Hur ofta tvätta skapet?
Har försökt leta i trådar, men hittar inget om hur ofta? 1 gång i veckan 1 gång i månaden eller hur ofta bör man göra rent? Menar mest att tvätta av med svamp och vatten, inte tvätta själva snoppen om det inte är så att det verkligen är geggigt o kletigt?
jag undrar åxå.. *vill följa*
Menar du utanpå där det är päls? Borsta/pilla rent när du ryktar, svampa om det är lerigt/svettigt.
tror hon menar inne.. där han drar in snoppen.där den ligger när den är inne eller hurman ska säga. där samlas sen massa gegg.. de är iaf de jag menar:P
I boken Hästhådllning i praktiken av Mats Mellberg står det en gång i veckan men så ofta tvättar jag inte av, tvättar efter behov när det börjar bli skitigt på känn….
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
förlåt om jag snor inlägget lite men vad tvättar ni med? ljummet vatten å en svamp bara å sen in å "gräv" eller hur gör ni? märkt att min är jätte geggig där inne.. men varit lite sådär iom att de är så kallt ute men om jag gör de på kvllen när han ska stå inne över natten så kanske de inte är nån fara?
Tvättar med ljummet vatten bara för vill inte ha in massa annat (som schampoo) då det kan störa floran och balasen men man kan använda någon mild såpa också…
www.sweetolga.blogg.se
okej..kanske skulle göra de på torsdag när de är jag som har insläppet så att han kan stå inne sen så han inte blir kall:P
:D jag menar inte utanpå utan att man tar en svamp o liksom tvättar inåt lite, när snoppen är indragen liksom.
men okej, blaska av om det inte är onormalt skitigt, typ 1 gång i veckan eller varannan? Det borde vara okej?
Och jag tycker också man nog ska undvika annat än vatten så mycket som möjligt. mjuka upp hårt skräp med lite babyolja isf kanske?
Ja det låter jättebra :)
www.sweetolga.blogg.se
Jag tror nog att man ska låta det vara så mkt som möjligt, är ju naturligt självrengörande. Finns det mycket grus och annat som kommit in, så får man fukta en ren, mjuk handduk el babytvättlapp. Sedan har jag lärt mig ngn gång(vet inte o det stämmer) , att har man börjat städa där, så får man fortsätta. Något som ofta är bortglömt är stons spenar. En del av dem som rids mycket i ridhus, blir "kakiga" av grus och svett, så glöm inte det.
Inuti, har jag fått lära mig, låter man det vara tills man märker att det luktar eller är kladdigt eller att det bildats klumpar i vecken, eller om snorren ser irriterad eller geggig ut. Då tvättar man försiktigt med ljummet vatten och lactacyd-tvål.
de är så min häst är där inne.. luktar apa å är stora geggiga klumpar som man liksom kan plocka bort å de luktar fruktansvärt illa.. å de är MYCKET där inne… då är de nog dags att få bort de.jag vet en som fick nån infektion där pga att de var för mycket gegga eller vad man ska säga..
så jag tänkte ta en sån babytvättlapp å ljummet vatten å se om de går att få bort. gör de på torsdag kväll när dom ska stå inne på natten så han inte går ut å blir kall där:O man vet ju aldrig hehe
Välj helst ngt annat milt för underlivet, än lactacyd, är också uttorkande. Låter sim en god id'e att hjälpa honom ön det är så illa.
testar med bara vatten först så får vi se om de funkar…
pH i lactacyd är ju anpassat till människor, värt att tänka på kanske om man är sugen på att använda det i skapet!
www.sweetolga.blogg.se
lactacyd är inte bra för människor, är uttorkande..bara vatten är nog bäst…
#17 Bara vatten kan också vara uttorkande beroende på PH 
Hakuna matata!
#18 absolut!!!!! Därav inte tvätta i tid och otid…..
Jag måste faktiskt säga att jag har aldrig tvättat skapet på en häst (vi har iofs aldrig haft mer än någon vallack eller två)! Hur rent än hästen står så kommer det alltid att bli kladdigt där efter som det är en reningsprocess för att få ut smuts, ungefär som vårat öronvax!
