Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1736 ggr
Valkyrie
1

Ful avkliad man

Har ett ganska jobbigt problem på min svenska ridponny. Hon har en jättefin och tjock man (har ardenner och connemara i sig) men har länge nu haft 1/4 av manen lite kal. Vad bör man göra? Svårt för mig att veta vad det kommer ifrån om det är skav eller att hon kliar av själv men jag gissar på att hon kliar själv (jag kom på henne förra vintern då hon stod kliandes mot ett träd. Kommer inte riktigt ihåg hur det var i somras men det känns som att det blir mer nu igen. Dessutom vill den inte riktigt växa ut…funderar om det är bäst att stubba henne eller vad bör man göra? Hon har en innetäcke med fast hals, men jag tror inte det kommer ifrån täcket då det . Huden är torr och tunn på dettA ställe, kan lägga ut bild. Finns det kanske någon exemsalva att smörja in med? Vad tror ni detta beror på? Förresten tror jag inte det är pga täcken utan hals heller då detta är längre fram på manen och täcket når inte att skava på detta område.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Uss
0

Har hon börjat fälla - det kanske är det som kliar? Mina pojkar kliar sig just nu uppe i nacken, kanske 10 cm bakom öronen.

Valkyrie
0

Nej det har hon inte :-)

Rest in peace Valkyrie!

Kimpa
0

Anledningen är ju lite svå att veta, men kan tipsa om en mycket bra salva/olja som används flitigt av shettisägarna där det finns problem med avskavning av man och svans.
Den har hjälpt både mot sommarexem och torr hud som varit orsaken till kliandet.

Har själv använt den några ggr då en del, även stora hästar, kliat sig i svansen pga torrhet och de har slutat över natten!

Du kan ju alltid kika på det.
MJ´s- djursalva

http://www.hastohalsa.se/forsalj.html

Uss
0

Får hon tillräckligt med stråfoder? Vet att det är ett långskott, men mina verkar klia sig väldigt mycket mindre nu när de står på halm istf torv och den enda förklaringen jag kan komma på till det är just att de har tillgång till mer strå (och förmodligen äter mer också)

Valkyrie
0

Hon får 9,5 kg hö och fri tillgång på lusern :-)

Rest in peace Valkyrie!