ringorm
hej! jag har sökt runt här på sajten och sett en del frågor ang. ringorm. De flesta av er har sagt att ringorm är väldigt smittsamt och går genom luften medan andra säger att man verkligen behöver gnugga just där det finns för att kunna få det. Jag har hört båda delarna, min kompis som pluggar på ridgymnasium har lärt sig en del om hästens sjukdomar och säger att ringorm är väldigt smittsamt medan en veterinär säga att det inte är det utan att det är fritt fram så länge det behandlas på rätt sätt. Vad vet ni? i stallet där min medryttarhäst står har/hade (vet inte hur det är just nu) några hästar ringorm, jag har inte velat åka dit eftersom att jag är rädd att det smittas och jag i min tur smittar mina djur här hemma. Efter att kompisen sagt att det är smittsamt så ville jag verkligen inte åka dit men efter att veterinären sagt att det är lugnt så har jag blivit tveksam.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Min erfarenhet är att det ÄR smittsamt och att det kan vara väldigt besvärligt att bli av med. Det "syns" ju inte annat än på djuret…
Ringorm är väl en parasit? Det kan väl inte smittas utan kroppskontakt då?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det är mycket smittsamt men smittar bara genom kontakt. MEN det kan vara kontakt med utrustning, boxinredning, foder, stängselstolpar, människors kroppar och kläder och så vidare. Alltså inte bara kroppskontakt hästar emellan.
Om en häst utsatts för kontakt men INTE har fått några egna lesioner kan man bryta smittokedjan genom att omsorgsfullt tvätta hela hästen med ett svampmedel (tror det hette Imaverol eller liknande). Om en häst som har aktiva ringormssår hålls korrekt isolerad och tvättas med detta medel så ska det inte vara någon risk att vistas i det stallet, så länge man inte pillar på såren på just den hästen.
Så det handlar ju om hur strikt man hanterar det i just det stallet - om man kan lita på att inte de smittade hästarnas borstar råkar hamna hos fel häst, eller att en frisk häst råkar bli utsläppt i de smittade hästarnas hage.

#1 Att det inte syns??
Ringom syns väldigt väl både på sjur och människor. Jag har själv haft det och det var dessutom inte speciellt svårt att få bort:P Fick en salva av vårdcentralen och det var borta på drygt en vecka :)
#4 Jo visst syns det på den individ som är smittad, det skriver jag ju också :s MEN som #3 skrev så smittar ju borstar, stolpar, grimmor osv och DÄR syns det inte. Man vet helt enkelt inte VAR man inte ska pilla eller var man ska sanera. Det är alltså i stallet, hagarna osv som det är besvärligt att få bort.
Jag har också haft ringorm, fick Canesten ? tror jag, men det är nu… hrrm … nästan 35 år sedan ;D
det är smittsamt men som flera säger är det bara smittsamt vi kontakt.
jag har blivit drabbad 2ggr och har vart i stallmiljö där ringorm funnits typ 4ggr.
för nåt år sen när vi hade ringorm i stallet hade en häst blivit drabbad så vi hade en regnrock utanför som användes i all handteing av den hästen och hästen fick gå i en sjukhage med en tom mellan för att inte komma i kontakt med någon annan häst. när vetrinären friskförklarade hästen hade vi en stallspoling och rengjorde alla boxar med spec. medel som tog bort resterna av den.