Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4730 ggr
Elshira
0

Hälta, vad...?

Jag har en hältutredning bokad på måndag, så var den frågan ur världen!

Men jag kan för mitt liv inte förstå vad som är orsaken till hältan? Jag antar att det är ndigt så fiågon led, men samtinns det så mycket både konstiga och frånvarande symptopm att jag vet varken in eller ut… Har ni några ideer?

Hästen började gå lite annorlunda för 3 veckor sedan. Dock var det väldigt halt här då och vi tänkte inte så mycket på det mer än att hästen var lite försiktig när den gick på is (hon brukar vara försiktig med det annars och inte bara kliva på). Vi uppfattade inte detta som symptom först, men förstår nu i efterhand att det givetvis hänger ihop.

Men sedan började hon linka liiite. Bara så lite så man inte kunde avgöra alls vilket ben det var, bara att något inte riktigt stämde. Hon ville gärna gå i snön istället för på den hårda marken. Hon var då även bättre efter en natts vila än när hon gick in på kvällen även om hon inte var 100 på morgonen. Vi kunde inte känna någon värme, ingen puls, och hittade inge ömmhet (varken med visitertång eller längst senorna/benet), så vi antog att hon kanske bara sträckt sig lite i hagen eller så. Hon rörde sig dock i hagen frivilligt i alla gångarter även om hon gärna inte gick jättemycket.

Distriktaren var även här ute och kolade igenom henne och rekomenderade vara vila och sedan se om det blev sämmre/bättre.

Sedan denna veckas början så har vi kunnat komma fram till att det är höger framben (utifrån att hon inte vill stå på bara det benet i fram när man lyfter det andra fram, samt att hon vilar det, och ser "halt" ut diagonala bak).

Undet tidens gång har hon även börjat stå mer och mer under sig med frambenen, idag stog hon helt med dem under sig hela tiden. Hon står dock bara och avbelastar höger fram (det med det vi kan finna som hältan).

Vi kan verkligen inte förstå vad det är, men antar nu att det är någon form av ledinflamation eller om en spricka kan ge dessa symptom då, eller om hon skulle vara slut i leden eller kanske lösa benbitar, spatt eller något…

Hon har alltså under tidens gång inte varit varm om hovar eller ben, inte varit svullen/gallig, inte haft någon digitalpuls, och vi har som sagt inte hittat någon ömmhet. Hon har dessutom börjat få jättefina hovar nu då hon varit felverkad när hon var utlånad och har rätat till det sen i sommras lite i taget (hältan började inte uppstå efter någon verkning utan ca 3 veckor efter senaste verkningen). Strålarna har dessutom blivit jättefina och är inte minsta svampiga och inga fåror på sidorna.

Det jag med min förmåga kan utesluta eller åtminstone tycka verkar mysko i.af är:

Fång: För hon står under sig med benen (belastar tån mera), ingen värme, ingen puls. Dessutom bara ett ben även om belastningsfång kan ske på bara ett ben så kvarstår fortfarande ovanstående. Ingen uttänjd lamellrand och bra vinkel på hoven. Hon får för övrigt bara hö, lite lucernpellets som godis ibland (vid markträning).

Dåliga takter/stråle: Som sagt det ser jättefint ut nu, men är ju mysko att hon sätter under sig (avbelastar trakterna). Har även hållt efter traktstöden så de inte skjutit iväg under hoven.

Hovböld: Hästen har bara blivit sämmre och sämmre, ingen värme och som sagt ingen ömmhet någonstans.

Bara sulömmhet: Hästen vill gå på mjukt underlag, men tycks fortfarande besvärad bara när den står med i.af.

Sträckning: Borde ju ha gått över vid det här laget, eller blivit bättre. Visade som sagt aldrig värme eller galliga ben, ingen ömmhet. Åtminstone inte från knät och neråt.

Inflamation i hoven/kotan: Ingen som helst värme, det borde det ju ändå vara vid en inflamation (som nu dessutom borde ökat isf…?).

Spricka: Började ju så smygande, borde ju kommit mer plötsligt då…?

Förslitningsskador: Hon var lite felverkad/dåligt verkad under en liten tid, men det var inget konstigt/ovanligt egentligen. Hon är fransysk (utåttåad med hela benet) så hon nötte lite ojämnt och flöt ut mer på ena sidan. Hade lite instuckna trakter (såg väll inge anorlunda ut mot alla andra skodda hästar normalt) och därmed dålig stråle. Men nu är hon som sagt fin igen. Hon är riden väldigt lite, sammanlagt 2 år i ordentligt aktiv träning (hoppning för instruktör och dressyr även det för tränare), och då riden på ett bra sätt utan allt för stora krav. Riden ca 2 år mest i skritt och trav lite i skogen som barnponny, helt kravlöst.

