Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 24778 ggr
Amelia88
2012-02-20 09:29

Strålröta

Vad har ni för erfarenhet av strålröta? Hur gör ni för att ta bort det? Era bästa tips?

Min häst har fått på båda framhovarna, hovslagaren har varit här. Hon står på spån och boxen är pedantiskt mockad. Ute är det snö och blött, känns inte som de finns mycket att göra åt det..

Annons:
Cara
2012-02-20 10:05
#1

Vad jag har lärt mig:

Behandla symptomen: Fotbad i joniserat silvervatten eller spreja koncentrerad äppelcidervinäger på strålen.

Behandla orsaken: Dra ner på sockret i fodret. Motion, stråltryck (= strålen ska nudda marken i varje steg hästen tar) Låga trakter.

Elshira
2012-02-20 12:04
#2

Jag har ungefär samma uppfattning som #1

Den största orsaken till strålröta är strålen inte fungerar som den ska. Dvs den är inte tillräckligt bred, och aktiveras inte genom att sättas i marken ordentligt. Dålig skötsel kan givetvis orsaka samma problem, men är det uteslutet så beror det på ovan (vilket jag skulle säga det är i ditt fall, annars borde bak vara i princip lika dåliga). Våra hästar har stått på halm och torvbädd, går ute ungefär halva dygnet (mer mindre beroend epå årstid), och de som inte rids brukar bara kratsas ur någon gång i veckan för att kolla att hovarna ser fina ut. De har så fina strålar :) Dessutom tycker jag att snö brukar vara nästan lika bra som på sommaren (den är ren och komer in i hoven), det är lera som kan vara lite struligt bara.

Varför den inte gör det beror antagligen på att den har skor på sig så att strålen inte når makren, och hoven kan inte vidga sig, eller så är hästen antagligen verkade med för höga trakter (eller för lång runtom hela hoven). Det ska inte vara någon kant runt hoven (mer än någon millimeter eller två), och har din häst mer kant vid trakterna än vid tån är den troligen felverkad. Hästen kan också sätta ner tån först (vilket den inte ska när den landar), den brukar ha svårare med att göra så på bak - och av den anledningen är oftast bak i bättre skick än fram.

Vissa hästar brukar man verka långa i trakten för att de ömmar annars, men det är sannolikt bara för att strålen är så mjuk och dålig som hästen ömmar. Den är alltå inte sulöm, utan strålöm. Under tiden man rehabiliterar strålen (och sänker trakten) får man då se till att anpassa underlaget efter hästen.

När hästens trakter inte är vidgas så blir strålen smal, det blir dessutom djupare fåror som smuts kan fastna i. I en riktigt frisk och fin hov är det knappt några gropar alls. Här är en frisk bakov t.ex.

Det man oftast då får göra är att sänka trakten helt enkelt, och verka ner hovväggen ner till sulkanten (man ska dock aldrig verka/raspa på själva sulan, mer än ta bort det som är vitt och smuligt).

Om man inte börjar att åtgärda själva anledningen så spelar det ingen roll hur mycket man håller rent eller behandlar, det kommer inte försvinna i.af, eller åtminstone kommer det komma tillbaka så fort man slutar behandla.

Men för att hjälpa dett aoh ta död på bakterierna och främja processen till en firsk hov så kan du behandla med trushbuster t.ex (väldigt efektivt), eller som vissa börjat med nu joniserat silvervatten.

Själv brukar jag kratsa ur hovarna ordentligt. Sedan sprutar jag på lite jodopax (blandat med vatten enligt anvisning), och avslutar med ren äppelcidervinäger. Det är bra att göra någon gång i veckan i förebyggande med om man vet att hästen har lätt att få dålig stråle.

Jodopaxen är svamp och bakteriedödande, och äppelcidervinägern gör att tillväxtmiljön inte blir bra för bakterier/svamp.

Du får för övrigt gärna lägga in några bilder på din hästs hovar, så kanske vi kan se om det är något som borde ändras eller om du bara haft otur med strålarna =) Ta underifrån, från sidan och gärna rakt framifrån (lägg kameran mot marken).

Hakuna matata!

Killen
2012-02-20 12:09
#3

När min häst hade det körde vi jodopax i en sprayflaska och sprutade den i strålen. Fungerade jättebra och det läkte snabbt.

kissmekate.blogg.se

ForYourMalice
2012-02-20 13:20
#4

Håller med #1 & 2

30 minuters träningspuls om dagen och sockerreducerad kost (fri från stärkelse) gör susen för hovarna!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Amelia88
2012-02-20 14:25
#5

Hej!

