rakt tränsbett med port
Finns det ens?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Givetvis finns det det!
Själv köpte jag det till min ponny (10 cm) i höstas efter som jag inte hittade något tillräckligt litet här i sverige. De jag hittade här i sverige var bombers bits, och jag tror att även sprenger hade ett sådant bett. Och så hittade jag det på någon lite hästshop tror jag.
Jag beställde ett sådant bett samt ett pelham med lika mundel från england, det blev 500 kr ink. frakt :) 2 bett till halva priset av 1, om man tänkte köpa sprenger i.af!
Rakt bett med port kallas för "cambridge mouth" eller så kan man söka på "magic bit" (märke som gör enbart(?) dessa bett).
Edit: Såg nu att sprenger har med både rörliga ringar och fasta (egg ringar)! Om man nu vill ha det alltså ^^
Dock har både bomber bits och sprenger ganska så höga portar jämfört med det vanliga "magic bit" t.ex.
Mitt bett liknanar magic bit med en ganska så låg port. magic bit har liksom tunnat ut bettet lite vid porten så det går liksom upp mer på undersidan än vad det sticker ut på ovnsidan. Så att det blir lite mer tungfirhet utan att bettet för den dels skull ska ta i gommen.
Hakuna matata!
#1 tack! För jag har ju testat massor olika och så fort det är raka mundelar, tex kimblewick, pelham och vanligt rakt tränsbett så har han vart tjålig och otålig i munnen, men med tungfrihet så har han gått hur bra som helst, sugit på bettet och vart jättetrevlig i munnen.
Så vill försöka byta ut mitt raka mot ett rakt med tungfrihet. Men ska googla litet efter betten :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.