163 cm lång & 54 kg, vilken häst?
Som rubriken lyder jag är 163 cm lång & väger runt 54 kg, aldrig över 54.
Har länge tänkt på att skaffa någon mindre hobbyhäst, hur pass liten häst kan jag rida/köra? Någon som vet minsta mankhöjd på ett ungefär?
Köra kan du göra med vilken storlek som helst på hästen. 
Storlek för ridning är en smaksak samt vad du tänkt göra med din häst.
Mina döttrar på 22 och 26 år är ungefär i din längd och vikt och rider sina gotlandsruss utan problem.
Men vill du tävla kan det finnas de som tycker att du är för lång för en B-ponny.
Är man inte större än du så kan en stor rejäl häst kännas otymplig hur välriden och snäll den än är.
Andra tycker att de vill ha jättestora hästar och mår bra av det.
Själv vill jag absolut inte ha en häst som är högre än min egen längd, max 1 dm lägre mankhöjd än min längd. Gärna ännu mindre. Då känner jag mig trygg.
Är själv 166 och har länge ridit C- och D-ponnys.
Men som sagt känn efter vad du själv känner för.
Hej & tack för ditt svar!
Jag har tidigare ägt storhäst & det var lite otympligt för mig, mycket i vardagliga skötseln också.
Så det jag undrar är vad ligger mankhöjden på ungefär för att jag ej ska vara för lång så att hästen tycker att jag är för stor?
Det är verkligen som du säger en smaksak! Nu känner jag för en liten så vill veta hur pass liten häst jag kan titta på.
#2 Som sagt det beror också på hur gammal du är och om du vill ut och tävla. Blåbärstävlingar brukar man kunna få vara med på även om man är för gammal för sin ponny. Och vill du mest tävla på den nivån eller inte alls så kan du ta vilken ponny/häst som helst som du trivs med.
En mindre ponny/häst vågar man göra mer saker med och man blir fortare en duktigare ryttare med bra balans om man kan rida mer avslappnat. Dessutom är det precis som du säger lättare att sköta om en mindre häast/ponny än någon som man tycker känns stor.
Lycka till med ditt letande.
Tack så mycket för hjälpen!! :)
Har tänkt kolla på om gotlandsruss kan vara något för mig, undrar om det är OK att jag pm:ar dig om jag får någon fråga framöver om dem? Tänkte eftersom du/ni har gotlandsruss :)
Självklart. Bara att höra av sig. Jätteroligt att du funderat på russ.

Annars en islandshäst? Då kan du till och med tävla. Jag är lika lång som dig (dock några kg mer) och tycker att min islandshäst på 137 cm är bra, jag ser verkligen inte för stor ut på han
kissmekate.blogg.se
Vad schysst! Tack! ja visst är det! Jag skickar ett pm nu bara för att få dig i min pm lista så du finns kvar där när det blir aktuellt! :)
#7 - Ja det är ju också alternativ! lite dyrare dock :)

Finns billiga om man ex inte bryr sig om de kan tölta (3 gångare). Fast då kan man iaf inte tävla.
kissmekate.blogg.se
#10 - Okej tack det var också ett bra tips!
#11 - Nä det där såg ju inte alls dåligt ut! Tack för att du delade med dig en bild!