Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3723 ggr
louie96
0

Svårt ridet sto

hej! min foderhäst är jätte jobbig när jag rider ut. hon sätter i handbromsen och vill inte gå. när jag lägger till spöet så sprkar hon, stegrar sig eller i värsta fall vänder hon om i full galopp och bockar. snälla jag behöver hjälp några små tips?

det är ett femårigt New forest sto.

hon har även ink och det vill inte försvinna så tips om båda sakerna är väldigt tacksamt:D:D:D:D

AKUTTTT!!!!!!!!!!

WornOut
0

Pröva Proviva Nypon mot inken.

Låter som din ponny inte tycker det är speciellt roligt med ridturer? Svårt att ge tips utan att ha sett situationen och hästens kråppsspråk. Men försök att göra massa grejer som hon tycker är roligt!! Hoppa? Galoppera? Dressyra? Klättra? Och beröma massor hela tiden! Så hon blir glad och tycker att hon är dukti. Då blir det skoj.
Så fort hon lägger i bromsen och är nära att stanna, ryt lite på henne. Med rösten, mörkt. Så hon inte hinner bromsa innan du redan sagt till henne att inte göra det! Hinner hon stanna blir det väldigt mycket svårare. Du ska vara steget före. Varför jag tycker du ska använda rösten är för att hon bråkar mot skänkel o spö? Plus att det kan ha en väldig effekt :)
Så fort hon går fram minsta lilla eller visar minsta lilla framåtbjudning, beröm med jätteglad röst! Förhoppningsvis förstår hon efter ett tag att det är ROLIGT att vara ute och rida och att det tråkiga bara kommer när hon beter sig som hon gör.

Allt detta jag skrivit föruttsätter att hästen är frisk oc är inriden på ett sådant sätt att honj är med på dina hjälper och vad du menar ;)

mantovani
0

Har du provat att vara ute med sällskap? för mig går det bättre att ligga i svans på en annan häst.

gör sen som #1 sa att göra roliga saker och mkt beröm.

CelsiusT
0

Min ena häst tycker det är jättekul att rida ut på tur. Men bara sålänge det sker på hennes villkor =P Hon är med på det sålänge hon får bestämma vägen. Säger man att man vill åt något annat håll så tvärnitar hon och fastnar i marken.

Jag ver bara jäkligt enveten och hävdade att vi minsann skulle åt "mitt" håll. När jag fått henne dit jag vill så var det massa beröm och då tyckte hon det var kul med. Vi hade en hel del tvister i början men skam den som ger sig, idag går hon vart jag vill, ifrågasätter aldrig.

Därremot så är hon exakt lika dan när någon ny rider henne. Man måste liksom visa att man faktiskt menar vad man säger när man pratar med henne, för annars tycker hon inte det är värt att lyssna.

Mina tips är att flytta i sidled. Stannar hästen så ta i tygeln och lägg på skänkeln för att lfytta i sidled, då brukar dom flesta börja gå. Hjälper inte det så vänta ut. Det är trägen som vinner. Min häst är inte mer enveten än jag är, det har hon fått erfara. Stannar hon så sitter jag och väntar, tillslut så tröttade hon och vill göra något (vad som helst, tex beta eller vända hemåt) och då bad jag återigen om att hon skulle gå fram. Så höll jag på och tillslut så lärde hon sig att det bara är att traska på när jag ber om det.

Dock viktigt att kolla så inte hästen stannar i protest för att h*n har ont!

Medarbetare på westernridning.ifokus

louie96
0

tack för alla tips!! jag undrade bara det med nypon på Inken funkar det:O

louie96
0

ska jag ta nypon på Inken?

JMax
0

Jag har haft ett par hästar med inkar och då har de haft sån form samt suttit så att jag kunnat "strypa" dom med en gummisnodd. Du tar en gummisnodd och sätter runt så torkar inken i hop och trillar av.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

WornOut
0

Jag har personligen inte provat det men 'Proviva Nypon' ska funka mot ink. Ge det i fodret. Vet dock inte exakt hur mycket men kan tänka mig att nårga dl funkar bra.

Jag skulle testa det på min häst men hade sådan tur att inken försvann av sig självt innan!

louie96
0

jag får testa det sedan då. just nu får hon Magnesium/biomag i maten för det var någon som tipsade det:?:O

louie96
0

#6 så jag måste inte ha veterinär för att stypa den då? kan man göra det själv?  om jag stryper den så försvinner ju inte roten innan för huden?!?!:O

JMax
0

#9 Jag fick tipset att veterinär för längesen.

Man greppar om inken och sätter gummisnodden tight så att den är helt bakom/runt inken eller hur man ska säga.

Stoet hade en stor rackare på sidan av ansiktet mot hakan så nosbandet satt bara ett par mm ifrån, den var som en femma i omkrets och stack ut en cm. Efter ett par dagar trillade den bort, det läkte fint men det blev som en liten rund hårlös fläck kvar eftersom den var så pass stor.

De andra var mindre och läkte snabbt och syntes aldrig nått mer av heller, ingen av dem fick någonsin nya inkar.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

louie96
0

det du skrev i andra det med en femkrona det är precis så det är den sitter vid huvudet och sånt det stämmer exakt:O jag ska testa

TACKTACKTACKTACKTACK!!!!

louie96
0

Hej! igen om någon har några flr tips så fram med dom:d