Fjordingklippning
Eftersom ingen svarade i den andra tråden "fjording med lång man" så gör jag en ny tråd.
Ni som har fjordingar, när ni klipper dem, klipper ni på det norska sättet, eller på det "vanliga" sättet? (Om nu någon förstår vad jag menar…) :P

vad är det norska sättet? vad är det 'vanliga' sättet?
Det norska (som jag hört i alla fall) är att man klipper ner den vita delen av manen på sidan lite mer än den svarta remsan i mitten, så det svarta är nån centimeter längre än det vita.
Det vanliga sättet är att man bara klipper allt i samma höjd.

Aha, jag kan tänka mig att en liten rundning på de yttre kanterna utav klippningen vore rätt snyggt, så man kan se det svara lite även ifrån sida… Har sett det på ej fjordingar, men aldrig på ngn fjording vad jag kan komma på…

jag har faktiskt itne riktigt tid att göra en snygg klippning på oskar. det tar lång tid. dessutom är hans man väldigt tjock pga han har haft längre man innan… så här ser han ut nu. ojämnt o fint… =S

#2# Det är riktigt som du skriver. Man spar ca en cm mer i mitten på det svarta.
Min inackorderingsfjording klipptes så en sommar. Men hon tyckte att det var för jobbigt att klippa så. Var inte särskilt snyggt heller. För hennes man är så tjock och ligger lite hur som helst på sidorna. Hennes häst måste vara väldigt kort för att den ska vara snygg.

Usch lisette den manen var ful. Hur kan den vara så hackig ner i manen? Har du dålig sax?

Gejsa, du tänker mer att man bara jämnt klipper ner det vita ngn cm lägre, eller hur? Det låter inte lika snyggt som det jag tänker på nämligen, att man gör mer än rundad klippning (utav de vita sidorna).. Fast det är nog ännu besvärligare att göra, eller vad tror ni?

min mammas gamla fjordning klipptes norskt. när man klipper norskt-snyggt blir det skitsnyggt :D

#7# Jag tror att man kan klippa så också men det ser kanske sämre ut.

#6 den är ful ja! men jag klippte honom i hagen när han gick… inte så lätt då. och dessutom med en halvkass sax… men bättre än när den är för lång.
Min e klippt där det svarta e längra än det vita o klippt i en båge.
Får mkt berömm över min klippa man på nisse faktist :)
/Elin

Jag såg en fjording som hade klippts på det svenska sättet, och sedan hade de klippt bort lite av det vita på sidorna så att det blev typ randigt. URSNYGGT!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#11# det har jag inte sett på din fjording elin. Kan du visa med foto?

Jag klipper kastellos man på d "vanliga" sättet… tänkte testa å klippa d svarta rakt å d vita sicksack… vet int om d blir så snyggt men d växer ju ut igen annars! =)