Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1852 ggr
carsbo
0

blir frustrerad..

Nämner inga namn eller platser, men i vårat län så finns det en person som har några hästar, och de har gödselstacken i samma hage som hästarna står i, utan tråd så hästarna står och äter ur gödselstacken! Blir så frustrerad, vad tänker man med? Nån gång såg jag att de hade tråd där, men hästarna stod över den och åt i alla fall

Finns det något man kan göra åt det? Känner inte personerna och har inte lust att blanda mig i, i "direktperson" eller vad man ska säga.

Så denna inspektion som var förut när de skulle komma och mäta hur högt man hade i taket i boxarna, de bortsåg ifrån att hästarna där stod och åt i sin skit, men 1 cm för lågt i taket är fruktansvärt. Vart tog logiken vägen?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Elshira
0

Nu vet jag inte riktigt vilka datum som gäller eller hur länge man får förvara dynga på en åker, men det är helt ok att förvara dynga (utan dyngplatta) som ska spridas ut. Det är i.af helt ok att ha den bredvid en hage.

Dock får den bara ha vissa mått, och det får givetvis inte vara mer än man har mark att sprida det på. Jag vet dock inte om det är tillåtet att förvara dyngan vart som helst bara det är godkänt av komunen eller om det endast får förvaras på just den marken där den ska spridas.

Men det är ju inte förbjudet att ha en skithög i sin hage, så förutsatt att de är lagligt att ha dynghögen på den åkern tror jag inte det är något otillåtet. Där lär väll inte vara så lämpligt kanske i och med ev möggel osv, men hästar brukar normalt sett inte äta möjligt foder i första taget så jag har svårt att tro att de står och "betar" i dynghögen…? Däremot tycker hästar om att stå på höjder, så var de och klättrade i högen är det nog inte särskillt konstigt :) Har man en ligghall med bädd i (som de flesta har på vintern) så är det ju inget anorlunda vad det beträffar att hästar kommer åt deras egen dynga osv :)

Men hästar äter ju varandra skit som ligger normalt sett i hagen om de har obalans i sin tarmflora så det är antagligen därför de äter det i sådana fall. De enda andra hästar som äter dynga är de som verkligen har väldigt dåligt med mat, men då borde du garanterat se det på hästarna om de är undernärda.

Jag skulle själv inte haft det i den hage som hästarna gick i utan stängsel, men det skulle nog vara av praktiskta skäl efter som när den ska spridas ska man dit med traktor, och för att jag inte skulle vilja gå in i hagen varje gång jag skottar dynga…

Hakuna matata!

carsbo
0

#1 tack för ditt svar. dok är detta inte på en åker, det är en permanent gödselstack i en hage som har varit där sålänge jag har bott här = 17 år. varje gång vi åker förbi där så står minst en utav hästarna där och äter ur bajset efter små höstrån som har kastast ut med skiten ifrån dyngluckan. det är inte det att de vill stå högt, de står där de är i jämnhöjd med vanliga marken

det är inte bara en liten gödselhög, det är en gammal plattform för kobajs förut.

Elshira
0

#2 17 år av dynga, det måste vara en enorm dynghög…? Dom måste ju ha flyttar i.af delar av den de senaste 17 åren? Annars skulle den väll nästan vara större än hela stallet?!

Hakuna matata!

Skunken
0

som jag förstått det är koprofagi hos vuxna hästar ett felbeteende (som rotar sig i för lite stimulans, smärta osv) medans det hos föl tros bero på att stärka tarmfloran (från boken hästens biologi).

Oavsett vilken typ av hage hästarna går i så bör de skötas om, bajs behöver plockas ut då det ansamlas (hästar bajsar gärna på speciella ställen) och obetade gräspartier bör röjas för att hagen ska vara bra. Sådant förbyggande arbete minskar risken för sjukdomar och parasiter såklart, så är det ju. Att ha gödselstacken i själva hagen kan därmed tyckas vara osunt och inget jag skulle rekommendera för god hästhållning…. förstår att du blir upprörd över en sådan sak…

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

carsbo
0

#3 inte 17 år av dynga, jag menar att den dyngstacken har funnits där hos personerna sålänge jag har åkt förbi där och jag har alltid bott i detta område.de tömmer ju platsen, men de byggs ju på eftersom boxarna mockas.

