Täcka på sommarbetet?!
Nu är det såhär att gödselstacken ska bli tömd idag, dem skulle igentligen komma till nästa helg när hästarna ska ut på bete. I alla fall måste vi mocka ut idag och ha hästarna ute. Men det är ju inte så trevligt väder idag.. Dem får gå i vinterhagen till nästa helg.. Men strunt samma.. Hur gör ni om ni har dåligt väder och er/era häst/hästar går på bete? Täckar du/ni? I så fall hur kallt ska det vara och hur mycket ska det regna för att ni ska täcka på?
Det är drygt +10 och duggregn, tänkte täcka på med regntäcke inatt?!
Då det regnar/ duggregn så har min ett tunt täcke på sig.. (regntäcke) och annars utan. och då hon har tränat så får hon sin älskade fleece täcke på sej :)
Nope. Eller det beror på, ska han ridas och det regnar så blir det täcke på, annars inte. Dom har gått ute på nätterna sen i början på april, om jag inte minns fel :)

Beror väll på hur känslig din häst är för kyla? +10 klarar ju de flesta hästar lätt…

de har väl varit klippta nu i vinter? risken är ju att de inte har så mkt päls nu då.
så länge det inte regnar så är det ju inte så farligt. men regnar de bör du nog ha täcke på.

#3 Har en gammal D-ponny, 23 år.. Han fryser vääldigt lätt, såg det idag när vi kom hem efter en runda i stan, han stod och huttrade fast han har regntäcke och tillgång till hösialge och han har inte varit klippt i vinter..
Min andra häst är en 6 årig halvblodskorsning, inte alls frusen, eller om det är jättekallt och regning klart han fryser men inte annars..

Men täckar ni er/era häst/hästar på sommarbetet om det blir dåligt väder? Hur dåligt väder ska det isåfall vara då?
#6 endast vid regn :)

Fast din häst värkar ju ha speciall-behovn (inge fel i det), men då hjälper det ju inte att lyssna på hur andra gör… Du får helt enkelt se på din häst själv å se vad han behöver ;)

#8 Jag täckar ju inte efter hur andra täckar!! Jag var bara nyfiken vart andra sätter gränsen till dåligt väder?

Väldigt sällan som jag täckar sommartid. Har det spöregnat i några dagar så kan jag ta på täcke, om han hinner torka mellan skyfallen.
Här hemma har vi bara 4-6 grader på natten, så jag hade nog täckat om han skulle gå ute dygnet runt nu.

Ok, jag har aldrig valt att ha häst på bete där jag inte kunnat ta in den, aboslut om det är häst med problem för kyla, sol eller insekter…
När jag haft hästar på betet hemma hos mig så har jag bara gått ut å klätt på och av hästen efter behovn. När jag haft hästar på beten på andra ställen så har har de nästan alltid fått gå in över natten och är det riktigt dåligt väder så får de ha täcken på sig.
Enda gången som jag haft hästar ute på bete dygnet runt är när det varit hemma så jag kan gå ut mitt på natten å se över dem eller när det varit riktigt stadiga hästar som knappast fryser.
Nikita fick inget täcke på sig med mindre det värkligen spöregnade och va under 15 grader på sommarn. då fick hon ofodrat regntäcke så hon kunne hålla sig torr. âr dom torra är det sällant dom fryser, med mindre dom har särskilda behov.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Bara för några nätter sedan hade vi -0,5 grader ute. Blåser det och regnar mycket så skulle nog jag sätta på regntäcke iaf på min gobban. Harn är 22 år och känslig rygg. Den kan lätt ömma om han går blöt länge.

det beror ju somsagt på.. min ponny går ju bara ute några timmar på dagen just nu, och hon har typ alltid regntäcke om det blåser. på bete när hon har skog å allt har hon inte täcke. ;)

Bus är täckad vid dåligt väder då hon har känslig rygg. På bete så täckar jag vid regn som verkar långvarigt.
Jag har aldrig täckt när hästarna har varit på bete men däremot när betetsperioden är slut..(typ sep-okt)
mina får täcke på sig om det regnar ute.om jag får tag på dom också.davidia är känslig i ryggen vid kyla och regn.

Fontane får täcke på sig när det regnar mkt och det är kyligt, nu tills den riktiga sommarvärmen kommer då han är frusen. Pim får om det blir riktigt äckligt busväder annars så klarar han sig bra utan. Han är inte så känslig.

mina går utan täcke. oskar har ju fortfarande inte fällt sin vinterpäls…
jag anser faktiskt att det är hästar som är utegångsdjur o de fixar lite regn o kyla. när det däremot spöregnade i två dygn och inte var spec varmt så kom de faktiskt in för att få torka över natten.