Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 723 ggr
Cederin
0

Dilemma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan nyår ungefär har jag haft fast medryttarponny, alltså 3 månader. Det har funkat bra och sådär, men känner mer och mer att det är så långt att åka (runt 1h med kollektivtrafik) och inte helt riktigt min typ av häst tyvärr.. Det är okej och mestadels har jag kul, men känner att jag fortfarande inte riktigt klickar med hästen.

Hon har dessutom ett väldigt explosivt temperament inom hoppningen och kommer inte kunna hoppas alls så mycket eller högt - vilket är mitt största intresse..

Jag har faktiskt inte skrivit kontrakt med ägaren, och jag vet inte alls hur långvarigt samarbete de räknar med. Skulle kännas taskigt att ställa in nu när vi ändå kommit en sån bit på väg, men om det inte känns 100% då? Hur gör man då?

Sedan är det ju inte det lättaste att hitta en bra medryttarhäst… Nu vill jag satsa fullt ut på ridsporten, men frågan är om jag får en likadan möjlighet igen om jag sumpar denhär. Jag rider 2 dagar i veckan + stallhjälp och betalar bara 400 i månaden. Det är inte så vanligt i Stockholm med det priset och studentekonomi är inte nådigt tillsammans med hästsport!

Behöver kloka råd från någon som vet vad som vore bäst att göra.
Försöka fortsätta och lära sig leva med det eller leta efter det perfekta?

Medarbetare på Naglar och Hår

JoannaLi
0

Jag tänkte exakt likadant, vi klickar inte riktigt, och för mig är det cirka 45 minuter till mitt ute i ingenstans (Norrland, du vet), och ägaren är så otroligt snäll på alla sätt. Själviskt så tänkte jag, att jag fortsätter tills det att jag hittar en annan, för jag rider trots allt gratis, och all erfarenhet är ju bra, och det tog inte så lång tid så hittade jag en annan, och just nu väntar jag bara på att få provrida. Men, man gör det man känner är bäst. :)

CelsiusT
2

Om jag varit du så hade jag letat vidare samtidigt som jag fortsatt med denna hästen. Du kanske inte hittar någon annan som passar bättre och du hittar kanske ingen som är både bra och billig. Då är det dumt att sumpa det du har.

Hittar du sedan en ny medryttarhäst så var noga med att inte bara "överge" den du har utan prata med dom och säg som det är att de inte funkar och att du vill sluta och bestäm när sista gången ska bli, så det inte blir att du "bara inte dyker upp" eller bara ringen plötsligt och säger att du inte kommer mer (även om det är bättre än det första alternativet). Den nya medryttarhästen kan säkert vänta en vecka så du hinner göra ett snyggt avslut med den gamla.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Skunken
0

du kan ju alltid lära dig mycket om ridning på denna hästen fast ni inte klickar, se det som en möjlighet och ta chansen, bra medryttarhästar växer inte på träd :D Om du vill satsa på ridningen så är ju detta ett bra tillfälle att lära sig!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Cederin
0

Tack för svaren! Jag letar lite just nu men ska fortsätta samtidigt precis som #2 menar.

bell
0

#4 Det låter bra men prata med hästägaren om hur lång uppsägningstid ni båda har Glad Man tjänar mest på att prata med varandra, själv skulle jag tycka det var lite kort uppsägning med bara 1 vecka.

Cederin
0

#5 Ja absolut, jag har god kontakt med ägaren. 1 månads uppsägningstid kanske är bättre? Fast då kanske jag får rida dubbla medryttarhästar en stund om jag hinner hitta någon :P