#4 jo, de står i en ganska liten hage för att vara ca 4 hästar i den, ingen skogsdunge, inget gräs - bara lera,  eller någonting att bita på som stockar. hagen= en lång laduvägg, dyngstacken och en liten kulle bredvid den. jag tycker att det är sunt förnuft att man har god hästhållning, ja med alla djur såklart. så om det är felbeteende eller inte vet jag inte. hästarna är inte utsvultna, men hästar gillar ju att gå och plocka, så om man bara har lera så väljer de ju dyngstacken där det kanske finns lite höstrån kvar..

[exotic]
0

För att veta exakt bör man fråga miljöförvaltningen i just den kommunen. Låter dock inte lämpligt att förvara det i hagen.
Avrinning får ju inte ske hur som helst från lagringsutrymmet.
Finns mer info på www.sjv.se

bicolor
1

Mina grannar har gödselstacken i hagen och hästarna går och plockar lite osv men jordbruksverket tyckte inte att det var några fel på det när dom var på kontroll sist ( ca 3 veckor sen).

Hästar äter oftast inte det som inte är bra för deras magar men det verkar ju inte bra att dom står och äter där hela tiden. hästar bajsar gärna på ett ställe och det gör även min grannes hästar som backar upp en bit på gödselstacken och gör det dom ska på så vi ligger det inte en massa träck i hela hagen utan bara på ett ställe och sen måste jag nog berömma grannarna lite också deras gödselstack blir borttagen ungeffär 2ggr/mån och 1 ggr/veckan under höst och vår bara för att det inte ska uppstå en massa mögel som hästarna kommer att må dåligt av.

Men åter till tråden, jag tror inte att det finns så mycket man kan eller ska göra år det om det har varit så i 17 år då tror jag inte attdet är någon jätte alvarlig sak för hästarna och hade jordbruksverket tyckt att detta inte är bra då tror jag nog att dom skulle ´ha informerat om det när dom har varit på kontroll.

carsbo
0

#6 tack för det, nej det är det inte, jag förstår inte varför man gör så…  många går och mockar hagar för att ta bort skit, medans andra verkar lägga allt i hagen.

#7 så det är inget fel att hästarna går och plockar mat ur sitt bajs? skulle du vilja plocka mat ur ditt? eller är det annorlunda bara för att hästar är djur och vi människor? klart att de inte äter det som inte är bra för dem, de äter ju inte giftiga växter. men att de går och plockar hö ur sin avföring för att de inte har någonting annat att sysselsätta sig med.. och varför tömmer de så himla ofta istället för att bara inhängna stacken? tror de att det är nyttigt på något vis eller vadå? ang. att det har varit så i 17 år, har det någon betydelse för om det är bra eller dåligt? jordbruksverket, var det dem som kontrollerade hur högt det var i tak? för du säger att om de har varit på besök så kan det inte varit så alvarligt, men 1 cm för högt i tak är alvarligt? förstår inte riktigt

Elshira
2

#8 Jag tycker som sagt inte att det verkar vettigt (vi mockar hagarna varje dag…), men det lär ju knappast vara dåligt om det inte ligger längre än så :)

Du tror inte att det finns någon anledning till att de inte hägnat in det? T.ex att hagen skulle bli mindre pga att de måste göra väg för traktorn vid sidan av staketet eller liknande?

Jag har ju som sagt ingen aning om hur det ser ut där, men det vettigaste bore väll bara vara att gå och prata med dem? Går du dit med en trevlig ton och förslag tror jag säkert de är trevliga tillbaka!