Hästen rids 5-6 dagar veckan.

Hästen är skodd och kan inte gå barfota (sliter ner och ömmar)

Jag har nyligen bytt hovslagare, haft han två gånger nu. Han är utbildad. Hovslagaren innan fick jag reda på att han inte var utbildad därför bytte jag, det kanske var ett dåligt val..?

Hästen har aldrig haft såhär tidigare, ägt den i 7 år.

Hon får inge foder med mycket socker i (betfor tex)

Cara
2012-02-20 15:20
#6

Hej igen, vill först poängtera- det jag skriver här är vad jag har lärt mig & vad jag tror på.

Först så tror jag att man ska bota orsaken till strålröta, inte bara symptomen.

Hö innehåller också en del socker, om sockerhalten är hög så kan man blanda höet med halm.

För en frisk stråle/hov är det viktigt att strålen har markkontakt.

En annan sak: hästen ska inte äta mer socker än den förbränner :)

Annons:
Cara
2012-02-20 15:30
#7

Glömde: för mycket socker leder till svamp -> strålröta

Elshira
2012-02-20 17:32
#8

#5 Var strålen stor och fin när han ömmade, dvs inte trång i trakten? Var hoven symetrisk (dvs den bredaste delen var lika långt från tån som till trakten)?

När vi hade våra hästar barfota förr (på det viset min mamma vill att hovar ska se ut) så var det viktigt att sulan aldrig kom emot backen för då blev några av hästarma nästan blockhalta. På den tiden hade de väldigt skålfotmade hovar och strålen var nästan obefintlig med väldigt djupa strålfåror. Då var det dessutom nästan obligatoriskt att sko dem för att kunna rida på annat än paddocken efter som de ömmade när de klev på minsta ojämnhet annars. Skon gjorde att hoven då kom högre upp från det "onda" på marken.

Samma hästar kan idag ridas 1-2 timmar i blandad terräng (inklusive grusvägar), de har fina friska hovar (och strålar). Det ENDA vi gjorde anorlunda var att verka hoven kortare (såg till att det inte var någon lång kant runt hoven). Såg till att trakterna inte var instuckna utan att hovväggen var rak även där, kortade ner traktstöden (den del av hovväggen som går in bredvid strålen, som ett V vid varje trakt. Och givetvis såg till att skära rent all dålig stråle och hålla rent den. Det tog inte lång tid innan de började bredda hovarna (alla var mer eller mindre trånga i trakten) och få fina strålar även om det tog några månader givetvis.

Anledningen till varför man vill ha bort kanterna är ganska så uppenbara nä man får en häst med fång t.ex (som inte bara uppkommer pga foder). En fånghäst ställer man på mjukt underlag så att hela hoven bär hästens vikt - inte bara hovväggen. Och det är precis så en frisk häst ska bära sin vikt för att inte få problem. Och för övrigt kan min fånghäst efter rätt verkning nu också ridas barfota precis som de andra. Innan hade hästen de "traditionella" fånghovarna med lång utstickande tå, och kunde inte ridas på skogsstig utan skor med sula.

Här är en bra sida som beskriver mycket om hur hoven ska se ut när den är frisk, vad de olika delarna har för funktion och vad man ska göra för att de inte ska ömma. http://www.barfotahast.has.it/ Kolla gärna lite extra i fotogalleriet för att få se olika sorters hovar. Det är viktigt att förstå sambandet mellan hovbenets position inuti hoven för att undvika strålbenshälta och just varför strålen är så otroligt viktig att hålla frisk!

Hakuna matata!

LinaN
2012-02-20 21:10
#9

Strålröta trivs när detär fuktigt och syrefattigt, och börjar ju ofta under flikigheter i strålen, Det är ju som om strålen ömsar skinn och då  blir det som små fickor där rötan får fäste. Idag så tog jag och gick över min hästs strålar i jakt på sådana här flikigheter och skar bort dem med en hovkniv. Det är ett enkelt underhåll som man kan göra om man känner sig säker på att göra det. Jag skär inte djupt eller något utan tar tag i flikarna med ena handens fingrar och sen skär med kniven där flikarna sitter fast mot strålen.

Diskutera med din hovslagare, det gjorde jag och han visade hur jag skulle göra med flikarna. Som privatperson får man inte lov för försäkringsbolaget att grejja med kniv och klinga om hovarna, för man måste ha ansvarsförsäkring.

