Första gången
Lite kul att veta hur alla kom i kontakt med hästar och varför ni började rida? Kommer ni ihåg första gången ni red?
Berätta! 
första gången minns jag inte, haha, men jag minns när jag och min kompis ringde till en tjej och frågade om vi fick vara skötare på shettisarna som stog hos henne :)

jag kmr ihåg första gången jag red :) '
på en ridskola som hette Möllekulla, men jag tror inte den finns längre,!
dt va jag och 2 andra kompisar till. vi va väl 6 år ngt sånt tror jag ^^
jag red en fjording som hette Bamse, va fösta & sista gången jag red honom då. vi red ute i en paddock, och jag va jätte mallig ^^
men dt va väl alla då, tror jag ;D
din första gång då ? :)

Hehe, ok. Fick ni bli skötare? :) Kommer inte heller ihåg första gången jag red, men kommer ihåg att jag brukade rida en ponny som hette Frisk, liten fux ponny, och ridläraren kom från danmark och hette Karen. Nästan alla ridlärare jag haft har hetat Karen :) Det var väl när jag var ca 5 - 6 år gammal som jag började.

#2 - Vad kul att du kommer ihåg, skulle också vilja göra det, hehe :)

haha ^^ inte så svårt ;P
fast absolut första gången va väl på ngn marknad elr ngt, när man skrittade ett varv, jaa ni förstår ^^
någon gång på ridskola… minns faktiskt inte tyvärr…!
aah, vi fick bli skötare, efter ett litet tag, det var nårra andra där just då, men vi hade dom i kanske nästan 2 år eller nått sånt.

Jag "red" första gången nät jag var omkring 1 år gammal…
Fast första gången jag "red ordentligt" var när jag var 6 år och började på ridskola. Och jag började där för att min kompis gjorde det och jag ville också pröva, dessutom har jag alltid älskat alla slags djur.
Min komois slutade snart med hästar… men jag kommer att hålla på ett tag till 

Första gången jag red var jag ung.2 år jag var med min pappa till hans arb.givare o han hade massor av travhästar…varje gång pappa åkte dit var jag med o varje gång fick jag rida. JAg var helt överlycklig mamma har kort på detta o ja jag ser helt överlycklig ut…första gången jag red ordentligt var jag väl ca6 år…
Jag har faktiskt ingen aning… Men det var säkert på min systers shettis, som jag sedan "ärvde"… Jag kan väl ha varit 5-6 år. Började på ridskola i samma veva :)

nej det gör jag inte såååå längesen känns de som…

Första ridlektionen den mins jag det var inte så länge sen, få se jag var elva år
då blir det sådär en tretio år sen
Jag hade fått en prova på lektion, en halvtimma i ledningsgruppen på ridskolan. Egentligen så var jag inte så där inne på att börja rida utan det var just att prova på. Jag kom dit och fick häst sist, dom före mig fick välja men jag fick den som var kvar, nu hade det inte spelat någon roll då jag inte viste något om några hästar i stallet. Tur var nog det
Jag fick en häst som hetta Rhodesia, väl i stallet skulle hästarna sadlas, efter mycket letande fick jag tag på en som hjälpta mig. Eller rättare sagt kunde tänka sig att stå utanför spiltan och säga till mig hur jag skulle göra. Rhodesia var ett stort halvblod, en mörk fux utan tecken, jätte vacker var hon. Jag lede in henne i ridhuset och alla satt upp och jag fick hjälp av ridläraren. Det var även ridläraren som ledde första varven. Sen så fick han hjälpa någon och han frågade om jag kunde rida lite själv, vilket jag gjorde. Det var då känslan kom den som aldrig lämnat mig efter det. Jag kunde styra detta stora djur jag kände en sådan enorm samhörighet och lycka på hästryggen.
När halvtimman var över så frågade jag mina föräldrar på läktaren om jag kunde få rida ett pass till och för dom gick det bra och även för ridläraren. Efter fyra halvtimrar får dom av mig från hästryggen, jag var alldeles salig detta var min grej
Efteråt fick jag reda på att alla var rädda för Rhodesia, inte för att det var någon dum häst på något sätt men hon hade tydligen när hon var ny i stallet skadat någon och detta rykte förföljde henne. Hon brukade bara gå på dom riktigt duktigas ridlektioner och ibland på ledningsgruppen om det var ont om hästar och den som red inte vista (som jag). Jag är jätte glad att jag fick rida Rhodesia som första häst, då hon var mycket lätt riden och lätta att styra för mig som nybörjare. Hade jag fått en trög och busig ponny så kanske den enorma känslan av att vara ett med ett stort djur inte kommit

Första gången var jag fyra-fem år (kommer håg det fortfaonde ganska färskt..)
Jag och min bästaste kompis Sofie och jag tjatade om att få börja på ridskola..
-Pappa tog med oss dit varje vecka, sedan dess blev han också hästbiten..(startade sedan turridning, uppfödning några år senare med sin nya fru..)
-Jag minns att jag tyckte det var så konstigt att det fanns de som var så rädda att rida, (själv hade jag inte vett till det..)
-Min bästa kompis slutade koret därefter då hon blev avkastade från en Shettis…
-Min ridlärare hette Minna och hon var min stora idol.
-Sedan den aldra första gången blev jag fast, har offrat mycket men vunnit väldigt mycker också pga hästarna..
-Och överger dem aldrig.
-Vill gärna tacka alla som gjort det möjligt för mig att få utöva ridningen, fått mig lära mig mer..
-Vill också tacka min underbara mamma som tyvärr dog förra året för att hon slet så hårt för att jag skulle kunna rida och så småningom kunde ha egna hästar.
-Tack mamma!!

Linda är *anledningen* till att jag började rida igen
Det ska du ha ett STORT tack för!!!
Skulle inte ha haft ett så roligt liv om ja
inte hade träffat dig och dina hästar!!
TACK Linda!! =)

jag började nog rida när jag var 4-5 år gammal.
kommer inte ihåg så mkt förutom första gångne jag skulle galoppera. jag skulle rida leppie (tror jag hon hette) och spände mig så mkt när jag galopperade att jag studsade som en boll i sadlen. tycker synd om hästen när jag tänker på det…

jag kommer inte ihåg första gången jag red men däremot första gången jag red min häst, det var på provridningen och jag kommer ihåg att dåvarande ägaren sa att vi kunde få tränset till men inte sadeln för den var alldeles ny men hon hade en annan vi kunde få till… Dt var för snart 8år sedan
// Lina

jag kommer ihåg första gången jag red på ridskola allafall.. 6år gammal…
Huva vad hemskt det var! Fick en jättestor häst o ridläraren var inte riktigt klok!..
men sen bytte jag ridskola o då va allt bara helt underbart..o sen fick jag min 1:a egna häst när jag var 10….o då var det ju endå bättre…

jag kommer inte ihåg första gången när jag red (satt) på en häst, men jag vet at jag var runt tre!

allra första gången som jag överhuvudtaget fick kontakt med hästar var när min låtsaskusin drog med mig bort till grannarnas hästar. De hade då 2 shettisar och 1 Nordsvensk Travare. Jag började sköta och rida nordsvensken…..jag var en vante på henne kan jag lova…. Nordsvensken hette Snuttan och shettisarna Hans och Greta
. Greta fick sen även ett föl som döptes till Heman..
Efter de hade jag 2 welshar i kanske 1 år, sen hade jag uppehåll ganska länge tills jag utbildade mig till undersköterska och där var en tjej som hade häst, var med henne i stallet och nu står jag här med egen häst…..