Det är ju uppenbarligen inget olagligt eller knappt dåligt, mest "ofräscht" med det. Men du kan ju bara fråga varför de har det så och fråga om de kanske inte skulle kunna fundera på att hägna in det (igen?) eller kanske ge hästarna lite mer hö ute i hagen (hönät är jättebra, det kan du ju tippsa om!).

Att beklaga dig över ett forum gör varken bu eller bä Flört

Och vad det gäller reglerna för takhöjd osv så gick det alldeles utmärkt att få dispans på de flesta oviktiga saker. I ena kallstallet (gammal ladugård) var takhöjden för låg egentligen, men vi fick skicka in vilka hästar vi hade stod där (mankhöjd) och man ansåg då att till så små hästar behövdes inte heller lika högt i tak. Våran stallgång var bara hälften så bred som rekomenderat/tillåtet, men vi har speciell uppbindningsplats så det gjorde inget. Grindarna var även för smala. Men vi har själva lagt in en heltäckningsmatta på golvet vilket gör att hästarna inte kan halka på något cementgolv vilket de tyckte var helt OK för att förhindra de skadade sig när de gick in/ut ur boxarna :) Även stalldörrarna och ett valv var egentligen för låga, men efter som det enbart användes för "genomfart" så gjorde inte heller det något.

Hakuna matata!

Aribigga
0

Tja som jag ser det kan du antingen anmäla det till jordbruksverket eller så kan du titta bort. Du skrev ju själv att du inte vill ha någon direktkontakt med dem eller bli personligt involverad.

Det finns mycket man ser som man inte gillar men som faktist inte är olagligt eller som andra inte alls ser något fel med. Jag skulle inte tycka det var speciellt trevligt med en gödselstack i hagen men jag tror inte att hästarna mår dåligt av det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

carsbo
0

#9 Att beklaga dig över ett forum gör varken bu eller bä

jag frågade i min tråd om det fanns någon man kunde kontakta för att säga till om detta. och sen så är jag nyfiken på om resten av hästfolk tycker som jag, att det inte är bra, eller att det är helt OK. verkar som det flesta tycker att det är ok Obestämd

#10 precis, men jag skapade denna tråd för att höra med er vart man kan vända sig. nu vet jag. ja det finns mycket som man inte gillar, kanske inte är olagligt, men jag tycker inte man borde sitta tyst och "kolla bort" som du säger. men du tror inte att hästarna mår dåligt av att äta matrester ur dyngstacken? varför mockar man hagarna då om de inte mår dåligt av det?

Skunken
0

#11 Jag tycker inte den typen av hästhållning är ok då mycket parasiter och sjukdomar kan spridas på detta sätt, det är varlese hygientiskt eller god hästhållning och jag tycker verkligen inte du ska titta bort om det är något du känner är fel, anledningen till att du reagerar är ju att du tänker på hästarnas  välmående och det är inget fel med det. Däremot, när man slutar tänka på hästens bästa och istället tänker på att saker ska bli så smidiga som möjligt för en själv då är man illa ute! Man kan inte titta bort bara för att det inte är ens egna djur för ofta är man ju lite hemmablind och då blir det ju aldrig någon rätsida på något! Djuren går först och visst, verkar man som en gnabbfia pga av att man bryr sig om andras djur med ja då är det så, det spelar ingen roll för djuren ska gå först!

Så som ngn över redan skriivt, hör av dig till JBV och prata med dem om vad som gäller!  ;)

www.sweetolga.blogg.se

carsbo
0

#12 tack! började känna mig som en knäppis då många andra verka tycka att det är ok eftersom ingen miljönisse har klagat.

jag är för övrigt smått telefonrädd, men jag ska ta mig i kragen och försöka ringa dit om detta. förhoppningsvis lyssnar de och åker dit och kollar..

Lena90
0

Är det inte så att det numera är länstyrelsen som har hand om djurskyddet? Förr var det väl jordbruksverket, men det las över för några år sedan till länstyrelsen.
Har jag helt tok fel så rätta mig Flört

Carpe diem!

