Sparkar
Vad kan det bero på om en häst helt plötsligt bara börjar sparka i boxväggen när han äter? han sparkar i väggen mot den andra hästen. Inte gjort så här förrut…. Spelar ingen roll om den andra hästen står och äter och inte utgör nåt hot att, han ska ta hans mat ifrån honom ändå. Är det bara någon fixidé?
den vill väl ädå visa rang och beskydda sin mat. samma sak, varför kan dom bråka igenom galler, dom kan ju ändå inte nå varandra? hästar är lite skumma bara! =)

anledningen att jag reagerar är att han aldrig gjort så här innan under hela tiden jag haft honom, utan kom pang boom bara nu för 2 dagar sen
Tränar du NH? Om du gör det så kan det vara att du tränat felaktigt. Har dåliga erfarenheter av hästar som man dominerat förmycket som människa. Hästarna har då blivit sura i hagen och i stallet mot både människor och andra hästar. För mycket dominans mot en häst eller ett annat djur skadar dess psyke.

så tror jag nog inte e fallet
hej
jag tror att han vaktar maten.min står o stampar i golvet och jagar mellan gallret.
mvh anna

Något kan ju ha hänt mellan hästarna fast ni inte var där just då. Ont imagen. Svårt att tugga höet. Brunstig. Inte riden på ett tag. Ja, det kan vara mycket. Ändrat maten så hästen inte gillar det speciellt? Ny boxgranne. Andra tider.
Det kan vara möjligt att det inte är så i ditt fall. Men jag har även sett hästar som man drivit så hårt i psyket så de till och med har fått lägre rang i hagen än de hade tidigare, där även de andra hästarna kännt av det dåliga måendet och blivit rent stygga mot denna häst. Vi vet ju alla hur pigga, friska och alreta djur är mot de som inte mår bra?! eller? Den som i sin tur mår dåligt brukar försöka hävda sig när den är i skyddad trygget. Ex i boxen, i hagen jämte el dylikt. Sen ska man nog inte förkasta några möjligheter till problemet.