Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5653 ggr
Rafflan
0

Multi vitamin? svar snabbt

Är Krafft Vitamin Multi bra för att säkra vitamin tillskottet då min häst bara står på hö?

Vill ge det då han i perioder fått brist på vissa grejer, så vill ha en sort som täcker alla nödvändiga vitaminer året runt.
Men står att det är för tex dräktiga och digivande ston ?

http://www.krafft.nu/produkter/tillskottsprodukter/krafft_vitamin_multi_pellets_39/

Kombinerar viktiga vitaminer i pelleterad form. Säkrar basintaget av vitaminer t ex till dräktiga ston och ston som ska betäckas samt förebygger “svackor” till följd av foderbyte eller skiftningar i grovfodret. Innehållet anges per kg. 1dl väger ca 60 gram.
Analysgaranti innehåll per gram vitaminpellets
Förp: 3 kg och 10 kg hink.

Rafflan
0
Sarah
0

Om han får brister borde du göra analys på höet. Olika mineraler innehåller olika saker och olika kvoter. Vi har tidigare fått variera mellan blå, grön och vit, beroende på nivåerna i höet.

Grön brukar vara för avel, unghästar och bete, blå för "vanliga" hästar och vit om det är ngt med fosfor/ kalcium kvoten har jag för mig. Man kan få variera sig över året och som sagt, beroende på näringen i höet.

Tusen
0

Tyvärr syns inte bilderna. Men multivitamin täcker det mesta av hästens vitaminbehov under året. På sommaren behövs inga vitaminer alls om hästen går på bete. På vintern efter nyår börjar höet tappa det mesta av vitaminerna.

Mineraler däremot (som du skriver om i inlägg 1) är något de behöver året om och som inge alltid finns med i grovfodret. Mineraler finns oftast i marken och gräset/höet kan inte ta upp då mycket som hästen behöver av alla olika mineraler. Det beror naturligtvis på om hästen får tillgång till grovfoder/gräs från väldigt olika mineraljordar.

Så vill du ha vitaminer så är ditt första förslag jättebra. Vill du ha mineraler så är det något annat.

Rafflan
0

Jag vill ha det hästen behöver i form av vitaminer, mineraler och andra ämnen…

Analysera höt (vilket vi säkert har en) spelar ingen roll då alla hästar ha olika behov, och värderna varierar beroende på årstid.

Sarah
0

Alla har olika behov, det är därför man använder sig av en analys så att man kan anpassa ordentligt efter varje häst.

Tusen
0

#4 Jag förstår inte vad du menar?. Menar du att din häst behöver annat än de flesta andra hästar? Har du tagit blodprov och något fattas?

Utan blodprov måste man nästan gå på det som man normalt ger till hästar, dvs det som rekomenaderas. Precis som #2 skriver är det dessa mineralblandingar som finns att tillgå om det inte är så att du vet att din häst saknar någon speciell mineral eller vitamin.

Tyvärr får man aldrig se vilka vitaminer höet innehåller vid en höanalys.

Men du får väl prata med de som jobbar på t.ex Granngården eller vart du köper ditt foder.

Rafflan
0

#6 han kan ju inte käka kraft foder som alla andra. Han fick brist trots fri tillgång på hö (alla andra hästarna i hagen var bra)

Nej men tex fått glanslös och matt päls, fått protein brist, magrat trots fri tillgång (alla andra klarade sig bra), haft problem vid fällningen, och det är inte likadant jämnt, vissa vårar fällan han utan problem, andra gånger får han problem. Och alla andra i hagen som käkat som honom har inte haft dem problemen han haft.

Så jag vill bara ha nåt basic som täker vitamin och mineral behovet, så jag kan garantera hans tillförsel av vitaminer och mineraler.

Tusen
0

#7 Proteiner får hästen lättast via t.ex. lusern (protein är varken mineral eller vitamin) Proteinbrist yttrar sig på precis det sättet du beskriver.

Pälsfällning sägs gå lättare om hästen får B-vitamin. Övriga mineraler och vitaminer kan du ge precis det som rekomenderas ovan.

Sarah
0

#7 poängen är ju att du inte KAN garantera att han får i sig allt han behöver utan en analys. Jag ger inte heller kraftfoder men kan få stödfodra med lusern.

