djurskyddet läggs ner!

va? det tycker jag va knepigt..
men då blir det som det var förr va?
det var väl jordbruksverket som hade det innan ?
Idiotiskt

jag tycker det är bra jag. hoppas bara att jordbruskverket inte går och mäter boxar till höge o vänster utan istället ägnar sig åt hur hästarna mår överlag.
Jättebra, mer pengar till viktigare saker.
ja det kan man ju hoppas.
vet egentligen inte om djurskyddet har varit ett sånt stöd åt djuren utan mer varit konstiga.
det har ju varit mycket saker om folk som blivit fråntagna rätten att ha tex. hundar, pga djurplågeri, men sen har dom tyckt synd om ägarna, och gett dom lov till att ha en eller två hundar….

Förhoppningsvis blir det bättre nu, men de lär ju visa sig

#6 det är det jag menar. varför gå o mäta takhöjd o gnälla på ngn cm för litet när det finns djur som dör av vanvård?
precis. så som mildigur säger, så kanske det blir pengar över till viktigare saker än att mäta boxar.

hoppas verkligen det!
jag med :D

Undrar hur det blir då. Jag menar med den nya lagen om att man bara får ha 3 inckorderingar utan tillstånd tas bort. Om lagen att man är skyldig att redovisa var man köper all mat till hästarna. osv osv
gejsa, det återstår att se :)

det har väl eg inget med själva myndigheten att göra? reglerna kommer ju säkert att finnas kvar.

Alla regler kommer att vara kvar, det är bara det att Jordbruksverket kommer att ha han om hästarna och inte bara vara en remissinstans. Som det varit (är nu ett tag till) så har först djurskyddet lämnat en lag och sen har jordbruksverket fått svara vad dom tycker. Kanske kommer tempot på nya lagar att gå ner lite, en fundering är om det behövs så mycket mer lagar och regler. Det som behövs är att folk tar hand om sina djur på ett bra sätt, det är inte vi valiga djurälskare som ska få det svårt.
Dom nya lagarna om taggtråd och spiltor kommer också att träda i kraft som planerat. Taggtråd är ju en efterlängtad lag, spiltor är ju också skönt om dom försvinner efterhand.
En myndighet är inte en lag plats, lagarna är skrivna och ska följas oavsett vilket verk som är dom som har hand om att stifta nya lagar.
Miljö och hälsoskydd i kommunerna kommer fortfarande att vara kontroll instans, vi vanliga hästägare kommer inte märka något av det hela.
#12 vill du ha mer än 3 inackorderingar får du fortfarande söka tillstånd och det borde ju inte vara så svårt att få. Det är ju inte någon djurskydds lag utan mer att om man har många hästar så krävs det mer arbetsinsats av stallägaren. Sen ökar ju också miljö belastningen vilket är bra om det utreds så att allt funkar rätt. Vår granne fick just sitt tillstånd att ha flera hästar och det var inga problem, nu har hon gått ner i arbetstid för att ha tid med hästarna i stallet. Fördelen för henne nu är att hon kan enkelt dra moms och driva det hela mer som ett litet företag.

#15# Jo allt det där vet jag lorita. Men jag vill inte ha ett företag här. Finns inte många småstall som vill driva företag. Det skulle aldrig gå ihop här då. Finns inga bussar hit osv långt ut på landet. Då biter man sig själv i sin egna svans om du förstår mitt uttryck?
Mitt stall är godkänt för 10 hästar men jag får bara ha 9 egna hästar. Men högst 3 inackorderingar utan tillstånd. Vill jag begära tillstånd så kostar det 1900 kr först sedan är det som du säger ett företag.
Däremot är det bra att lagen om taggtråd och spiltor fortfarande finns kvar. Att det ska tas bort alltså.
det kan ju bli bra.jag tycker inte dom är till nån speciell hjälp just nu då dom bara springer och glor på småskit istället för att kolla upp djur som blir vanvårdade.

Dom som "springer och glor på små skit" det är miljö och hälsoskydd, det som kommer försvinna är några byråkrater om dom inte får jobb på jordbruksverkat.
#16 det är ju just därför lagen finns, inte som djurskydd utan för att om man har många djur så tar det tid, sen är jag också medveten om att man aldrig kan få ekonomi i att hyra ut stallplatser och köra det som firma. Om man nu inte råkar vara ett stort stall med ridhus men nio egna det är ju jättemånga hästar.
Det är ju inget djur skydd i att man ska spara kvitton när man köpt foder heller, man vet ju ofta själv från vilken åker ens hö kommer ändå, men kvitto ger klirr i stadskassan.
Man blir ju inte förvånad dirr. Allt är pengar tänk om fler tog sig an trasiga djur å hjälpte till å rädda livet o dessutom se till att dom får livsgnistan tillbaka. Själv har jag flera djur som skulle åkt till "grönabetenevighet" annars. Inte bara hästar som behöver hjälp! Ni som har stall skaffa katt som behöver nytt hem hoppa över dom gulliga kattungarna å få en bra rottfångare direkt :)