Ringorm
Min kompis har haft sin häst i ett annat stall under sportlovs veckan och nu fick jag reda på att en ponny som hennes häst har varit i kontakt med troligen har fått ringorm.
Egentligen skulle han kommit hem idag men pga vädret gjorde han inte det och han "får" inte stå där eftersom det bara var meningen att han skulle vara där denna veckan.
Jag vill självklart inte att mina hästar ska bli smittade! Men jag vet inte hur vi ska lösa det eftersom han inte får stå där längre… Jag har desutom inte lust att slänga ut pengar på svampmedel om mina hästar nu skulle bli smittade, när dem inte "skulle blivit det egentligen".
Frågan är nu, hur ska man lösa detta? (Han behöver ju faktiskt inte vara smittad)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Kan ni inte ordna karantän? En box och en hage där han inte når några andra hästar, egna borstar, utrustningen avskild från annan utrustning.
Om hon behandlar sin häst med svampmedel innan han kommer hem, så ska han inte vara smittsam. Med karantän och behandling borde det vara säkert.
Karantän.
Egen box, sätt upp skivor mellan boxarna så hästarna inte kan nosa på varandra genom galler eller över boxväggarna. Egen hage.
Tvätta hästen med Imoverol (skrivs ut av vet) innan den kommer hem. Hela hästen, ansikte, under mage, man och svans. PRecis hela hästen ska ha badat.
DAgligen ska boxen hästen står i hos dig sprayas/svampas av med virkonS-lösning på boxdörr och andra ställen hästen kommer i kontakt med. Hantera hästen till och från sin hage i Egna kläder och byt genast innan du ska hantera andra hästar.
Klappa inte den hästen och sen dina egna, sätt skylt på boxdörren om att det föreligger smittrisk och att obehöriga inte ska hantera hästen.
Inkubationstiden för smittan är 7-48 dagar (om jag minns rätt), så om hästen inte får några ringormsutslag på 2 månader så kan man räkna den som smittfri. Men behandling med Virkonlösning på hästen och/eller en andra behandling med Imoverol är att rekommendera. Rådfråga vetrinär.
Ringorm är en svamp som sprids genom luftburna sporer och direktkontakt. Vanligaste ställena som ringorm syns på en häst är i ansiktet, kring manke/sadelgjordsstaden osv eftersom det är där hästar är mest sociala. Men kan förekomma på flera ställen på kroppen.
Efter att hästen konstaterats fri från smitta (dvs efter att inkubationstiden gått ut) så ska hela boxen mockas ur, och ALLT ska renskrubbas med Virkonlösning.
Schabrak och täcken ska helst tvättas en gång i veckan, och tvättas i minst 60 grader, då sporerna dör vid ca 55 grader. viktigt är också att ens kläder tvättas i minst 60 grader. Hjälmar och säkerhetsvästar ska man spraya upprepade gånger med virkonblandning. Täcken som inte går att tvätta i maskin får sänkas ner i ett virkonbad.
Sen så ska borstar saneras och allt annat som vart i kontakt med hästen under smittotiden. Och använd inte varadnras grejor för allt i världen!
Du kan i förebyggande bada dina hästar i virkonblandning också.
Vi har precis gått igenom detta i vårt stall då vi haft ringorm under hösten/vintern. I september förr året så smittades 4 hästar, de isolerades och vi skruvade upp skivor mellan boxarna osv. Sen när de hästarna vart färdigbehandlade och ringormssåren började läka ihopa fick de gå ut med de andra hästarna. Och hela stallet totalsanerades med högtryck och virkon. I början av november bröt ringorm ut på 2 andra hästar som inte haft det i första omgången. De isolerades omedelbart och hela karusellen började om igen. När de vart färdigbehandlade och såren börjat läka fick de gå ut med de andra hästarna. Och nu har det gått nästan 3 månader och ingen har smittats igen, eller återsmittats, så nu har vi nog tatt alla sporer med tanke på upprepade stallsaneringar och att folk inte gått och klappat runt på hästarna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
**Tack för jätte bra tips!
**Som tur var det "bara" en hudinfektion den ponnyn hade fått, alltså inget smittsamt! Ganska lugnande att veta då det hade varit riktigt hemst om ett helt ridskolestall blev smittade…
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#3 skönt! Men gott att det "bara" var en hudinfketion och inte ringorm.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.