Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 3007 ggr
marinelady
0

Byta mögliga balar

Hej jag köper hösilage av en bonde 7 mil från mig, det är 50kgs balar och har varit riktigt bra här en period. Men nu när vi var och hämtade sist har 2 balar varit mögliga, en bal märkte jag av när jag kom hem och någon hade missat möglet och försökt fodra min häst med det, tack och lov åt hon inte av det. Nu öppnade jag en bal igår och hittade mögel, ammoniak doft mm nu på morgonen när den töat upp ordentligt. Jag bär alltid in dom för att vara säker på att det är bra hösilage när dom tinat ordentligt.

Frågan jag ställer är får ni byta mögliga balar? Och bör man/måste man returnera balarna till han jag köpte dom ifrån? Det är nog lång resa att åka dit och hämta regelbundet, att sen sitta och köra dom ytterliga 7 mil bara för att visa mögel tillväxt känns lite löjligt.. Jag hoppas bara jag får byta dom..

Hur får ni göra?

KKajsa
0

Min höbonde levererar hem till mig allt på en gång. & Om någon bal är dålig får jag pengarna tillbaka. Samt att han hämtar balarna om jag vill det . Underbara höbonde :)

sofiek90
0

I stallet där jag har min shettis kör bonden dit balar och om det är någon som är dålig hämtar han den :)

Tycker absolut att du ska få lämna tillbaka den + få pengar tillbaka eller ny bal gratis.

MVH

Sofie

Jimmie
0

Hej,

I år har det varit värre än vanligt med bra hö och vi har haft dåligt foder till och med från leverantörer med i pricip nolltolerans-på-mögel-garanti (där noll stod för 80 % mögel).
Till slut hittade vi foder 5 mil bort som vi tog på pal med lastbil (50 kilo hösilage) och det har varit helt fantastiskt. Torrt och fint utan mögel (1 bal på 200), dessutom en garanti på pengar tillbaka på dåligt.

Det finns massor av matnyttigt på SLUs hemsida.

Jag har haft personlig kontakt med Cecilia Müller som är forskare på SLU och enligt henne är det inte ens tillåtet att sälja okänligt foder. Alltså ex. inplastat vallfoder med mögel eller till och med med oönskad gröda.

Köpa inplastat vallfoder idag är svårt (grisen i säcken, totalt) och jag anser att vi konsumenter måste börja ställa ännu större krav. Detta kräver lite kunskap men det är det värt :)

Lycka till med ditt foder!

Jimmie

Mvh
Jimmie
Gislfakse

marinelady
0

Hej, han som jag köper balarna av var underbar jag får byta alla mögliga balar jag hittar, vilket verkar vara tur då det kan variera stort från bal till en annan bal och min ekonomi klarar inte slänga flera 100kg..

Tusen
0

Vi har alltid fått lämna tillbaka mögligabalar eller fått pengarna tillbaka. LEverans till dörren ingår också.

marinelady
0

Nu är jag sjukt less, visst jag får byta balarna och ersätta dom med nya men idag har jag slängt stoora delar av 2 balar ( 60% av en och 50% av en annan) och misstänker dessutom att många av dom väger mindre än den angivna vikten (50 kg). Nej nu slutar hösilage perioden och jag går tillbaka på hö när mina återstående balar är slut för det här är inte okej, under vintern har 300kg varit mögligt och kasserats. Men visst jag får en ny bal men jag får ingen ersättning för bensinen.

Hemskt besviken, är det fler som upplever problem med vikten? Och kvaliteten just i år?

sofiek90
0

Vi har fjolårets hösilage och årets torrhö i stallet, fin kvalitet på båda just med mögel och så har det inte vart nått. Men det regnade ju väldigt mycket i somras, så kan tänka mig att årets är mindre bra.

Det går inte att köpa av en annan bonde då? Som är noggrannare med kvaliteten på det som säljs?

MVH

Sofie

Tusen
0

#6 Kvalitéen på höslaget har i år varit ett problem, har jag hört. Speciellt andra skörden. Vikten borde inte vara något problem. Det har inte varit problem för mig i alla fall.

Zahara
0

jag får byta, ade en 400kg bal där jag fick kassera 1/3 del, fick 50% rabatt på nästa bal jag hämtade och sen frågade han om jag ville kasta det dåliga på hans stack, men lättare och köra ut det på egen, Har årets (2011) första skörd och detta var första som inte var 100%!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jimmie
0

Det sista vi köpte i år som vi till slut var nöjda med har varit grymt bra. Skördat i juni har jag för mig. 50 kilos och de håller vikten plus/minus ett par kilo. Har kasserat kanske 5 stycken av ca. 130 stycken och det är inga problem att få nya balar. Skördat utanför Kalmar, så om de haft tur med sitt hö eller om de är skickliga vet jag inte. Alla andra verkar ju inte haft tur, eller varit skickliga med sina skördar…

Mvh
Jimmie
Gislfakse