Och samma/liknande funktion finns även på människor, ni som sniffat på en otvättad snopp vet att det inte luktar så gott, men det är helt naturligt med den sk. "flänsosten" 

Jag skulle i.af inte tvätta ur skapet mer än om hästen veterligen har problem med det. Däremot kan det vara bra att kolla så framför allt vallacker (som inte spänner ut sin skönhet så ofta) inte får urinsten längst ut vid ollonet vid/i mynningen av urinröret. (Vet inte om även det kallas urinsten, men det var det enda jag kunde komma på… :P)
Hakuna matata!
#20 jag kan nog åxå tycka att man inte ska tvätta de i tid å otid.. men när de är så geggigt att de liksom sticker fram stora klumpar osv.. då tror jag nog att de bör fixas så att de inte händer något med det.. å klart att de luktar illa de gör de ju när de är instängt osv.. men tycker nog kanske inte att de bör kännas när man står å borstar hästen utan kanske mer i såfall om man är där i närheten å borstar eller pillar av nån anledning..
#21 Givetvis kan man pilla bort de stora klumparna (hjälpa dem på traven), men att göra "kliniskt rent" gör nog mer skada än nytta.
Men jo jag kan nog hålla med dig om att om man känner lukten när man står och borstar så är det nog lite mycket, då kanske en tvätt är på sin plats :)
Hakuna matata!
#22 hehe ja jag tror de faktiskt:P men sen behöver man ju ändå itne tvätta kliniskt rent utan bara lösa upp de värsta med vatten å sen pilla de största klumparna.. hehe
ljummet vatten med pyttelite oparfymerad baby olja.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Bättre att använda helt vanlig olivolja (eller matolja) än babyolja. Olivolja är bra för huden, det sugs upp och mjukgör. Babyoil däremot är en mineralolja som inte kan tas upp av huden och lägger sig som en "film" över huden.
Prova att smörja in händerna med babyoil utan att ha på vatten innan så ska du se att det inte är det minsta mjukgörande i sig självt
Däremot jättebra att reda ut svansar med!
Hakuna matata!
Där jag var stalltjej när jag var yngre, så städade man skapen. Vi använde handdukar och vatten. Hua vad äckel det kunde vara när man grävde ur lite, men har inte gjort det sedan jag var ung. De övriga valacker och hingstar jag har haft hand om har haft god självrengöring.
Men då låter det ju som att man kan låta den vara ifred om inga problem uppstår, Idag när jag borstade magen hängde han ut den flera gånger, jag pillade bort ett par stora torkade klumpar, men det luktade ingenting särskilt vad jag kunde känna.. :)
Tack för alla svar!
jag har ju verken slang eller spolspilta att använda så jag kan inte spruta in vatten där inne.. så då kanske de inte är så bra att använda tvål ? om man inte kan skölja ur utan bara använder tvättlappar?
Använd inga produkter eller spola, käre nån….eneklt är ofta bäst…. Använd fuktade tvättlappar bara…
Jag tycker bara man ska tvätta vid behov, har hästen problem, 1 gång/vecka tills det är bra då utökar man tiden mellan tvätterna och den försöker sluta helt,
Har aldrig behövt tvätta någon häst där, det har dem skötigt själva :P
#31 precis de får bli ljummet vatten å tvättlappar de har jagbestämt nu:P
#32 jag har fått råd av vet att tvätta nu då de är så stora klumpar å sån gegga att deluktar bara tår nära hästen så för att hindra att de blir värre skulle jag göra rent.

Jag har själv inte haft valacker, men har lärt mig på hästkunskapen att de inte är självrengörande som hingstar är. Hingstar får spontana utlösningar och "ståndar" ibland för att hålla allt tiptop. Valacker sackar liksom hela paketet ihop på vilket orsakar att smuts och avlagringar sammlas. I urinröret blir det med tiden ofta sk "bönor" som ska pillas bort på valacker(urinsalter). Har dock själv aldrig sett eller gjort detta, bara läst om det.
Hingstar tvättar man med tvål och vatten innan betäckning, även stodelarna. Varför det inte skulle fungera på valacker vet jag inte.
Som någon annan skrev så var även noga med stona, speciellt de som haft föl och har lite hängspenar.