vintervilan å tänkte lägga upp det lite såhär till en början. vad tycker ni om de?

Skritt i ca 2 veckor:

• börja med lugn skritt i några dagar ca 20min
  • öka sträckan lite i några dagar till ca 35 min
  • samma sträcka några dagar fast bland stock å sten så han får lyfta lite på ben osv.
  • öka sträckan ytterligare till kanske 45-50 minuter + att öka farten lite så vi inte går å såsar..

så har jag lagt upp skritten. tycker ni de låter bra eller tycker ni att jag ska ändra nåt? förslag är välkommnaTungan ute

sen hur jag ska lägga in traven å hur mycket där efter vet jag inte. hjälpTungan ute

kanske göra på samma sätt fast med trav å inte lika lång tid åt gången som med skritten då förstås. sen galoppen när vi väl kommer dit ska vi träna kort galopp å galoppskänkel. mitt mål är att få han så stark så att han orkar galopp från skritt å orkar att hålla en kort galopp en bra sträcka utan att behöva sakta av.

vad tror ni?

hjälp å åsikter tackSkrattande

Skunken
0

Hur länge har hästen stått och hur gamal är den? Vad har ni hållt på med innan, hur hårt har ni ridit i höstas??

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
0

han har stått sen ja typ… november kanske .. har ridit lite då å då i vinter.. men mest skrittat ut bara för att.. han är 7 år.. jag har inte ägt honom så långe så vet inte så mycet vad han gjort innan.. innan jag köpte honom så hade dom haft igång honom i ca3 månader.. men vet inte så mycket mer då han stod hos en annan som skulle hjälpa ägaren att sälja honom… så har inte ridit honom mycket alls sen jag köpte honom faktiskt

Skunken
0

Då tycker jag personligen att scemat låter ganska bra! Tycker frmaförallt det är bar att du väljer att ta en långsamt igångsättning med lungt tempo, bättre att ta det lite långsamt än för fort ;) Lycka till!

www.sweetolga.blogg.se

Lina
0

Hästen har inte varit skadad plus att den rör sig ständigt i hagen. Jag tycker ditt schema är lite "mesigt" Redan dag ett hade jag börjat arbeta hästen korta stunder, flyttat för skänkel, in i skogen och kliva över stock och sten tempoväxlingar osv. Jag hade varvat ridningen med longering eller tömkörning sen hade jag börjat trava tidigare, redan efter en vecka. Men jag hade hållt mig till 30 minuters passen ett par veckor sen ökat efter hand som det känns bra.  Galoppen hade jag lagt till efter fyra veckor ca.

examynia
0

#3 tack=)

#4 njae tar hellre de lugnt än snabbar på i onödan så han inte gör sig illa då han är så stor å klumpig.. men visst flytta för skänkel osv kan manju göra i början ändå=) menade inte att jag inte skulle göra de.. menade mer att jag ska skritta å inte gå på trav redan efter två dagar=)

han hade som sagt inte gått mer än 3 månader nä rjag fick hem honom å gaoppen var då inte igång ordentligt.. han orkade ingenting..

men de låter bra iaf att ta 30 minuterspass iaf.. longering funkar inte alls tyvärr:/ han bara rusar så fort man "startar" honom å man få rinte riktigt stopp på honom så jag vill nog inte ta de i början innan han är igång.. tömkörning finns inga grejer till:(  så de får tyvärr vara ridning som gäller för promenader lär ju inte ge så mycket:P

tack får era åsikter:D

Skunken
0

Om han är lite klumpig om fötterna kan man ju träna olika skrittövningar över bommar så han får koncentrera sig på vart man sätter fötterna, sedan när han kommer igång i trav också förståss :)

Lycka till ;)

www.sweetolga.blogg.se

[mammamian]
0

Jag ska också komma igång med min häst som haft vintervila sen december. Vi promenerar (jag leder istället för att rida) nu i början och vi går promenader på 30-40 minuter. Eftersom han rört sig i hagen hela vintern så tror jag inte att vi behöver kortare promenader. Det är ridmusklerna som han inte har - allmänkonditionen finns ju. Orkar han bralla runt i hagen så…

Sist gick vi 35 minuter i riktigt rask takt och då var han allt lite fuktig på halsen när vi kom hem (för att inte tala om hur svettig jag var).

Min häst var väldigt snubblig förut och stel att flytta i sidled. Han hade en hel del låsningar som en ET lättade på. Nu snubblar han inte alls, även om vi behöver träna en del på smidigheten sidvärtes.

examynia
0

#6 hehe ja bommar är ju bra.. om hsten inte blir rädd å håller på att skita ner sig för dom:P håller på att träna honom för hand att gå över bommar å så.. ska testa att träna uppsuttet snart med men han hoppar åt sidan å kastar av mig så får ta de försktigt haha:P

#7 okej hoppas att de kommer att gå bra för dig.. min häst står jämt still i hagen.. spelar ingen roll vilken tid jag kommer.. ända gången jag ser honom springa där är när jagkomme rut med middags hö haha

WornOut
0

#5 Man behöver inte ha "riktiga" grejer till tömkörning :) Ta två longeringslinor eller lämpliga grimskaft och koppla ihop :) Har du ingen gjord av något slag funkar det säkert att tex sätta genom sadeln på något sätt!

Tycker du kanske ska be någon om hjälp med longeringen! Detta är ju trots allt ett bra sätt att jobba hästen och bra om det funkar.

examynia
0

hmm i sadeln? får fundera på den:P kanske med stigbyglarna på nåt sätt.. hm msom sagt får fundera på den.. för de vet jag att han kan:P

har hört från veterinär att man itne ska longera så mycket ändå så är lite försiktig med de.. säger vet. nåt så tar jag verkligen till mig av de=)

så tycker inte de är jätte viktigt att han kan de så:-P

Gronstedt
0

Enklaste tömkörningen: Surra stigbyglarna ordentligt i uppdraget läge, dra tömmarna genom från din hand, genom stigbyglarna, in genom bettringarna och tillbaka och fäst i sadelgjorden precis nedanför sadelkåpan. Om du vill tömlongera kan du surra den inre stigbygeln vid sadelgjorden precis nedanför kåpan och så drar du tömmen från din hand, in genom inre bettringen och bakåt till den inre stigbygeln. Inte perfekt, men funkar för lättare arbete.

Longering är bra att kunna, men som du säger bör man inte göra det för mycket.

examynia
0

#11 hmm jag får testa mig fram lite för som sagt tömkörning tycker han om för de har vi gjort innan.=)

han kan longeras han vet vad de handlar om.. =)men känns som att han blivit påjagad så mycket under longering för så fort jag bara petar på ett spö som ligger på marken så rusar han iväg.. men de går att lugna honom å köra utan spö helt då funkar de rätt okej men inte perfekt så vill itne använda de fö rmycket för longering är inget jag vill hålla på med i onödan.. så skulle han skada sig så kan han ju såklart=)