Skrapar
Min häst Heeman, ridtravare 13 år, har en väldigt jobbig ovana, han skrapar i golvet med framhoven när man har honom i stallgången. Han gör det så fort man vänder ryggen till eller går iväg bara för att hämta sadeln (ca 2 meter till sadelkammaren), man kan inte ställa ut honom i stallgången för att mocka boxen i ca tio minuter ens.
Han gör det för uppmärksamhetens skull, han slutar så fort man kommer fram, vet inte hur jag ska göra när han håller på så. Det han vill är ju att man ska komma fram till honom, så om jag går fram o "säger till honom" (ex trycker ner benet) får han ju som han vill o lär sig av det - skrapa med benet = uppmärksamhet. Han slutar ju inte efter man har sagt till en gång heller, han fortsätter bara. Han lyssnar inte på rösten, brukar höja rösten o bestämt säga "nej" eller nått sånt, men det struntar han bara i.
Han har inga problem alls med att vara själv i boxen, i hagen eller ridas ut ensam på.
Skulle vilja ha lite råd om hur jag ska reagera när han håller på så, måste ju på nått sätt få honom att sluta..
Tack på förhand :D
total ignorance ;)
Om han skrapar för att få uppmärksamhet kvittar det vad man gjör, han kommer anse allt av direkt reaktion som "beröm" på sitt beteende.
Och hur plågsamt det än måste va, tycker jag att bästa sättet är att totalt ignorera att han skrapar och fortsätta med sitt, och heller beröma honom dom gonger han står helt stillt utan att skrapa med att gå bort. :)
Bara min tanke runt det hela.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Brukar försöka göra så, ignorera när han skrapar o berömma när han står still, men ibland så skrapar han när man borstar (bara för att han tycker det är tråkigt att stå i gången :P), ska man bara ignorera då också?
Tack för svaret :)

Glömde säga att golvet blir ju förstört oxå där han står o håller på, syns klart o tydligt där han har stått i gången :/ :P
lägg ut en spånplata i gången, så kan han forstöra den i stället :)
Oi, såg din andra fråga
Om hästen jag borstar på skrapar i golvet medan jag borstar så går jag därifrån för att återvända när den står still :)
Om den skrapar för att den ahr tråkigt vid att stå i gången så lär den snabbt att dess mer h*n skrapar, dess längre tid tar saker! ;D
så gör alla våra i stallet med, vet inte varför.
jag tycker det är bra tips i #1
gummi matta! då hörs de inget och då slutar de.. Hela nöjet e ju att de låter och att matte/husse blir griniga ;D
Men gummimattor är såååååå jobbiga att sopa ;)
PEpini gjorde likadant. vi hade en grusad gång och det var djupa hål efter honom. Jag ignorerade honom och berömde när han slutade. Efter ett tag gav han upp :)

Tack för alla tipsen, ska prata med mamma o medryttare nu så att alla behandlar det lika :)

foderhästen gör det ibland för uppmärksamhet. det är lite jobbigt när man ställt honom i fotbadet, det blir iten bara lite stänmk utan han häver ut en enorm våg!