Ridövningar till stel häst?
Min häst är stel i ryggen. Min ridlärare rekomenderar mig att rida i djupsnön i ca 10 min, det kommer jag göra. Jag vet ju att man ska lägga volter, skänkelvikning, hoppa studs mm. Men något mer man kan göra för att förebygga stelheten?
-Bättre ökänd än okänd

Allmänt mjukgörande som jag alltid värmer upp med då jag är på ridbanan… efter skrittat fram på lång tygel skrittar jag alltid och flyttar hästen åt sidorna. Flyttar rumpan utåt på volter, ibland tio ggr per volt, skänkelvikningar, varva med halter, ökningar och minskningar i takt osv. Innan hästen lossnat och är mjuk i skritt går jag oftast inte vidare. Ibland tar det lång tid om hästen är stel. Vissa dagar går det på några minuter och jag kan gå vidare. Men, sen jag började med det här har mina hästar lossnat riktigt bra i ryggarna. Blir det stelt i traven gör jag samma övningar där.
Annars tömkör jag en del eller longerar med longersele. Då kan hästen jobba ordentligt avslappnat utan ryttare och får bakdelen med sig.
Stretcha ryggen efter ridning. Enkelt är att trycka med fingrarna under magen på "mittranden", börja vid frambenen och gå bakot. Då lyfter de ryggen och sträcker ut.
#1 ger mycket bra råd, speciellt att inte gå vidare förrän hästen verkligen lossnat.
Man kan också skritta vid hand över ganska höga cavaletti. Börja med någon decimeter upp från marken och när hästen är van och uppvärmd kan den kliva över bommar minst i höjd med dess egna framknän. När hästen är van kan man göra det uppsuttet, men jag skulle rekommendera att du börjar vid hand och tränar på det några gånger först.

Det jag ibland gör om jag har bråttom är att trava några varv på lång tygel efter framskrittning. Då blir han varmare fort och mjuknar snabbare. Sen ner till skritt igen. Men annars gäller ovanstående :)
#3 Det är bättre att göra ett skrittpass om man har bråttom än att trava innan hästen är varm.
Själv skulle jag aldrig göra något annat än skritta på lång tygel efetrsom all din ridning förmodligen går ut på att få hästen att ta stöd och jobba så är min erfarenhet att du får en förvirrad häst när den helt plötsligt ska trava utan stöd. Hur ska den förstå skillnad?

Han förstår utmärkt. Säger jag arbeta så arbetar vi, säger jag lulla så lullar vi. Efter 20 min framskrittning är han inte direkt kall :) först jogga loss, sen arbeta. Det är del av uppvärmningen.
Det där med att trava på lång tygel tror jag inte är bra för hästar som är framtunga. Det ska man nog inte göra innan hästen är ganska stark och bär sig själv väl praktiskt taget från början. Faller den fram för mycket behöver den hjälp att lägga bak vikten.

Är hästen framtung och man inte lyckas få den mindre tung på mjuka tyglar så tycker jag själv inte att lyfta upp huvudet med tygeln är lösningen, isf drar man ju i munnen. Att jogga 5 varv på lång tygel mår knappast någon dåligt av. Jag har inte spända tyglar när jag rider, det ska inte behövas. Kontakt när man arbetar men inte mer. Jag ber inte om en ordentlig form innan vi är varma i kläderna och jogging funkar utmärkt för det vissa dagar. Jag tycker att ni gör en höna av en fjäder. Hur tror ni att de travar i hagen? Mina springer som dårar med lyft huvud. De som är framtunga och drar ner huvudet gör det ju snarare mer om man drar upp dem, då kämpar många emot. De ska inte lägga vikt i handen.
Sen kan det vara svårare att få hästen ordentligt i skritt eftersom man saknar en del av framåt som kommer i trav och galopp och det kan vara bättre att släppa skritten om den inte funkar en dag och gå över till ngt med mer bjudning där den får värma upp mer.
Men det här är ju OT.

#7 håller med dig helt och fullt!!
#7: Du glömmer att i hagen har hästen en helt annan viktfördelning mellan fram och bak. Större delen av ryttarens vikt hamnar framför hästens egen tyngdpunkt.
Visst, en musklad och väl skolad häst ska inte lägga vikt i handen, men alla hästar är inte musklade och väl skolade från första dagen. Och en häst som inte är det behöver handen som påminner den om att balansera sig och lägga bakl vikten.

Nej då det glömmer jag inte.
Du kan påminna hästen att inte lägga vikt fram genom att pilla på tygeln, inte genom att lyfta upp hästen. De känner även det. Lägger hästen vikt på handen så får man börja någon annan stans. Du påminner hästen att inte gå på frambenen genom att stärka och göra övningar, inte genom att dra upp den.
Sitter du och lyfter upp hästen, rider med korta spända tyglar för att få upp huvudet utan att hästen arbetar som den ska får du istället en häst som blir spänd. Känn framför bogbladen på en sådan häst…
Tror ni att en häst som ex kommer till en ridskola, som börjar med att gå lektioner med nybörjare som har jättekorta tyglar och håller upp huvudet får mindre spänningar än en häst som får jogga på längre tyglar? Nej så är det inte. Bara för att halsen är vinklad upp betyder det inte att hästen går som den ska!
Så, man får en mindre spänd häst om man inte skapar motstånd. Låt hästen värma upp avslappnat, sen jobbar man.
Appropå långa tyglar… western säger jag bara.