Sen så använder jag borsten på en hovkrats och "sopar" ur groparna under ficklocken så att säga, sen på med vad jag har till hands. Ren äppelcidervinäger, blandad jodopax, thrushbuster eller blåsand (tror det heter kopparsulfat, men är vääääldigt osäker)

När det blir syrefattigt trivs rötan. Är det mycket i strålfåran skulle jag blöta bomullstussar med något av nämnda medel och trycka in i fårorna över natten. Och ta bort på morgonen, eller att hästen står nån timme med dem i på kvällen medan man gör annat. mockar/blandar foder, smörjer osv.

Annars är det som sagt, lufta hovarna, hålla rent och snyggt i fötterna. Kanske kratsa och lufta flera gånger om dagen.

Och sen är det bra att läsa på om hovar och hovsjukdomar. :) En hästägare som sätter sig in i hovvården är en bra hästägare som kan ställa relevanta frågor till sin hovslagare :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zahara
2012-02-21 09:00
#10

thrustbuster (stavning) är bra behandlande och förebyggande, har fungerat bra på mina, inte jobbig att använda, billig och varar länge!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

ForYourMalice
2012-02-21 13:49
#11

#5

Är inte ute efter att starta någon barfota vs skodd diskussion, men om hästen ömmar och hovarna överslits finns alltid en anledning som går att åtgärda. Sen om man vill eller inte är en annan fråga.
Mycket har att göra med vem som verkar hästen, jag kan säga på en gång att en vanlig hovslagare som inte har någon utbildning i barfotaverkning kan inte hjälpa dig att få en fungerande barfotahäst.

Renegade boots har jättebra hovboots som man limmar på precis som skor och sen tar bort, verkar och sätter på igen precis som vanliga skor när det behövs.

Även om man skor så tycker jag att man kan sko med bra skor, mig veterligen finns det bara en enda sko som är bra och ergonomisk för hästen och det är flappskor. Man kan ju även kombinera vanliga skor med ProPad-sula för att ge stråltryck, men då har hästen fortfarande en helsko på sig som ger stum isättning och viss låsning av trakten, det har den inte om den är skodd med flapp eftersom de fästs med en tåsko, så då har hoven full mekanism i trakten.

Motionen ser ju bra ut, men jag måste få inflika på att hästen visst får i sig socker i kosten, vanligt hö innehåller även det mellan 8-15% socker. Addera kraft på det så får du ju ännu mer socker i dieten, och precis som Cara säger så leder sockeröverskott i kroppen till övergödning av svamp som i sin tur ger strålröta.

Summan av kardemumman är väl att du kan behandla utsidan hur mycket du vill, men du kommer aldrig bli kvitt strålrötan helt om du inte behandöar den från insidan genom att svälta ut svampen som orsakar den. Visst kan du testa olika utvärtes hjälpmedel, men de kommer aldrig bota rötan, bara bromsa den.

Utvärtes kan jag rekommendera spraya med koncentrerad äppelcidervinäger, kopparsulfat + vatten, eller min personliga favorit som jag haft bäst resultat med, 3%-ig naturlig väteperoxid.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Amelia88
2012-02-21 14:15
#12

Nu hinner jag inte svara på alla. Men tackar gott för era länkar och tips!

Sen har jag som sagt haft hästen i många år och hon har alltså inte haft såhär innan. Och även om de är socker i höet, ska jag ta bort hö och hon får käka grus istället Flört? Nej men det jag menar var att hon inte får något som är onödigt sött.

Och #8  jag kommer tyvärr inte ihåg hur det såg ut. Var så längesedan, men de har inte varit problem med skor under dessa år, förutom nu (?) då. Kan även tillägga att hon vrider hovarna konstigt bak, som också slits en massa, även på skorna.

ForYourMalice
2012-02-21 14:54
#13

#12

Naturligtvis inte, men du bör vara medveten om att det är socker i höet, en lösning är att öka ut högivan på fler utfodringstillfällen, så sockret kommer lite då och då regelbundet istället för i stora mängder få gånger, och dra ner på kraften, det finns studier på att hästar i full tävlingskondition kan leva utan kraft.

Rekommenderar denna artikel;
http://www.sundhast.se/PDF%20artiklar/Mata%20din%20h%E4st.pdf

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
Amelia88
2012-02-21 15:02
#14

Hon har fri tillgång ute och har alltid haft det, torrhö. Sen får hon inne på kvällen. Sen har jag inte skrivit hur mycket krafft hon får, utan jag ger det som är rekommenderat. Hon får väldigt lite Glad

ForYourMalice
2012-02-23 15:11
#15

#14

Alltså, en häst kan få strålröta bara av att äta hö, utan kraft.
Det ska helst inte vara kraft alls, inte ens liteFlört

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Upp till toppen
Annons: