Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2660 ggr
norrbottens
0

"sammets"-hjälm, Göra ren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hjälm som jag har haft i x antal år, kanske 4-5år nu.
Och den har fått några fula vita/mörka fläckar på tyget, av blandannat regn. Någon som vet hur man kan fräscha upp den eller göra så att det syns mindre, för det är ju inte världens snyggaste med fläckar på sin hjälm… Är i typ sammet, eller liknande… Kommer inte ihåg vad det heter, någon som kan namnet oxå? ;D

JessieS
0

Du kanske kan testa att borsta den med en ryktborste eller något liknande. :) För att "rugga upp" den lite.

norrbottens
0

#1 Men hjälper det att få bort fläckarna tror du? ;)

Elshira
0

De flesta fläckar brukar gå bort om man gnuggar lite med en borste. Fast jag ser att din hjälm inte är i sammet utan i det där riktigt mjuka tyget bara, då kanske det blir svårare…

Men får du inte bort det med en fuktig trasa och borste så kanske du kan prova rengöring för mattor, stolsdynor/soffor osv. Det är ungefär som ett torrshampo - spraya, gnygga, låt torka, borsta bort!

Fast om jag ska vara ärlig tror jag nog det är dags att byta hjälm istället. Materialet i hjälmar torkar och blir sämmre med åren, och jag skulle tippa på att du lyckats ramla av eller åtminstone tappat hjälmen någon gång?

Vanliga hjälmar är en förbrukningsvara, och ska kasseras efter ett slag (och ja det räcker att man tappar den från höjden där du har din hand i viloläge vid låret). Efter att den fått ett slag en gång så är effekten förbrukad.

Om man inte byter hjälm när sådant händer bör man ha "ägghjälmarna" (de äldre modellen av hjälm, som oftast inte har nogot visir och som brukar ha ett skal av hårdplast). De är gjorda för att ge lika mycket (men mindre) skydd flera gånger.

Ifall att du itne visste det alltså, men du kanske har varit väldigt rädd om din hjälm (vilket man bör vara!) Skrattande

Hakuna matata!

norrbottens
0

#2 Jag vet att jag borde byta den. Är trots allt en ganska gammal hjälm. Men mina föräldrar (som betalar) har inte nog med pengar för att byta ut den när det är "OK" att använda fortfarande, typ.

Men ska kolla med dom igen, om vi inte kan köpa en ny hjälm.

Cola&Bacardi
0

Har läst att man ska hålla hjälmen i vatten ångan ur en kastrull. Fast vet inte om det stämmer… Obestämd

Mvh Linnea