varmblod?
Jag vill snart skaffa ett föl som jag förhoppningsvis i framtiden ska kunna ta föl på och starta en viss avelsverksamhet. Men jag har förståss svårt att sätta mig in i allt vad detta gäller och hade ett par frågor. Tittade på ett föl efter Warsteiner (SWB) och Regina (reg nummer 04014076) men hur fungerar det då eftersom det ena är holsteiner och det andra Trakhener? Är man berättigad till att delta i premiering och kvalitetsbedömning om hästen har gröna papper. Det fölet är häller inte registrerat än (föddes förra året) men ska registreras och få pass innan det säljs. Har ni några tips till mig vad jag bör tänka på?! Är det bättra att köra renras (bara holstierner tex), kallas men ens blandningar blandras??
Förstår ingenting!! HJÄLP!!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Pappan är ett renrasigt svenskt halvblod (SWB) och mamman trakehner. SWB är en blandning mellan många olika varmblodsraser, trakehner är en av de godkända raserna. Hästen är alltså ingen korsning utan en renrasig SWB.
Det man tittar på är registreringsnumret, börjar det på 04 är hästen renrasig SWB, de två nästa siffrorna är födelseåret och de fyra det så kallade löpnumret. Börjar löpnumret på 0-5 har hästen gröna papper. Regina har gröna papper och det betyder att hennes avkomma efter godkänd hingst också får gröna papper. En häst med gröna papper får delta i alla arrangemang.
oj det kunde du bra! tack så hemskt mycket :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund