Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2271 ggr
Salander
0

Vilka inlägg till bomlös?

Jag ska köpa nya inlägg (lösa inlägg) till min bomlösa pad (sytt egen) men nu är frågan, vad ska man välja? Jag har sett skito, memory foam, cellfoam, french foam- inlägg… Vissa är dyra, andra billiga. Finns säkert fler inlägg som jag inte minns namnet på just nu.

Vilka av de här är bäst? Vad är skillnaden egentligen?

Elshira
0

Liggunderlag! Limma ihop dem på varandra och karva ut dem i passande storlek :)

Huvudsaken är att inläggen är tillräckligt mjuka för att forma sig efgter hästryggen, men tillräckligt styva för att du inte ska "ramla igenom". Bättre med lite styvare än mjuka.

Hakuna matata!

Salander
0

#1 Liggunderlag har jag använt senaste åren, tror jag har 3 lager liggunderlag i paden men jag tycker de "säckar ihop" efter ett tag och inte håller formen lika bra. Så nu letar jag efter nått inlägg som är lite styvare och inte ger efter lika lätt. Å jag kan inte lägga i fler lager liggunderlag för att det ska bli stabilare för då blir det för tjock å sadeln hamnar för mycket ovanpå och blir ostadig. Vill ha nått som är tunnare så jag kommer närmare hästen men som ändå håller formen och håller upp sadeln från ryggraden. Har kollat vanliga tjockare liggunderlag men hittar inget passande, har du tips på nått märke eller nån affär som kan ha mer styva liggunderlag?

Skulle vilja ha något liknande memory foam, men just det är ju så dyrt. Tänkte om nån av de andra billigare jag nämnde har samma egenskaper som memory foam? :)

Elshira
0

#2 Fast memoryfoam (tempurmaterial) är ganska hårt när det är kallt men blir mjukt av värme. Det blir säkert behömt att sitta på, men tror inte det ger särskillt mycket stadga. Möjligtvis att man har ett tynnre lager men med något styvare emellan.

Jag vet att det ska finnas ett lite tjockare oftast svart skummaterial. Det är liksom mitt emellan gummi och och någon skummplast typ. Om jag säger att de liknar materialet på de möbeltassar i svart gummi man brukar köpa så kanske det ringer en klocka. Med andra ord med väldigt små bubblor i. Jag har ingen aning om vart man ka tänkas hitta det eller vad man "normalt" sett använder det till, men prova på bauhaus eller liknade affär och förklara vad du letar efter och se om det kanske har något!

Annars kan man ju använda mjukare material med met ett inlägg i mitten av något styvare. T.ex något gummimaterial (alltså mer åt det plastiga hållet men ändå inte hårt) på en halv centimeter. Det första jag kommer att tänka på är urutangummi (väldigt hållbart, används innom industri), vilket kanske går att hitta i någon järnhandel  (beställa) eller någon maskinverkstad, det kostar nog dock en slant. Men någon form av "tjockare" gummi/plast låter det som att det kan behövas i.af.

Men vilka inlägg som är bäst att köpa löst vet jag tyvärr inte, jag tror nog det blir svårt att hitta något som är styvt men ändå mjukt. De flesta är ju tänkta att användas till bommlösa sadlar som i sig ofta brukar vara lite stabilt sydda så de inte formar sig hur som helst.

Hakuna matata!