Rakt tränsbett?
Hej! Tänkte fråga er bettkunniga människor där ute.. Rakt tränsbett?
Hur fungerar det?
Många kallar det stångbett, är det samma sak?
Bättre än delat bett?
Är du för/emot det? Varför?
Tacksam för svar! :) /Tregly
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Rakt tränsbett är inte detsamma som stångbett. Ett stångbett är ett bett med skänklar, som ger hävstångseffekt. Ett stångbett måste inte vara rakt, utan kan även vara ledat.
Ett rakt tränsbett är helt enkelt ett oledat bett med enkla bettringar, inget mer.
Skillnaden med ett rakt och ett ledat bett är att det raka enbart ger tryck mot tungan, inget mot lanerna. Något de flesta hästar föredrar då lanerna är ganska känsliga (även ett bett som hästtandläkare älskar, av samma anledning
). Ett tvådelat bett ger istället enbart tryck mot lanerna, inget mot tungan, och ett tredelat ger tryck både på tungan och lanerna.
Men i min personliga åsikt så är ett rakt tränsbett det absolut snällaste du kan lägga i en hästs mun, och jag har hittills aldrig stött på en häst som inte trivs med det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 Min ponny föredrar sitt tredelade framför sitt raka, men jag växlar ändå mellan dem för sakens skull ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#1 Aha. Då kanske man ska byta till ett rakt då. :) Har funderat på det ett tag. Just nu rider jag med 3-delat fullcheek, men mitt varmblod verkar inte trivas på det. Han tuggar, viftar på huvudet och beter sig konstigt så antar att han inte är helt nöjd med det. Jag har ju börjat sträva efter att rida med så snäll utrustning som möjligt och helst med så lite som möjligt.
Tack för ditt svar! Redde ut en del frågor :)
#2 Ja växla är ju aldrig fel. Men alla hästar föredrar ju olika bett. :)
Seriously, you don't!
hästar som är väldigt känsliga i munnen kanske inte gillar flera delar som skvalpar runt i munnen och kan då trivas bättre på ett rakt medan andra hästar vill ha lättare att röra tunga osv. Det beror från häst till häst. Min häst går på rakt nu men ska köpa ett tredelat för att kunna variera precis som #2 :) Det är alltid bra att variera både bett och huvudlag.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#2 Ja, de finns säkert, men jag har inte stött på någon. Åtminstone ingen som inte trivts helt bra med rakt efter att de vant sig (klart att de kan reagerar i början, om de är vana vid att kunna röra på bettet).
#3 Då kan det absolut vara idé att testa rakt, och kolla munnen på honom om du inte nyligen gjort det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 Jag ville bara påpeka att jag har mött i alla fall en ponny som föredrar sitt tredelade istället för sitt raka. Jag har använt det raka ganska mycket just för att det ska vara snällt så det är inte att han inte har vant sig utan att han gillar det andra mer.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Anväder rakt bett med fasta ringar på min D-ponny och shettis, båda trivs jätte bra på det! Fast på D-ponnyn så varierar jag vääldigt mycket, shettisen trivs absolut inte på något annat så han går på samma hela tiden, men han har inte bett så ofta så det spelar ingen större roll :)
Om du vill ha ett väldigt snällt bett så har du ju Nova bett, som ska vara det "snällaste" och det allra flesta hästar total älskar dessa bett.
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Ska man använda Nova bett så är det vitkigt att tänder är välskötta och kontrollerade då bettet annars kan börja skava vartefter det slits :)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Min travare föredrar rakt :)
Han vill förståss helst ha oledat stångbett (stångbett är starka men har faktiskt en lite stötdämpande funktion och fördelar mindre tryck i huvudlaget, så ojämna små rörelser och sånt som alltid finns stör inte lika mycket. På ett tränsbett kommer ju varenda vibration direkt i munnen och det stör han sig på lite grann. Han är i varje fall lite lugnare i munnen med stång och verkar mindre irriterad).
Fast nu fuskar vi bägge lite väl lätt när jag använder stången, så jag har istället backat tillbaka till bettlöst (repgrimme-variant). :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker att raka bett är det bästa som hänt mig! Kommer nog aldrig ha något annat bett - jag varierar med bettlöst istället. Och de få gångerna jag vill använda ett skarpare bett har jag ett pelham (oledat) med två tyglar :)
Däremot är det inte alla hästar som gillar att ha mycket tryck på tungan t.ex. Dessa hästar brukar man då säga föredrar tredelade bett (eller tvådelade, fast jag har aldrig haft någon häst som föredragit tvådelade framför de tredelade).
På väldigt små ponnyer kan det dock ibland faktiskt vara bättre med ett tvådelat bett om man inte har ett tredelat med väldigt liten mittdel (oftast har de ju samma till stora och små hästar…). Lederna på det tredelade kan annars ibland ta i insidan av lanerna.
Jag säger - prova ett rakt bett (alltså itne med hävstång uta vanlig bett) med liten/låg port istället för det delade bettet!
Jag förstår att vissa hästar inte gillar at ha för mycket tryck på sin tunga efter som den trycks ner, men andra vill hellre ha bettet på just tungan för att de har väldigt kännsliga laner. Men det behövs som sagt inget delat bett för att åstakomma det :) Jag använder båda varianterna här hemma, och smaken är som baken bland ponnyerna!
Hakuna matata!
Efter vad alla skrivit så tror jag att jag ska prova ett rakt tränsbett :) Får hoppas att han trivs på det. Min kompis har ett sånt bett så ska prova det nån gång nu i veckan :)
Seriously, you don't!
#11 Aldrig fel at prova :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Min häst är inte glad för rakt. Går betydligt bättre på både två och tre delat. Hans favorit är ett smalt tre delat med en liten mittdel.
#13 Som sagt det är nästan lika stor skillnad på rakt bett utan port och rakt bett med port som ett rakt utan port och ett ledat bett 
Hakuna matata!