Rafflan
0

#8 jo jag vet, men då det har vart olika varje gång vill jag ha nåt allmänt och sen behöver han extra av nåt speciellt vid nåt tillfälle får han det just då.

Nu har han fått kraft foder som innehållt vitaminer och mineraler och hållit sig fin, dock blev han för pigg, byte till 4 dl musli/dag, fortfarande för pigg så nu får han hö pellets och det innehåller ju inga mineraler eller vitaminer så då tänkte jag tillsätta sånt själv i pellets form för att försäkra tillförseln av det ;)

#9 lusern och min polle skulle bli smäll fet. Nej men det går ju inte med en analys heller då han tydligen inte faller in i den här mallen att hästen ska ha i sig så mycket sånt, så mycket av det och så mycket av det….

Folk sa åt mig att analysera när jag skulle börja ge kraft foder, och göra en foder stat, gjorde det, och voila, min häst blev totalt koko av överskotts energi.

Tusen
0

#10 Men som sagt. Ta det du själv föreslagit. Det är helt okej att använda.

Rafflan
0

#10 okey, bra tack :)

Jag visste ju inte vad jag skulle kolla efter ;)

WornOut
0

#7 Låter snarare som din häst har mask :S Tappar hull, musklar ur, matt päls osv..

#10 Hästar blir inte "smällfeta" av lucern. lucern är ett proteinfoder, som ovanståeende redan skrivit!
Sen undrar jag var mineraler och vitaminer har att göra med att din häst blir helt koko av en "normal" foderstat?
B-vitamin brukar man ge vår + höst för pälsens och humörets skull. Annars brukar man inte ge några extra vitaminer om inte hästen har något speciellt behov av det.
Mineraler beror heeelt på värdet i höet! Om du inte har analys på höet är det omöjligt att säga vad du ska köpa för mineraler..

Rafflan
0

#7 han gjorde detta vid olika tillfällen utsprit på 5 år, allt var inte på samma gång ;)

Min häst blir tjock på luft, efter bete ser han hög dräktig ut, 10 kg hö/dag under vila = fet.
Nu står han på halm = ska föla vilken dag som helst typ ;)
Och jag har blivit tipsad att ge lucern till magra hästar som har svårt att hålla vikten.

Ang det så är det för att en person började snacka om annat, att normal foderstat inte passar min häst har inte med #0 att göra.

Jag anter att ni ger någon form av kraft foder till era hästar? min kommer inte få kraft foder, därför jag vill ge vitaminer/mineraler ifrom av allmänt tillskott. Då jag inte tror dem får i sig allt genom hö, och speciellt inte ju längre höt ligger på skullen.

Jag HAR analys på höt (dock inte i handen) men vill ha ett allmänt vitamin/mineral tillskott som jag kan ge året runt (utom när han går på bete)

WornOut
0

Det går fortfarande inte att ge ett "allmänt" mineral tillskott utan att se höanalys. Om du inte bryr dig om värdena så ge någon vanlig mineral ex miner blå.

Den som tipsat dig om att ge lucern till en mager häst vet inte vad den pratar om.

Jag ger i vanliga fall inget kraftfoder till mina hästar förutom mineral. Men har lågt proteinvärde på grovfodret så får fodra på extra med proteinfoder nu.

Rafflan
0

#15 det är skillnaden på allmänt mineral tillskott och mineral blå? :S

Varför säger du att jag inte bör ge nå mineral tillskott när du själv gör det? eller ger du olika sorter och mängd beroende på vilket hö ni använder denna månad?

Tusen
0

#16 Lugn!Glad #15 sa inte att du inte skulle ge mineraltillskott utan bara att för att veta va som fattas behövs en höanalys.

Men i vilket fall är vilket mineralfoder som helst bättre än inget. Vitaminer kan jag hålla med om att hästen bör ha med sig från sommarbetet( Hästar kan nämligen lagra vitaminer under lång tid) men din häst går kanske inte på bete på sommaren.

I vilket fall KAN vitaminer behövas tillsättas till hästar som gått på kort eller inget sommarbete då vitaminerna i höet vid det här laget har försvinnit.

Mineralerna försvinner inte ur höet däremot.

Men mineral blå ÄR ett allmänt mineralfoder.