[exotic]
0

#14 Ja länsstyrelsen har djurskyddet men miljöförvaltningen har gödselhanteringen.

Lena90
0

#15 Stämmer nog bra :) Valde bara att ta upp det med tanke på om man nu vill anmäla ett djurskydds ärende, vilket man gör till länstyrelsen som sedan dom gör inspektion :)

Carpe diem!

carsbo
0

#16 tack, finns det någon hemsida för dem?

Zahara
0

jag har själv haft gödselstaken i hagen, inget fel på det och hästarna brydde sig inte om det, att de äter ur den är ju inte ägarnas fel det väljer ju hästarna själv. Om de inte gör det pga för lite foder!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

carsbo
0

#18 eller för lite att göra menar du? för hästar tycker om att gå och leta mat på marken och pyssla, men om hagen består av lera och ingenting att gnaga på så tror jag de inte har mycket att välja mellan.

Skunken
0

Man ska också tänka på att det inte är bra för hovar och ben att gå och trampa i den sura gödelstacken. Att hästarna äter i gödelstacken är ägarnas fel, de har sattit upp staketet och ansvarar också för en god hästhållning! Om man dessutom har lite för hästarna att göra i hagen och man ser att de drar sig mot gödelstacken är det inte ok! När det är det enda för hästarna att pyssla men kan man knappast säga att det är ok för att hästarna själva valt att äta därifrån det är ju som att sätta en hund i ett rum av chocklad utan något annat och sedan säga hunden valde att äta det! Bara för att hästen "valt" detta betyder det inte att det är bra och det gör inte att ägaren slipper undan ansvar!

www.sweetolga.blogg.se

carsbo
0

#20 håller med

bicolor
1

Jag menar ju inte att det är "BRA" att hästarna äter från gödselstacken men om det hace varit farligt för dom så hade det ju hänt någon för längesen iallafall om det har varit så i 17 år.

Och föressten finns det många hästar som äter deras egna bajs, i stallet där jag rider/tränar finns det en häst som äter ALLT bajs i hennes box VARGE natt och hon har verkligen inte mat brist eller tråkigt. Dom som äger stallet tog dit en veterinär eftersom dom trodde att hon kunde ha vitamin/mineral brist, men veterinären sa att det inte var någonting att oroa sig och att det finns många hästar som gör detta eftersom det fortfarande finns mycket näring i deras bajs och det är en naturlig grej att äta bajs det gjorde nämligen vildhästarna när dom hade ont om mat och behövde tillgodogöra sig ALL näring som fanns i maten.

Det kan ju också finnas små hästrån osv kvar i Tex spånet eller halmen från boxarna det behöver ju inte vara så att dom äter bajs.

DOCK vill jag bara tilläga att jag själv ALDRIG skulle vilja ha en gödselstack i min hage men det är ju inte "farligt" för hästarna om man har det.

carsbo
0

#22 jag har inte nämnt att hästarna äter bajset, utan att de äter ur bajset, alltså höstrån. personligen tycker inte jag att det är ok

Skunken
1

Vill också säga det att bara för att de hållt på med detta i 17 år betyder det inte att det är riskfitt eller bra, de kan ha nedsatt immunförsvar, sämre hovar än de skulle haft annars och så utan att man kan bedöma det eftersom det var så länge sedan hästen levde under andra omstänigheter så hur ska man då kunna vete hästens fulla potential. 
Jag tycker det är självklart att det inte är bra eller hälsosamt för hästar att vistas i sin egen avföring och det utav 100 olika anlednigar, sjävklart är inte det optimal hästhållning och självklart kan det göra hästar sjuka…

www.sweetolga.blogg.se

Lena90
0

#17 Hm, vet inte exakt om dom har någon egen hemsida. Alla län har ju sin "egen" länsstyrelse. Jag hittade dock denna sida på google:

http://www.lansstyrelsen.se/Sv/Pages/default.aspx

Testa och se där och om du inte hitta vad du söker kanske en vanlig telefon katalog är bäst :)

Carpe diem!