Och det är ju som sagt konstigt att hon verkar ömma lite ändå (att hon vill gå mjukt), jag vet inte om de brukar kunna reagera så om de har några ledproblem. Men det låter ju inte sååå konstigt i.af. Men häslat "måste" nästan sitta i någon led om det inte kommer hela vägen upp från bogen eller liknande då. Hoppas hon inte behöver tuppkan eller liknande, att det "bara" är en inflamation eller så :/

Hästen rids för örvigt inte just nu utan har bara gått i hagen med sina kompisar sedan drygt ett år. Hagen är platt utan stenar osv som hon skulle kunnat slå i och står på torvbädd innomus.

Hakuna matata!

Offbeat
0

Låter allvarligt om hästen i fråga vilar frambenet, men du verkar så pass insatt att du nog redan vet det. Känns som att du redan tänkt igenom det mesta och för att få veta vad det är behövs veterinär och förmodligen röntgenplåtar!

Elshira
0

#1 Ja alltså hon står inte och vilar det direkt, har inte sett det i hagen/boxen att hon verkligen avlastar det, men när vi har henne inne på gången (hårt underlag) kan hon lyfta/flytta det ibland (men ställer ner det igen) villet hon inte gör annars. Ja förstår ju givetvis att det är något allvarligare, men då vi knappt haft en halt häst mer än sträckning och fång i hela mitt liv är jag inte så insatt i allvarligare åkommor. Och jag funderar vad som kan vara så pass allvarligt men komma smygandes och utan andra symptom. De kan ju stå blockhalta en dag utan synbar anledning, eller vara varma/svulna utan direkt hälta. Men just på detta viset hon har det… Liksom en lånhsam utveckling av en hälta.

Hakuna matata!

Offbeat
0

Min häst hade också en "konstig" hälta i somras, är inget jag helle är van vid. Efter sommarbetet kändes han knackig men försvann efter några dagar, kom sedan tillbaka såfort han fick vila en dag. Höll jag igång honom kändes det inte och syntes inte. En väldigt snäll häst som tom. var och tävlade under denna tid eftersom det var så luddigt och jättelite endast dagen efter vila.
Åkte med honom tillslut och då satt det i vänster bak men efter bara en behandling i leden med kortison + metacam behandling var han som ny och känns fortfarande fräsch.

Gronstedt
0

Hovledsinflammation kan men behöver inte märkas med puls och/eller värme, och det kan komma smygande. Om hovens vinklar ändras kan en inflammation aktiveras. Bra att du ska få det utrett!

Elshira
0

#4 Vad bra att veta! Jag trodde att en inflamation borde visa värme, men i övrigt stämmer det ju in ganska så bra. Då ska det väll förhoppningsvis vara ganska lätt att behandla, om det nu är det :) Jag har också grubblat på detta med vinkeln på hoven. Själva lutningen är den samma som förr, men det sneda (lägre innervägg och högre ytter tidigare, utfluten ytterkanterna) har vi ju ställt om, sakta men säkert. Man brukar ju säga att en häst som är sned (utåttåad) ska verkas som så. men denna damen är fransysk och tycker således hon borde vara relativt jämn. Som det är nu nöter hon i princip båda sidorna lika (innern pluttelite mer), så hoven verkar inte visa på att den vill vara ojämn. Inte heller sulan är ojämn utan lika hög runtom hela hoven. Jag antar att man röntkar för att veta det inte är något annat som spökar, vad kostar det per plåt? Antar det blir båda fram. Undersökningen, kan det kosta någon tusenlapp och sedan + metacamen kanske?

Hakuna matata!

Alex
0

Är du helt säker på att det sitter fram? Det låter ju absolut som att en inflammation pga ändrad benställning kan vara orsaken, men om jag ska spåna vidare, på annat som inte tagits upp mest för sakens skull. Flört

Tänker som så att hon kanske avlastar bak genom att ställa frambenen under sig? Eftersom hon gått såpass länge med hältan kan hon ju mycket väl blivit halt på fler ben pga överbelastning, och höger fram kan ju i så fall kanske ha blivit mest belastat.

Tänkte att det kan ju vara idé att även röntga bak om veterinären inte hittar orsaken innan, men det lär ju veterinären själv ha åsikter om. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

#6 Jo vi trodde först att det bara vänster bak (hon ville inte gärna att man lyft det medan det andra bak gick bra, men när det lyfts läggs ju mer tyngd på höger fram) men vet tyckte det redan då satt i fram. Dessutom brukar hästar till drygt 90% ungefär (studier jag fick ta del av i våras) bli diagonalt halta på bak om hältan sitter i fram, medan en hälta i bak oftast ger en liksidig hälta på frambenet. Men hon ska ju in till klinik nu och de kollar ju alltid igenom alla fyra ben först, och visar det sig att det inte sitter i det antagna benet efter röntken osv får man väll bara prova sig fram :) Men ska bli intressant att se hur de ska lösa det om det beror på verkningen. En vanlig hovslagare brukar ju inte direkt få lära sig hur man verkar en häst snett på bästa vis :P Eller så får vi hoppas att det bara var omställningsbesvär, således det är något dom legat och pyrt ett tag utan att vi märkt det så att säga. Och att hon blir bra med enbart metacam etc, och att den verkningen hon har nu gör gott!

Hakuna matata!