Vad göra?
Nu ringde de från stallet, personalen får inte in min häst. Min medryttare var i stallet på fm och fick inte heller tag på henne. Så antagligen får jag då åka ut ( inga problem) men min häst som är svårfångad har perioder då hon är en ängel, hon kommer när man ropar, men för ca 1 1/2 vecka seden blev hon hemsk igen. Åker inte jag ut får hon gå kvar i hagen själv och inte få någon mat. Hon har inga problem att vara själv( bryr sig föga om hon är själv eller ej) men då kommer det gå ett dygn sen hon åt sist tills hon får äta igen. Jag är inne på banan , vill hon inte komma in, ja stanna ute då och se hur kul det är, och då kanske hon inser att det inte alls är skoj att var ute. Men en häst kanske inte har sånt minne att de kommer ihåg det till näst dag?
personligen hade jag nog åkt dit å försökt att få in hästen.. hade nog inte velat att de skulle gå ett dygn mellan måltiderna.. men leder dom in hästarna i grimma å eller?
Ja, hon har redan grimma på sig i hagen.
går de inte att locka med lite skramlande mat i en hink då? slänga över grimskaftet om halsen lite snabbt när hon kommer fram?
Går det göra ordning med staket så att det går att släppa på hästen kasnke? Det är ju inte bra att hästar går utan mat så länge så det känns som ett viktigt problem att komma tillrätta med.
Hon går inte ens att locka med morötter eller något….
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
För mig är det oftast inga problem, men personalen kan inte ens komma nära med havrehink idag . Det skulle göra en ansträngning till så får se vad som händer
VAD är det som stressar henne? Fundera på det och ta bort det!
Våra pojkar är också lite så - eller ja, ibland kommer de inte utan vi måste hämta dem, men då är det aldrig några problem - men det är alltid något som de tycker är lite läskigt då. Tex älgen är i närheten, det blåser och låter konstigt någonstans osv.
Det brukar fungera att lämna dem ute en timme eller ett par extra (inte ett helt dygn), om de inte blir hysteriska av att vara ensamma. Då blir de ganska angelägna att få komma in sedan.

Gissar på att det finns något för den att pilla med ute i hagen ? (grässtrån/träd/buskar/rester av hö?)
Isåfall skulle jag lämna kvar hästen ute.
Nu fick de tag på henne igår tillsut.
En annan gång gick hon ute ca 4 timmar själv, utan att få mat och då ville hon inte in, så jag åkte ut vid kl 22 och fick hämta in henne.
Hagen är helt full med snö, finns inga tröd i hagen så gissar att just nu finns inget ätbart i den.
Kan det vara att hon vill gå in först? Vi hade ett sto som blev helhispigt om de andra gick in före henne. Kanske man kan få tag i henne om man tar på hennes kompis grimma först och sedan tar henne och går in med dem båda tillsammans?
Försök tänka igenom i vilka situationer som det fungerar att få tag i henne och jämför med de gånger det inte går. VAD skiljer?
Det kan ju också vara så att hon inte alls vill följa med "främmande" personer (vilket jag kan tycka är jättebra med tanke på alla sjuka historier man hör) och att personalen byts lite för ofta för att hon ska känna sig bekväm med dem, medan hon känner igen dig och gärna går med dig.
jag har haft samma problem med min häst. Hon fick gå ute en helnatt en gång själv utan mat för att vi inte fick in henne.
nu gör jag så att om hon inte kmr in så tar jag först in de andra sen tar jag ett grimsakt i handen o viker det i mitten. Och varje gång hon försöker sringa förbi mit viftar jag med grimskafter så att det stoppar hennes väg och hon måste springa någon annanstans, och så gör jag så x-antal gånger till hon tröttnar (det ser ut som att jag jagar bort henne) men efter stannar hon och ställer sig stilla och då är det bara att gå fram till henne och ta in henne.
Kanske inte funkar på alla och det är inte jättelätt att förklara så här, men så gör jag i alla fall.