hönät... vart?
jag är ute efter ett hönät med SMÅ maskor i.. har letat å letat men hittar inget..
de är så att min häst äter så mega fort så jag funderade på om man skulle testa ett hönät med små maskor i å hänga upp de i boxen på kvällen.. för de lär ju garanterat ta längre tid för honom att äta då..
Jag köpte Hööks billiga och det duger åt oss. Har det dock inte i boxen utan hänger ut näten i hagen om ingen är hemma för att lunchfodra. Har jag dem på olika ställen dessutom så har de att göra länge - både hitta näten och att tömma dem. Tycker att hålen är lagom stora. Det är pillrigt, men inte så pillrigt att det blir frustrerande
okej för de jag hittar på hööks hemsida är bara stora maskor.. å de äter han lika fort upp som om jag lägger de i boxen:-/

Jag har hört att vissa tar ex 2 hönät från Hööks, och stoppar i varandra, då blir det mindre maskor
kissmekate.blogg.se

Jag rekommenderar SMHN från Caisas shop. Har för mig maskorna är ca 3,5 cm. Funkar super för mig och mina hästar :) Googla på namnet så kommer hemsidan upp :)
Carpe diem!
#2 - Det fanns en modell av rött rep som var mindre maskor i. Stora maskor hade inte varit nån vits för oss heller.
får kolla upp
Har köpt flera hönät från märket Shires på en travbutik i stan. Det är 4x4 cm maskor. Har också köpt ett hönät på eBay ifrån England med 2x2 cm maskor,

Själv köpte jag ett lastnät från ClasOlsson & Vips fick jag två stora & ett ännustörre hönät för 399: - Inte jätte små maskor men väl värda pengarna, dubbelt räcker nätet till. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162258744
Härifrån köper vi småmaskiga nät http://www.hasteriet.com/sida8.html
rekomenderar de från caisasshop.se . ska du till Göteborg Horse show så har dom en monter på mässan
Köpte ett till där idag.
MVH
Sofie
okej nä ska inte dit.. men har hittat ett hönät med små hål i som jag tänkte försöka sätta så lågt å så säkert som möjligt i boxen=)
#11 Dom har samma erbjudande på webben i för sig.. fraktfritt och lite billigare per nät :)
Hoppas det du hittat funkar :)
MVH
Sofie
som sagt ska abra försöka få de så säkert som möjligt så inte snöret lossnar å kan hamna i boxen när han sliter å drar,, nån som har nåt förslag på hur jag kan göra?? vill ha de så nära marken som möjligt
Jag har det högre upp för att avbelasta framhovarna. Innan jag köpte ett små maskigt nät som jag har nu har jag fyllt hönätet med rätt mängd och sedan knutit ihop snöret så långt ner som möjligt så öppningen blir stängd. Sedan har jag trätt snöret mellan maskorna för att få bort snöret (så han inte fastnar eller så), men länmat en liten bit kvar. Då har jag knutit en knut där med så det inte går upp för mycket när nätet tömts och sedan har jag hängt upp nätet i en karbinhake eller någon annan liknande hake inne i boxen. Det blir ju som en liten ögla kvar som jag sätter fast inne i boxen i haken.
Ponnyn har fönster i boxen och har då galler som jag haft fast nätet i. Hoppas det går att förstå hur jag menar, blev lite rörigt.
MVH
Sofie
jo förstår tror jag:P
jag har ju galler i boxen.. men jag vill ha de så nära golvet som möjligt men kan ju inte vara så svårt att vira typ runt gallerrören å sätta fast på utsidan på nåt sätt då jag har en hörnbox så jag har ena kortsidan helt fri..så ingen häst står på den sidan..
Det kan ju funka, så länge hästen inte skadar sig på något sätt. Det ska ju gå att snabbt ta bort det också, om nu något händer. Eller om Miljö och Hälsa kollar 
Varför vill du ha det så nära marken? Jag chansar på att det blir mest naturligt (?) men samtidigt avbelastar du ju framhovarna för pållen om nätet är högre upp (vilket bl.a. fånghästar bör ha).
MVH
Sofie

www.lillhastenistav.se har också :)
#16 vill ha de så lågt som möjligt utan att de ligger på marken så de blir ju nån-några dm över marken.
men finns väl itne en chans att han kan sno in sig eller slita loss nätet när han äter om man gör som jag tänkt? hänga de vid gallret å sen vira lite runt stolparna å sen sätta fast snöret på utsidan..?
ja snor han in sig så måste man ju vara där med kniv å skära loss hur eller hur å knvi har jag i närheten så.. eller sax..

#12 Fick man personliga koder för att få fraktfritt..? 
#19 ne, de stod eurohorse som kod för alla :)
MVH
Sofie