Vad kan detta vara?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Bulan borde kommit som reaktion av såret.
Han kanske landat på något olämpligt/vasst när han lagt sig ner för att vila eller rulla sig?
kan mycket väl vara så, men vasst från vad? finns inget i boxen eller funderar på om det kan finns något i spånet (grannen såger ved så det är eget) kan det vara något där? i hagen är det fryst och snö så där finns ju inget :S
Han fick härja i ridhuset i lördags så mina första tanke var att han lyckats få det via brodden men det är för långt bak för det.
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
ser ut som ett ödem som kommit till följd av såret han har där, är han öm där?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det kan ju vara så att han fått en lite styvare pinne i höet? :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
Har han feber? Är bulan varm?
#3- han reagerar med at trycka upp ryggen, så ja det lite öm är han. men inte öm så att han sparkar.
#4- kan vara så men har hösilage..
#5- ingen feber, inte varm- helt som vanligt. Red honom i måndags och i tisdags och han var som vanligt pigg och tittig ^^
gissar på att han stuckit sig på något, håll det rent och håll koll, blir det inte bättre så kontakta vet! Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Kan absolut ha stuckit sig på något ute trots att det är snö och fruset. För två veckor sen kom min in från hagen med en spik i hasleden. Blev en vecka på klinik och en månads vila på det….. ><
#7 den har blivit bättre :D Nästan borta nu i kväll, hittade en flaska med jodopax med lång kork (typ kanyl i plast^^) som jag tryckte in i såret och sprutade in jodopax och sen jodopax utan på. så nu hoppas jag att den förvsvinner helt. tänkte rida imon bara lite lätt =) hans temp är för övrigt 37.6 och hans normala ligger där så som sagt ingen feber.
#8 åh fy fan! hoppas det blir bättre !:)
Sånna här "bölder" brukar man kunna se på hästar som blivit bitna av de riktigt stora bromsarna. Men jag antar att det är samma prncip, att det blir någon form av infektion/ödem.
Det burkar i.af gå tillbaka av sig själv och hästarna brukar inte få feber eller så trots det.
Att spola rent med jodopax i såret är nog ingen höjdare (använd koksaltlösning till att skölja öppna sår, det drar ut bakterierna), det är ganska så starkt, utanpå går dock bra. Jodopax dödar förutom bakterierna även kötthuden. Har man ett djupare sår tvättar man då med fördel med jodopax ytterst för att det inte ska läka ihop på utsidan före insidan, men inuit ett sår vill man ju att det ska läka. Så använd bara jodopax till ytliga sår och huddecinfektion.
Hakuna matata!
Sår + svullnad = ödem eller ansamling av var
Ta inte illa upp, men jag hade nog ringt vet istället för att fråga här
#10 hman lär sig något nytt varje dag! Tack =)