Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 807 ggr
Lyrik
0

Konstigt

Mina stallägare (familj) har 2 fjordingar (gulingarna), W och F. De är 16 och 22 år gamla, helt friska förutom att de är dunderfeta. Men de rids/körs aldrig, har inte gjort det på flera år nu. De går bara i hagen och skrotar, får komma in till en ren (hyfsat) spilta varje kväll. Oskodda runt om, men typ aldrig verkade. Får bara hösilage (fri tillgång i hagen nu), men inga mineraler eller saltsten. Borstas och pysslas aldrig med, är dunderskitiga, eftersom de ligger ner i spiltan (dåligt mockat, dåligt halmat). Är rejält överviktiga, minst 80 kg för mkt.

Stallgubben gnäller på att jag inte rider min gubbe, som är 26 år och har sina förslitningskador. Är ju nybliven pensionär sedan 2 veckor tillbaka.

Varför fixar de inte en medryttare eller skötare till sina gulingar så de kan komma ut och röra på fläsket lite?

De har en "medryttare" till valacken, W. Som rider någon dag i veckan. Han är oxå tjock, lite överviktig med. Har strålbenshälta, så övervikt är inte bra för hans ben. De ska ta bort honom innan vintern, för att få ut försäkringspengarna innan de försvinnner, säger de… Är 16 år.

Stalltjejen har ett hblsto oxå, W (många W-hästar i stallet), 6 år. Som hon rider då och då. W har ett föl, S, som blev op för lösa benbitar i båda haserna i mars, blir 1 i juni. Är smal, man ser revbenen på henne.

Varför är det bara "ridhästar" som får hyfsat bra skötsel och motion? Hon är mån om W-stoet och S, men skiter i W-valacken och gulingarna.

gejsa
0

Ja du! Dom verkar ju oseriösa i allt så det kanske inte är så konstigt ändå. Tycker synd om alla djur som far illa överallt. Konstigt att ingen gör något åt sådant.

Lyrik
0

De hade ju ut djurskyddsinspektören från Enk.kommun nu i våras för att kolla stallet mm. De kom ut bara för att de hade skaffat kalvarna. Annars kommer de ut var 5 år, enligt gubben. Inga klagomål enligt dem, men man kan ju undra vad de sa egentligen?

Ända vad gubben sa att de hade klagat på, var att det är öppningsbara galler på boxdörrarna, det får man inte ha, de måste vara stängda. Sen var takhöjden i Sagges box (han är 1.74 hög) för låg för honom, men då sa E att han var inte så stor när han flyttade dit… Han var bara 1 år då.

lisette
0

klart man får ha öppningsbara galler. de gör ju nya boxar med det…

Cilla89
0

# Hm? Vi har öppningsbara galler, har alltid dem öppna så hästarna kan titta ut i stallgången och det sa inte inspektörerna något om här.. Fot i munnnen Lite lustigt..

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har min pålle i travstall.. Och där har ALLA öppnings bara galler!

gejsa
0

Vi har också öppningsbara galler på dörren. Ingen som sa något när dom var här.

Lyrik
0

Jo. Enligt inspektören i Enköpings kommun får man INTE ha öppningsbara galler på boxarna.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då tror jag nog den inspektören har fått det om bakfoten faktiskt. eller så hittar h*n på egna regler.

Lyrik
0

Eller så är det stallgubben som har fått det om bakfoten. Han är ju gammal, inte lätt att hålla reda på allt som sägs…

Han gnällde i lördags att Lyrik har lindor i fram (BoT-bandage, ordinerade av EQ). Att jag måste lufta benen om han ska ha lindor som han inte behöver. Så ska jag ut och galoppera på honom oxå, min pålle som är 26 och pensionär… Han har själv 2 fjordingar som har gått i hagen och skrotat i minst 5 år nu, som är mkt yngre OCH friska. 16 och 22 år är väl ingen ålder för en "guling"?

[Angel88]
0

han låter lite knäpp tycker jag, han har väl inte med ågöra om du har din häst som pantionär. Det är ju skönt för hästen som inte e frisk och kry..

tessa
0

#2: Kan du inte försöka att få ut djurskyddsinspektören igen, angående just hästarnas hälsa och skötsel..? Man kan väl vara anonym har jag för mig, och "tipsa" djurskyddsmyndigheten om man anser att djur far illa eller missköts?

Lyrik
0

Han ÄR knäpp, ja. Hela familjen är det…

Nä. Jag skiter i vad han säger. Lyrik ska ha sina BoT-paddar tills EQ kommer på återbesök i början av juni. Ska bara vila i hagen och gå på promenad, och ha det skönt.

Cilla89
0

Haha, det var en konstig stallgubbde det! Du ska ut och galopera på Lryrik som är 26 och fjordingarna på 16 och 22 ska skrota i hagen, haha, han har verkligen fått saker och ting om bakfoten Fot i munnnen

Lyrik
0

#13 Jepp. Han är konstig stallgubbe. Lyckas "hitta" alla konstiga stallgubbar och stallägare, vet inte hur.Skrattande