Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 9382 ggr
Cola&Bacardi
0

Hur longerar man?

Hej!

Kan någon förklara hur man longerar? Alltså i vilken hand man håller linan ev spö? Gärna bilder också.

/ Linnea.

Mvh Linnea 

Gronstedt
0

Dra linan över hästens huvud.

Håll linan in handen närmast hästens huvud, pisken i den andra.

Peka/vifta med pisken mot hästens bog (alltså inte så att den rör vid hästen) för att få hästen att hålla ut volten. Peka/vifta med pisken bakom hästens bakdel för att driva. Sänk pisken mot marken när du inte vill ge några signaler.

Använd tydliga och konsekventa röstkommandon för övergångar, ökningar och minskningar.

Om hästen inte kan, börja med att gå med den nära dig och använda pisken för att skicka den allt längre ifrån dig och röstkommandon för att starta och stanna, öka och minska. Med tiden kan du be den cirkla runt dig på allt längre lina, tills det blir riktig longering.

Ta det lugnt, lär er båda två långsamt. Börja inte galoppera direkt, det kan bli en cirkus Glad.

Uss
0

Hur menar du att du drar linan? Från yttre bettring över nosen och genom inre bettring eller över nacken?

Jag har bara låtit linan hänga från kapson/delta… men jag är inte så duktig på detta, min häst fick lära mig ;D Det slutade med att han oftast jobbade lös på volten runt mig <3

Gronstedt
0

#2: In genom inre ringen, över nacken, knäpp fast i yttre bettringen. Det gör det lättare för hästen att bära linan. Delta använder jag bara i undantagsfall, för ett par varvs hältkoll eller så - inte för arbete.

Fast jag använder longering nästan bara för hältkoll eller för att låta hästen trava/galoppera ett par varv i slutet av ett pass med arbete vid hand. Jag gillar inte longering som arbetsform egentligen.

Uss
0

OK, då förstår jag! Är det därför så många hästar gärna ställer sig lite utåt när de longeras?

Jag har för mig att det var något med delta som inte var så bra, men jag har inte lagt det på minnet? (Vi leker tömkörning i stället)

Gronstedt
1

#4: Ja, de måste ställa utåt för att bära linans vikt och om man har delta så drar den automatiskt mer i den yttre bettringen och uppmanar hästen att ställa utåt. Om man har linan över nacken och genom inre bettringen till handen så kan man leda och ställa litegrann inåt, eftersom man kan få bettet att röra sig i inre kanten.

Elshira
2

Om du kan låna boken "dansa med hästar" (brukar finnas på de flesta biblioteken, eller garanterat gå att beställa hem) så finns det en jättebra beskrivning på vart du ska befinna dig, vart hästen ska vara och vad den ska göra, och hur du gör för att hästen ska förstå vad du menar.

Vill du sedan läsa det andra i boken så är den väldigt intressant!

Vilket utrustning man ska ha spelar ingen större roll, men det bästa man kan ha är en kapson eller en repgrimma. Det går vättebra med en vanlig grimma med, men om hästen gärna drar utåt så kan det vara en bra idé att stta fast longerlinan i sidoringen vid nosgrimman (alltså inte mitt under hakan), men då måste man byta sida när man byter varv :)

Träns är inge vidare alls att longera i, OM hästen drar iväg så kan man ändå inte ge några tygliga signaler så då är det bättre att vara utan så hästen inte stressar upp sig över det (att det gör ont om man försöker få stopp på hästen). Börja på att bara leda hästen på en stor volt i princip och sedan ökar du avståndet mellan dig och hästen en meter i taget bara ^^

Hakuna matata!